Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken typ av belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Jag har en liten frågeställning kring ljussättning
vid studiofotografering.
Jag hade tänkt att fotografera både porträtt, halv och helkroppsbild där man har belysning i från ett enda håll, dvs man ser oftast bara profilen på ansiktet/kroppen, resten är skuggbelagt och syns knappt

Det jag undrar är vilken ljusstyrka ska belysningen ha?
Vilken ljustemperatur är att föredra?
Behöver man fler än en eller räcker det med att man har reflektorer (om man vill ljussätta lite mer)?
Kan man använda sig av vanliga spotlights (typ 60W)?
Vilken typ av bakgrund/underlag ska man ha om man vill att det ska vara mörkt runtomkring modellen?

skickar med ett par länkar så ni förstår vad jag menar


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=11426&set=lp


http://www.lightingmagic.com/floor.htm
 
Om du fotar svart/vit så går det bra med vilket ljus som helst, men färg är känsligt, framför allt om du blandar olika ljustemperaturer.

Om du inte kan mörklägga helt så är väl blixt det bästa, eftersom det är inte lika känsligt för blandljus, annars så kan man använda lampor som är kallibrerade för dagsljus (5000-5500 grader) men då är det viktigt att du inte blandar med något annat ljus. Du kan också använda olika filter för att kallibrera ljuset, tex blå filter för att höja temperaturen eller använda en eljusfilm.
 

Nilea

Aktiv medlem
necromancer skrev:
Om du fotar svart/vit så går det bra med vilket ljus som helst, men färg är känsligt, framför allt om du blandar olika ljustemperaturer.

hade tänkt att börja med svart/vit film eftersom det är enklare.
Men hur stark belysning ska man ha?
Jag vill kunna använda en relativt finkornig film så jag antar att belysningen bör vara kraftigare än en vanlig 60 watts lampa, eller?
 
Det är nog lite svårare att svara på eftersom det beror mycket på massor med olika parametrar. Du får helt enkelt prova tycker jag.

Försök att gå noga och metodiskt tillväga, alltså skriv ner, testa lite olika allternativ, lägg till / ta bort... Framkalla och sedan så har du fått en bra erfarenhet. Det finns jätte bra böcker i ämnet, kommer inte ihåg vad dom heter ljust nu men jag ska kolla upp det om inte någon annan hinner före!
 

mipert

Aktiv medlem
Svart omgivning, tyg går bra att spänna upp, är bäst.

Ljusstyrkan på lampan spelar absolut ingen roll för ljussättningen, det är skillnaden mellan huvudljuset och det omgivande ljuset som avgör hur starka/skarpa skuggorna blir i ansiktet.

Jag är anhängare av 500W bygglampor som du kan sätta upp på någon form av stativ eller podie.

Använd bara en lampa och lätta upp med en vit kartongskiva eller köp frigolitskivor på en byggmarknad.

Om du mäter mot din egen hand så bör skillnaden mellan ljusbelyst och skuggad del vara 3-4 steg för att du skall få en rejäl känsla av svärta. Underexponera inte, mät mot den belysta delen av huden och öka mätvärdet med 1-2 steg för att få briljans i tonerna (2 steg är mitt förslag).

Skriv upp vad du gör och skissa lite för minnet.
 

Nilea

Aktiv medlem
mipert skrev:
Svart omgivning, tyg går bra att spänna upp, är bäst.

Ljusstyrkan på lampan spelar absolut ingen roll för ljussättningen, det är skillnaden mellan huvudljuset och det omgivande ljuset som avgör hur starka/skarpa skuggorna blir i ansiktet.

Jag är anhängare av 500W bygglampor som du kan sätta upp på någon form av stativ eller podie.

Använd bara en lampa och lätta upp med en vit kartongskiva eller köp frigolitskivor på en byggmarknad.

Om du mäter mot din egen hand så bör skillnaden mellan ljusbelyst och skuggad del vara 3-4 steg för att du skall få en rejäl känsla av svärta. Underexponera inte, mät mot den belysta delen av huden och öka mätvärdet med 1-2 steg för att få briljans i tonerna (2 steg är mitt förslag).

Skriv upp vad du gör och skissa lite för minnet.

Tack för svaren!

Ska testa lite olika alternativ av belysning. Har inte tillgång till nån 500 wattare just nu, såvida jag inte kan låna av grannen som är fotograf förstås ;-)
Men nu har jag lite mätvärden att gå på. Ska bli kul och se vad det blir för resultat.
 
ANNONS