Annons

Panorera

Produkter
(logga in för att koppla)

EazyLiving

Aktiv medlem
Jag har fotat lite hojar på hobbybasis och efter lite träning så sitter faktiskt ett par bilder ganska så bra.

Lite av vad jag kommit fram till för att få mer "fart" i bilderna.

- Kör på bländarautomatik och ställ slutartiden på mellan 1/125 och 1/250. Lite snabbare tider kan gå bra, men risken är att du får hjulen statiska och farten försvinner. ISO 100 brukar vara bäst för mig i de flesta fall men upp till 400 ifall det är lite mulet eller regnigt.

- Skippa autofokusen. Den hinner inte med om du inte tar precis mitt från sidan i rät vinkel. Hitta en fokuspunkt på t ex banan där du vet att cykeln/bilen kommer att passera. Panorera med cykeln tills du ser att skärpan börjar bli ok och cykeln närmare sig din fokuspunkt. Skjut nu av en 2-3 bilder. Tar du när skärpan ser ut som bäst i sökaren så har du missat tillfället då framför allt digitalkameror har en liten fördröjning på avtrycket (det är bl a därför autofokusen inte fungerar på snabba motiv annat än från sidan och möjligen bakifrån ifall du kör med stort skärpedjup)

- Kör utan stativ om du kan. Stativet kan vara ett hinder i panoreringen om du inte är riktigt van vid stativet.

- Skjut många bilder och prova dig fram. Själv brukar jag få en kanonbild av 20. Bäst är att köra på en inställning ett tiotal bilder, ladda ner dem på en dator och kolla hur resultatet blir. Ändra lite, t ex slutartid och gör om samma sak igen. Snart har du hittat rätt och det går galant att få till fartiga bilder.

Ett litet exempel som tyvärr inte är så mycket fart i men redan ligger på min site:
http://www.motoveloce.com/foto/exempel_3.jpg
(orginalfil från kameran, obearbetad så den är ganska så stor)

Taget med en handhållen Canon EOS 350D, Canon 100-400/4.5-5.6L IS USM (bara med vertikalstabilisering) och en slutartid på 1/250 F:7.1 och brännvidden 490mm

En bild med samma kamera fast snabbare slutartid, 1/1000, bländare 5,6 och 510mm brännvidd:
http://www.motoveloce.com/foto/exempel_4.jpg

Titta på skillnaderna i bakrunden så får du en ide på hur du ska göra. Helst hade jag nog skjutit båda bilderna med 1/125 eller lägre då cyklarna bara hade runt 100-120 km/h men då är det riktigt kritiskt med stadigheten och skärpan.
Riktig fart blir det om man får till bilder med tider så lågt som 1/30.

Hoppas att det hjälper något trots att det bara är lite erfarenheter från en glad amatör?

/Micke

Lite av mina alster kan du hitta på www.motoveloce.com/foto
 

Scandic24

Medlem
Bara en kommentar

Det första exemplet är ju en jättebra bild :)
Du har t o m skärpa på den dallrande, varma luften efter cykeln! Bra jobbat!
 
ANNONS