Annons

Studioblixtar i PC-uttag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Har en liten diskussion och undring över detta på chatten, men ingen vet riktigt.

Vad menas egentligen med Sync-voltage (på studioblixten).

Har letat och letat efter information om Volt i PC-synken på min EOS 5:a men kan inte hitta mer än 6v i hotshoe'n....

Behövs det verkligen 12V för att trigga en studioblixt eller menas det något annat med beteckningen Sync-voltage i specen på studioblixten?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Med detta menas den spänning kameran förväntas sluta. DVS kameran skall tåla den spänningne.

Jämför en vanlig brytare hemma, den skall sluta 230volt (ca).

Många moderna kamror har inte mekansik utan elektronisk slutning, därav maxspääningen.

¨ånga studiblixtar kan ha mer än 50v slutningsspänning.

Så det finns att köpa mellanboxar.

Roine
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men de flesta kameror är ju drivna på 6 Volt....?

Eller har jag missuppfattat det hela..

Någon som vet hur mycket en EOS 5:as sync-utatg tåler.

En annan undrig är ju att eftersom Kameran är driven med 6V så undrar jag hur man då får 12V slutningsspänning ?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej igen

Dessa två storheter har inte med varandra att göra.

Din strömbrytare på väggen hemma har ingen drivspänning, det är bara en mekanisk slutning.

I nyare kamror är den elektronisk och tål inte att sluta mer än ca 6 volt.

DVS det har inget att göra med batterier i kameran, utan är en transistor eller motsvarande, dvs en ren strömbrytare utan rörliga delar.

Blixten, den externa, löser ut om du kortsluter PC-kontakten, för då blir det en sluten krets. Det är när den inte blixtrar som det är kög spänning över kontakten.

Roine
 

Jeppe

Aktiv medlem
Så mao. så är sync-uttaget ganska värdelöst om det inte pallar mer än 6v (om det nu gör det)..fan..jävla Canon..varför kan de inte skriva sånt i manualen......
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har två Elinchromeblixtar, funkar bra.

HAr du gamla prylar, eller prylar med hög spänning finns det alternativ:

1. Skaffa den adaptern jag nämde, svår att få tag i.

2. Lös ut blixtarna med en trigger, en liten ljuskänslig sak, CyberPhoto har sådana, som löser av en svagare blixt på kameran som riktas så den inte stör.

Du bör inte skjuta av den inbyggda med e-ttl eller nått liknande.


3. Du känner nån elektroniksnubbe som snor ihop en 1:a på nolltid, en transistor, en diod för att skydda, ett litet batteri (dehövs för att upptäcka att kameran slutit pc-kontakten) och du är på planen igen.

Dock tror jag inte detta är ett Canonproblem, utan ett branchproblem med nya microdatorbaserade kamerahus....


Lite att läsa på:
(första om Canon)
http://www.botzilla.com/photo/G1strobe.html#list

http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/flash-faq.html
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nä jag har funderat på helt nya Prolinca aggregat från Elinchrome... de anger 12V sync spänning...slår vad om att de har ingen aaaaning på Canon support om vilken laddning EOS 5 PC-uttag pallar.....
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag kör med min D30 och den har inte avlidit.

Bra blixtar har de i alla fall.

Fråga där du köper blixten, de vet säkert om EOS 3:an överlever.
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Jag provade med en kompis eos 300 och studioblixtar och elektroniken ballade ur totalt så länge aggregatet var anslutet, den repade sig dock när vi kopplade ur synkkabeln. Detta var säkert för att spänningen var för hög och slog över i elektroniken...

/Andreas
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har mycket svårt att tänka mig det.

På vilket sätt ballade den ur?

Ofta pratar vi om tvärdöd PC kontakt och inget mer vid denna typ av fel.

Roine
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jojo..men hotsho'n (tillbehörsskon) klarar ju som sagt bara 6V på de flesta moderna kameror..

Nu var det frågan om det riktiga PC-sync uttaget som EOS5 har (vilket inte 300'an har)... Det måste ju vara anpassat för högre spänning.....väl...?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Klart..kör du med elinchrome blixtar med den utan problem så.... det är ju skillnad på 12V och på gamla med 70-100V i :)
 
ANNONS