Annons

Lagring av stora bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Linn

Medlem
Vi letar efter ett sätt att lagra stora bildfiler (ca 40 Mb styck) som vi vill förvara utanför datorn. Har någon ett tips utöver brännbara CD-skivor?

/Linn & Janne
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Någon typ av tape-backup, tex DAT. Iomega Peerless är också bra om du ska flytta grejerna. Jag föredrar en vanlig extern hårddisk, dom finns i storlekar upp till 120 Gb med USB 2.0 eller Firewire. Det beror helt på vilken tillförlitlighet ni behöver. Extern hårddisk är förmodligen billigast.
 

Linn

Medlem
patrikmalmberg skrev:
Det beror helt på vilken tillförlitlighet ni behöver. Extern hårddisk är förmodligen billigast.
Tyvärr är en extern hårddisk inte tillräckligt tillförlitlig. Vill inte erfara att disken kraschar och bildarkivet går om intet.

Mvh
/Linn & Janne
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har ett anseligt arkiv per idag av digitala bilder (ca 20GB), dock är filerna ca 3.x mb (Eos 30 filer)

Jag kör en kombination enligt:
1. Backup till en detikerad disk (dock inte extern, men dedikerad för backup)
Används främst för att bota idioten bakom tangentbordetfel (råkar spara över ett original etc)

2. Bränner till DVD, en katalog per katalog på PC:n tills DVD skivan blir full (enbart multipplar av hela kataloger)

3. Backup till DAT ett par ggr/år.


Att jag kör DAT beror på att vid ett totalhaveri så kan jag relativt snabbt få tillbaka en grundplåt i en annan dator, och sedan ta från DVD:n det som saknas.

Omständigt, men vad gör man...
 

berga

Aktiv medlem
För arkivering mm
CD-R, DVD-R eller DVD+R

För att ha dem tillgängliga, Hårddisk plus bandbackup.

Själv använder jag CD-R där jag sparar mina skannade bilder på ca 18Mb (2kx3k). Detta räcker till de flesta ändamål. Vill jag ha större kan jag lätt ta och skanna om bilden i 4kx6k.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Kom ihåg att en lagring av bilderna på ett annat media, DVD-R, CD-R, DAT etc. INTE är en backup.
En backup förutsätter att informationen finns lagrad på två ställen, varav det ena på ett helt annat ställe, helst på annan ort...
 

henab

Aktiv medlem
En idé jag fick var att man skulle kunna byta bildfiler med varandra. Dvs, jag lagrar en kopia på dina 10GB bilder om du lagrar en kopia på mina 10GB. Om mitt hus brinner ner så får jag tillbaka mina bilder från dig, och vice versa. Sannolikheten att bådas hem ska brinna upp samtidigt måste vara rätt liten.

Man vill nog helst ha fet uppkoppling för att det ska fungera. Alternativt kan man skicka CDskivor med posten, men det är inte lika bekvämt och svårare att automatisera.
 
Senast ändrad:

Fredrik H

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Kom ihåg att en lagring av bilderna på ett annat media, DVD-R, CD-R, DAT etc. INTE är en backup.
En backup förutsätter att informationen finns lagrad på två ställen, varav det ena på ett helt annat ställe, helst på annan ort...
Det håller jag inte riktigt med om, en backup är väl alltid en backup oavsett var den befinner sig.

Ditt resonemang gäller ju i princip bara brand och möjligtvis inbrott.(om nu nån vill ta en bunt CD skivor med bilder på)

Men det finns ju så mycket annat som kan hända med en dator som det är värt att skydda sig emot med hjälp av backuper.

Exempelvis vanlig, OS krasch, HDD krasch, virusrelaterad krasch, överkopiering av misstag, felaktig formatering.

Men visst ett bankfack eller liknande är ju det bästa.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Mo-diskar är nog kanske det bästa alternativet? De finns med kapacitet till minst 4GB, är mycket hållbara och driftsäkra.
 

Loj

Aktiv medlem
berga skrev:
För arkivering mm
CD-R, DVD-R eller DVD+R

För att ha dem tillgängliga, Hårddisk plus bandbackup.

Själv använder jag CD-R där jag sparar mina skannade bilder på ca 18Mb (2kx3k). Detta räcker till de flesta ändamål. Vill jag ha större kan jag lätt ta och skanna om bilden i 4kx6k.
CD-R känns aningen litet då bildfilerna blur runt 40 Mb.

Vad är det för praktisk skillnad på DVD-R (från Pioneer?)och DVD+R (från HP/Philips?)? Är det någon av dem du skulle rekommendera före den andra? Och i såfall varför...?

undrar en nyfiken Janne
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

om jag minns rätt (Stor varning) så skall man inte satsa på + skivor utan på - skivor då standarden ligger åt minushållet.

Det kan vara tvärt om....

Köpte i alla fall en Pioneer 103

Roine
 

Loj

Aktiv medlem
roinek skrev:
2. Bränner till DVD, en katalog per katalog på PC:n tills DVD skivan blir full (enbart multipplar av hela kataloger)
Kör du DVD-R, DVD+R eller DVD-RAM? Fördelar med någondera formatet? Programvara för att bränna? Fungerar vanliga brännarprogram för CD? Eller måste man ha särskilt program?


undrar

/Janne
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej igen

Kör me Nero, har inte installerat det som medföljde. Det som medföljde gav möjlighet att kopiera saker och ting.

Brännaren fungerar bra att bränna vanliga CD skivor i.

Använder bla Nero till att bränna CD skivor som jag sedan sätter i DVD spelaren till TV:n och visar bilder den vägen.

Nero fixar tom att fä MPG filmerna ur men S90 Pro att visas med ljud i TV:n den vägen.

Kanonnöjd är jag i alla händelser
 

berga

Aktiv medlem
Loj skrev:


CD-R känns aningen litet då bildfilerna blur runt 40 Mb.
Tog med CD-R mer för helheten, fast 40mb och 12 bilder fungerar.

Loj skrev:


Vad är det för praktisk skillnad på DVD-R (från Pioneer?)och DVD+R (från HP/Philips?)? Är det någon av dem du skulle rekommendera före den andra? Och i såfall varför...?

undrar en nyfiken Janne
På uppspelningssidan skall båda formaten vara fullt kompatibelt med DVD-Video och DVD-ROM. Sony, Philips och HP står bakom DVD+R.

Som jag förstår är det hugget som stuckit. DV-magazin, www.dv.com, har en artikel om detta som jag inte läst, men det är en bra tidning som man kan ta på allvar.
 
ANNONS