Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brittisk dokumentärserie om modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
På trean går visst en serie (söndagar 10.50) om modeller som jag tittade lite på.
Det var en del intressanta inslag, inte minst en Tom som var fotograf och fotograferade med motljusskyddet på sned med sin Pentax 67.

Titta gärna, jag skall se de två delar som är kvar, man fick en del känsla för modelltestfotografering, inte minst hur märkligt en del fotografer uppför sig vad gäller socialt.
 

mipert

Aktiv medlem
Vad gäller det sociala menar jag sådant som att fotografera en sextonårig tjej utan att sätta henne in i vad han vill ha för bild.
Han visade en polaroid som tagits av tjejen på en modemässa och sade ”den här minen vill jag att du skall ha”. Inte varför eller hur.

Sedan gick de runt och letade miljö och fotografen rökte, sade inte så mycket utan stirrade mest på modellen med tveksam min. Då och då gav han små intruktioner om vrid dit, böj hit och inte ett ord till uppmuntran. Han flinade till ibland som om han tänkte på något roligt men det kunde upppfattas som att han tyckte hon var kass som modell.

Han visade hennes föräldrar, som var med, en polaroid och frågade ”om hon gick och lade sig sent i går kväll” med ett litet lustigt leende på läpparna.

Det låter som han var en riktig skitstövel, det var han inte, jag tycker bara han var en typisk modefotograf som är van vid att jobba med erfarna modeller och inte tänkte på att underlätta för tjejen.

Många modellers vanligast klagan på fotografer är att de inte får veta vad bilderna skall användas till, varför de skall ha en viss min och om bilderna blir bra eller inte.

Jag fick för en vecka sedan höra att ”vad ovanligt med en fotograf som innan fotograferingen talar om exekt vad han vill ha för bilder”. Jag brukar nämligen skriva lite på papper och lägga in ett par exempelbilder från nätet på vad jag eftersträvar för ”känsla” i bilderna vi skall ta.
 

Johan P

Aktiv medlem
Modeller är bara idioter som ska hålla käften och göra sitt jobb utan att gnälla.

- Det är tyvärr inställningen som gäller hos många framgångsrika mode-fotograferna idag. Dessutom delas uppfattningen som oftast av många andra människor bakom kameran - AD (vid reklam-fotograferingar) mfl.
Det gäller bara att hålla modellerna vid någorlunda gott mod - så att man kan få bilderna man vill ha.

Det mest beklämmande är väl att det ändå finns så många tjejer som ser det som sitt absoluta drömjobb att vara modell...

Det kan säkert vara både roligt(med resor)och lönsamt emellanåt - men de borde inse vad det egentligen är - ett riktigt skitjobb...

Nu pratar jag givetvis om "vanliga" modeller - det blir givetvis annorlunda när det har anlitats en "supermodell" - då det måste fjäskas lite extra för att få det man vill ha.
 

berga

Aktiv medlem
Det var en bra BBC dokumentär för något år sedan om modebranschen.

Det var lite "Wallraff" över den, eftersom journalisten uppgav sig som fotograf för någon obetydlig brittisk modetidning.

Det som var frapperade var just människorföraktet hos många av aktörerna.
 

Helena

Aktiv medlem
berga skrev:
Det var en bra BBC dokumentär för något år sedan om modebranschen.

Det var lite "Wallraff" över den, eftersom journalisten uppgav sig som fotograf för någon obetydlig brittisk modetidning.

Det som var frapperade var just människorföraktet hos många av aktörerna.

Han har gjort många bra serier! Han har varit fotbollshuligan och spårat saker stulna på gatan och så vidare... Han blev knivhotad i ett program...
Minns bara inte vad han heter :)


---


Jobbigast är väl ändå inte modellerna utan dom 5-15 personer som står bakom fotografen med armarna i kors?


Såg programmet i morse och måste säga att modellen verkade inte för skärpt... Dessutom så var det väl ganska uppenbart med vad bilden skulle användas till?
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Synd att jag missade programmet idag. Får kolla nästa söndag.

Helmut Newton sade något i stil med att modellerna är verktyg för att han ska få bra bilder. Sedan lät han Cindy dyka upp ur poolen ännu en gång.

Tyvärr är väl modebranschen rätt sjuk. Men fotograferna har egentligen ett ganska stort ansvar. Utan dem står tidningarna sig slätt. Jag tänker på när alla modeller skulle se ut som om de gick på heroin. Det berörde mig illa att de stora fotograferna plåtade på som vanligt. Jag tycker de skulle lagt ner kamererna, allihop.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Journalisten som

,,Helena menar heter McIntyre och han gjorde ett antal "undercover" reportage, varav den om modellerna var sisådär.

Han kunde gjort det lite intressantare, men han ville mest väcka uppmärksamhet tror jag med sin dokumentär. Synd, för tanken var god. Och det är iofs Helena oxå . . . . . . . .
 

mipert

Aktiv medlem
Helena skrev
Såg programmet i morse och måste säga att modellen verkade inte för skärpt... Dessutom så var det väl ganska uppenbart med vad bilden skulle användas till?

Om du menar just den bild som Tom tog på tjejen jag beskrev ovan så var det fullkomligt klart vad bilden skulle vara till, däremot var det inte klart varför hon skulle ha en viss min eller vad fotografen egentligen ville med sina instruktioner.

