Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

REALA kontra KODAK...

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag skall ta en porträttserie och i helgen och köpte en SUPRA 100. Jag fotograferar i öppen skugga på eftermiddagen utan filter.Jag tänker exponera filmen efter ISO 100 då jag vill dess korrekta egenskaper.
Jag plåtar normalt med REALA vid porträtt/bröllop.
Tydligen skall SUPRAN vara bra men är det någon med BRA koll som har jämför dessa båda filmer ?

Svar till en som är helt såld på REALA...

mvh
Patrik

P.s jag avlägger en rapport på tisdag då kopierna är framtagna.D.S.
 

Taiga

Aktiv medlem
Fortsätt att vara såld på Realan, Kodak kan inte mäta sig med Realan när det gäller färger och korn.Jag har jämfört filmerna.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Tack för ditt svar L-G !

Svaret var både positivt och negativt.Positivt i den bemärkelsen att jag efter att ha sett dina bilder L-G, konstaterat att jag fått svar av någon som bör veta vad han snackar om.TACK!
Negativt är att jag inte satte mig i bilkön och offrade lite tid åt att ta mig till min ordinarie fotohandlare vid Fridhemsplan,sthlm för att köpa den filmen jag till 98% använder.

Jag tycker att det är svårt att få adekvata svar här i forumet då åsikter om ämnet är så oerhört varierande.
Jag misstänker f.ö. att jag kommer att bedömma SUPRAN som sämre än REALAN. Så har det varit i all fall då jag "syndat".

Det blir spännade, trots allt att se slutresultatet och jag kommer som sagt att
avlägga en rapport.

mvh
Patrik

p
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Nu har jag sent om sides hämtat bilderna som jag tagit på KODAK SUPRA 100.
Kornet är inte så fint som REALA men ändå helt ok. Supra 100 är hårdare i kontrasten än REALA och betydligt svalare i temperaturen. Påminner faktiskt lite KODACHROME i sin färgskala.Om man nu kan jämföra neg med dia ?
I övrigt ganska OK.
Men jag kommer defenitivt att fortsätta med REALA.

/ Patrik
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har just fått hem bilder tagna på supra 100. Synligt korn på 10x15-kopior kan väl inte vara normalt för en sådan film? Har jag råkat ut för ett måndagsexemplar, har något gått snett eller är supran helt enkelt dålig? Nu ska jag beställa Reala!
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Nej det är inte normalt att se kornen på 10x15 kopior såvida du inte underexponerat filmen. Troligtvis så är det labbet som slarvat. Jag använder för det mesta supran, dels för att den är billig och dels för att den ger ett bra resultat
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Reala är nog inte speciellt oersättlig då det verkar som om Fuji tänker byta ut den.
Detta enligt någons inlägg här på Fotosidan och ett svar jag fick från Cyberphoto när jag frågade varför Reala inte längre fanns på deras filmsida.

Till och med jag börjar tro på det...
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Va ?!

Vad skulle den ersättas av ? Det måste vara en BÄTTRE REALA !

Jag har precis talat med
Lennart Jansson på Fuji och han hade ej hört något och sade att det var ett rykte från USA som han ej ckunde förstå.

mvh
Patrik
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag tar mig friheten att klistra in svaret från Cyberphoto:
Reala kommer att ersättas av en ny film som tyvärr inte är officiell
ännu. Efter fotomässan i Köln om någon vecka vet vi nog mer.
Nu är detta iofs samma firma som satte upp EOS D120 på sin sida men när de verkligen har tagit bort filmen ur sortimentet så borde de ju ha skäl till det...
 
ANNONS