Annons

Iso

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Hej har en olympus Olympus C-760 UZ försökte i vintras att fotografera på hundutställningar inomhus men korten blev liksom korniga och mörka. Jag fotade helt på auto. Har hört att man skall ställa in ISO för att få bra bilder. Kan det ha något med mina bilder att göra och hur gör jag då. Korten på mycket nära avstånd där blixten räckte till var bra men de andra uj uj uj...
 

Kristofer G

Aktiv medlem
Iso-talet talar om hur ljuskänslig kamerans bildsensor (eller film) är. Vid högre iso-tal kan man använda kortare slutartider. Nackdelen är att ökad iso ger mer brus. Kameror med större bildsensorer (läs systemkameror) kan ger bra bilder på så höga tal som 800, medans små kompaktkameror ibland inte ger bra bilder på högre än iso 50.

För att få så lite brus som möjligt i bilderna ska man alltså använda ett så lågt iso-tal som möjligt.
 

Joi

Aktiv medlem
troligen har kameran valt högt ISO tal och då kan man få brus, använd manualen o läs hur du kan ändra på ISO talet, välj oxå slow sinck om du kan på din kamera kör med P=programautomatik det funkar bättre eller A=slutarautomatik och välj största bländare.Olympus är känslig på höga ISO så det är bäst att ha inte högre än 100-200 ISO.Fujifilm har en kompakt som tycks klara 1600 ISO.
 
Senast ändrad:

Nw2

Avslutat medlemskap
OFF TOPIC

Någon som vet VAD ISO står för ? Misstänker det är en förkortning av något slag.
 

oloan

Aktiv medlem
International Organization for Standardization.

ISO används lite slarvigt för att beteckna något som följer ISO-standard.
 

soulskater

Aktiv medlem
ISO står för International Organization for Standardization(bakvänt jag vet borde vara ios) och är ett organ för standardisering av olika saker så som bla. film, typer o.s.v.

kan läsa mer på www.iso.org

/Marcus

Edit: sörens ni hant före...
 

oloan

Aktiv medlem
När det gäller fotografi så är det ISO-standard nr 5800:1987 som definierar skalan: 6 8 10 12 16 o.s.v. upp till 6400. Kallades tidigare ASA.
 

Rind

Aktiv medlem
Tack....

..för svaren. Jag får ställa in ISO manuellt nästa gång så kanske det går bättre.
 
ANNONS