Att säga till en sextonårig tjej som aldrig stått framför en ”riktig” fotograf förut att ”är det med avsikt du har en rynka i pannan?” är inte så väldigt proffsigt (även om den stilen är väääldigt vanlig hos fotografer).

Tjejen var inte skärpt?
Det framgick aldrig vid fotograferingen hur smart hon var, däremot upplevde jag det som hon tappade självförtroendet lite grand och fick en osäker uppsyn till följd av detta.

Fotografen var av den typ jag inte har respekt för även om han som sagt inte var en skitstövel, jag har stött på sådana också. Med kommentarer som ”Jag vill att du skall se kåt ut, fattar du inte?” till en femtonårig tjej som gjorde sin fjärde fotografering. Detta var en svensk fotograf.
Försök be en tjej att se kåt ut och se vilket resultat ni får.
De flesta kommer att blunda och slicka sig om läpparna och se korkade ut. En tjej som precis kommit igång med puberteten vet f.n inte ens vad kåt är!
 

mipert

Aktiv medlem
Sedan måste jag säga att en fotograf som fotograferar med motljusskyddet monterat snett på objektivet ger inte ett så coolt intryck som han kanske önskade.

Dessutom lyckades han felexponera den bästa bilden, vilket är OK, alla felexponerar men jag säger aldrig att jag felexponerat utan bara att jag skall ta en ny lite mörkare, jag tycker det tar fram kläderna bättre.
 

mipert

Aktiv medlem
Jobbigast är väl ändå inte modellerna utan dom 5-15 personer som står bakom fotografen med armarna i kors

Den första fotografen jag assisterade i Toronto var Struan Campbell-Smith ( www.struanphoto.com ) och han tog bilder för en tidning. Det var ganska enkla modellbilder som skulle illustrera det tajta modet och jag räknade in att vi var sjutton personer i studion.
Räkna då bort fotograf, två assistenter, modell, smink, två från tidningen och en stylist. Vad resten gjorde där förutom att snacka, röka, dricka Perrier och äta gratislunch fattade jag aldrig.

Struan är en charmig rackare som får alla att känna sig väl till mods, även assistenterna.
Men han är en pådrivande jäkel, man slappnar aldrig av och han räknar upp de misstag man gjorde efter varje session. Han vill att man som assistent skall bli bättre efter varje jobb.
Och eftersom han är duktig och får en att känna sig väl till mods så går man genom eld för honom.
Och modellerna tar av sig kläderna och kryper runt på golvet, om det är den bild han vill ha.
 

Helena

Aktiv medlem
mipert skrev:

Försök be en tjej att se kåt ut och se vilket resultat ni får.
De flesta kommer att blunda och slicka sig om läpparna och se korkade ut. En tjej som precis kommit igång med puberteten vet f.n inte ens vad kåt är!
Ska vi slå vad?
 

pablito

Aktiv medlem
Jag tyckte det såg väldigt konstlat ut med alla ass. och makeupp:are som sprang runt o rökte cigg hela tiden (HELA TIDEN). Som om dom försökte vara lite extra tuffa inför kameran. Dessutom var han, killen med 67:an så jävla slapp så det inte e sant. Ganska tufft dock att ha motljusskyddet till hälften uppvikt.
 

Liax

Aktiv medlem
Det är väl tyvärr så att det i fotovärlden finns en hel del skithögar som egentligen inte sysslar med fotografi för att de är intresserade av foto utan snarare för de vill uppnå något helt annat. De kanske vill tjäna grova pengar, bli lite halvkända, få hänga på hippa fester eller knulla (ursäkta uttrycket) lättlurade tjejer som vill bli modeller, de är lyckosökare helt enkelt. Och många av dessa personer har inte sällan en hel del dåliga sidor, de är oftast mediokra (för att inte säga usla) fotografer eftersom fotograferandet enbart är ett sätt att uppnå helt andra mål, de är osympatiska och ofta väldigt egoistiska. Men av någon anledning lyckas de. Kanske beror det på att de samtidigt kan vara väldigt drivna och hänsynslösa, men också att strömmen av unga tjejer som vill bli modeller (lurade) aldrig tycks sina. Och är man då tillräckligt fräck för att utnyttja detta så kan man nog köra på rätt länge.
 

mipert

Aktiv medlem
Problemet hos många fotografer är att de är ensamvargar med taskigt självförtroende.
Utan kameran (eller snarare deras bilder) är det ingen som bryr sig om dem och de får sitta ensamma på fester medan andra snackar med tjejerna.

MEN EN DAG BLIR DE FOTOGRAFER och då är det pay day.

Men de är fortfarande ensamma på festerna.

Men många av dem tar bra bilder, frågan är, skulle de vara mer effektiva i sitt bildskapande om de var trevliga? Jag tror det, mindre tid skulle gå åt till att skälla på modeller med ”jag skall inte behöva tala om för dig vad du skall göra”.

På tal om kåtheten så var jag lite slarvig, mina flickkompisar har allt berättat om hur de vaknat rejält kåta efter en dröm om han i Duran Duran (min generation) när de var 13-14. Men att avspegla det visuellt är en annan femma.
 
ANNONS