Annons

Framkallningsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

luciferq

Medlem
Jag har precis framkallat två svartvita rullar för första gången på år, och till min stora besvikelse blev det ingenting! Rullarna är helt genomskinliga och svagt lila, utan några märken över huvudet taget. Vad kan ha hänt? Jag funderade på om kemin kunde vara för gammal, men nog skulle väl något synas på filmerna då i alla fall?
Hur länge kan kemin stå för övrigt? Om man har färdigblandat papperframkallare och fix. Filmframkallaren blandar jag upp till varje tillfälle.
 

myrslok

Aktiv medlem
luciferq skrev:
Jag har precis framkallat två svartvita rullar för första gången på år, och till min stora besvikelse blev det ingenting! Rullarna är helt genomskinliga och svagt lila, utan några märken över huvudet taget. Vad kan ha hänt? Jag funderade på om kemin kunde vara för gammal, men nog skulle väl något synas på filmerna då i alla fall?
Hur länge kan kemin stå för övrigt? Om man har färdigblandat papperframkallare och fix. Filmframkallaren blandar jag upp till varje tillfälle.
Om filmen är helt klar (frånsett den svagt lila basen, kan det vara en t-max?) tyder nog det på att fixeringen gått utmärkt men framkallaren varit
något generalstrul med, inte så att det skett någon miss med tillblandningen av denna alt ordningen på vätskorna?
 

luciferq

Medlem
Det var definitivt framkallaren! Öppnade en ny burk och den hade inte alls samma färg som den jag använde... Tack för tipset!
 

J. Patric

Aktiv medlem
luciferq skrev:
Det var definitivt framkallaren! Öppnade en ny burk och den hade inte alls samma färg som den jag använde... Tack för tipset!
Framkallare med metol, hydrokinon och/eller fenidon blir gul-gulbrun när de oxiderar och då oanvändbara.

Rodinal håller dock i decennier, även när den nästan blir helt svart. Rodinal är en bra framkallare om man vill ha bästa möjliga skärpa, men ger även grövre korn, varför den gillas mest för lågkänsliga filmer. En flaska Rodinal är bra att ha i reserv utifall man måste framkalla och andra framkallare blivit dåliga. :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Är filmen helt blank kan den vara oexponerad. Silvret har inte träffats av något ljus och när du fixerar så hamnar allt oexponerat silver i fixet. men kanske blir det likadant om inget silver framkallas heller, då kanske allt silver fixeras bort också? I så fall bör det inte heller finnas några siffror i filmkanten. Är filmen rätt framkallad och fixerad så bör siffror finnas i kanten.
 

Liza

Aktiv medlem
Även den mest kassa framkallare ger någon form av avtryck på filmen, scanna en bit och visa oss
 

timeUnit

Aktiv medlem
Om filmen är helt blank utan någon text, bild eller slöjor är framkallaren *helt* kass och fixet funkar. Om filmen var exponerad eller inte blir mer en akademisk fråga...

*h
 
ANNONS