Annons

Programtips för Digitala SLR-ägare (och andra...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag har sökt efter program, som jag kan ha för att organisera och extrahera de RAW-filer min Canon EOS D60 ger och jag har hittat några intressanta program, som jag tänkte tipsa om:

BreezeBrowser hanterar i mitt tycke RAW-filerna bättre än den programvara Canon skickar med.

Scott's professional software for Canon cameras verkar vara en riktig höjdare. Fungerar i nuläget inte med D60:n, men det verkar vara på gång.

iMatch från Photools är en bilddatabas och Nikonägare kan glädja sig åt Bibble. Riktigt synd att den inte fungerar med Canon.

Alla programmen är shareware. Full licens kostar några tiotal dollar och testversioner finns att hämta. BreezeBrowser och Scott's professional ligger på runt 3 meg, Bibble på 13 meg och iMatch på 21.

mvh Janne
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har breeze och Scott,

Yarcplus glömde du.

Scott är nog i princip död.


Breeze gör även websidor enligt det stuk jag har på mina undersidor.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Ursäkta mitt sätt att formulera svaret, programmet.

Jag ställde en rak fråga på http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1019 och det verkar som om YArc och Breeze är de som gäller med stor +++ för Breeze.

Jag har köpt alla tre, och använder nu enbart Breeze.

Yarc har dock en funktion för att rensa ARF (Artifact Reduction Filter).

Dock är Breeze enkel, bra web generator etc.

HAr samlat en del länkar på min hemsida som beskriver flödet osv.

Man kan addera Fred Mirandas PS actions till bra att ha prylar.
 

Loj

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej

Ursäkta mitt sätt att formulera svaret, programmet.

Jag ställde en rak fråga på http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1019 och det verkar som om YArc och Breeze är de som gäller med stor +++ för Breeze.

Jag har köpt alla tre, och använder nu enbart Breeze.

Yarc har dock en funktion för att rensa ARF (Artifact Reduction Filter).

Dock är Breeze enkel, bra web generator etc.

HAr samlat en del länkar på min hemsida som beskriver flödet osv.

Man kan addera Fred Mirandas PS actions till bra att ha prylar.

Tackar för dina tips. Skall kolla på dem. Breeze verkar lovande och lockande...

mvh Janne
 

jkene

Aktiv medlem
iMatch från Photools

Jag vet inte hur det var för två år sedan när det första inlägget gjordes, men idag är iMatch från Photools en fullfjädrad applikation som stöder alla större kameraformat (Canon inkluderat). Det är en mycket professionell applikation att växa i, och jag är djupt imponerad av dom hirarkiska attributen som gör det oerhört flexibelt, enkelt och snabbt att tagga sina bilder och sekundnabbt hitta dem. Har kört evalueringsprogrammet några dagar och är mycket nöjd - har nu köpt en licens. Den är billig (50 Dollar + tysk moms) och eftersom upphovsmannen är tysk kan det enkelt betalas via en utlandsbetalning i nätbanken.
 

mazeson

Aktiv medlem
Framtidssäkra era investeringar i bilddatabaser!

Tycker det står mellan IMatch, Breezebrowser och ThumbsPlus. I princip så är de likvärdiga och det är mindre detaljer som skiljer dem åt. Så det är nog hugget som stucket vilken man väljer dem emellan. Det är nog en vanesak och beror nog mycket på vilken av dessa man först börjar använda.

Jag tycker dock att det är viktigt att man tänker framåt. Man investerar mycket tid och möda att få ihop en vettig databas, inte minst om man lägger till egen metadata. För att en sådan investering inte ska gå till spillo så är det viktigt att man väljer en lösning som man kan exportera ifrån. En dag så hittar man säkert något nytt program som man vill migrera till och då gäller att kunna ta med sig sin metadatainvestering.
ThumbsPlus (som jag använder) har i flera versioner kunnat exportera i Accessformat, vilket gör det möjligt att exportera till SQL-baserade databaser.
IMatch kan exportera i XML-format, vilket gör att man nog kan "parsa" data till vilken databas som helst. De använder också Unicode, vilket gör att oavsett använt språk, så bevaras och exporteras tecknen utan att förvanskas.
Breezebrowsers exportmöjligheter har jag inte lyckats utröna, vilket i så fall skulle tala emot Breezebrowser i jämförelse med de andra två.
Det finns säkert någon Breezebrowser-användare som kan rätta mig om jag har fel, angående Breezebrowsers exportmöjligheter.

hils
Mats
 
ANNONS