Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia i C41

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
Hej Mårten!

Jag framkallar all min diafilm i C41. Älskar känslan som vänddia ger. Det är lite mek att få till det och jag har tagit åtskilliga rullar utan att bli fullärd.

Mina erferenheter är så här efter ett års exprimenterande: (framkallar på labb måste jag tillägga)

Jag använder alltid mitt andrahus (Nikon EM) när jag tar vänddia. Anledningen är att F80n ger filmerna ett grönt stick (och knallgula hudtoner) och EMen ett magenta stick. Jag har verkligen hårdtestat detta för att försöka komma på vad det beror på men har ännu inte riktigt kommit på varför så det jag skriver nu är hur Fuji Provia 100F fungerar med min EM. Det kan säkert bli annorlunda med din kamera.

Över resp underexponering fungerar som en kontrastratt. Exempel ger två stegs överexponering enorma kontraster medans två stegs underexponering ofta blir kontrastlösa (ofta grådassiga).

När det gäller vilka färger som förändras mest förklarar jag nog bättre med att bifoga tre bilder:

OBS: Alla bilder är tagna mitt på dagen. Sticken förändras med solens kelvingrader. Är olika med olika dior också...

Bild 1: Helt utan filter. Enorma magentastick.

Bild 2: Varmtonsfilter (Hoya 81C), bättre färgåtergivning med hudtonerna är inte helt 100.

Bild 3: Sepiafilter (Cokin A-styrka tror jag det var). Här blir bakgrunder och liknande ofta gröna men hudtonerna är mycket bättre. Modellerna blir brunare än verklgheten. (Personligen tycker jag hudtonerna är absolut viktigast om man fotar människor)

Så... Nu ska vi se om jag lyckas bifoga bilderna i tre inlägg till:
 
Senast ändrad:

RobGum

Aktiv medlem
Så... Det gick ju bra.

Någon annan som har koll på varför olika kameror ger olika färgstick? Har tom använd samma objektiv. Iofs har jag inte uteslutit det helt. Tog bara några få bilder...

/Robert
 

mårten

Aktiv medlem
Tack så mycket för det välskrivna svaret.
Att olika kamerahus ger olika färgstick tycker jag låter mycket märkligt, till och med omöjligt. Huset är ju bara en låda att ha filmen i..
Har du testat att använda både F80 och EM -husen sida vid sida?

Min bildidé var att fota lite stjärnhimmel och få till knarkiga färger. Kameran är en F80 och filmen blir troligen Kodak Elite XC. Kan det bli något?

/mårten
 

RobGum

Aktiv medlem
Jo, jag har testat samma film vid samma tillfälle. Har även lämnat in filmerna samtidigt på samma labb. Visserligen hade jag olika ISO-tal den gången. Men det är alltid samma sak. F80 - gröna stick. EM - magenta. Blir nog aldrig klok på varför. Ingen som har upplevt liknande här på fotosidan?

Det var längesen jag provade Kodak Elite XC. Har mest hållt mig till Fuji. På senare tid enbart Provia. Minns att den gav ganska starka färger. Är det bara stjärnhimmeln du skall fota borde det inte vara några problem. Lycka till!
 

Hassan

Aktiv medlem
Vad jag har upplevt är att min F80 exponerar en aning lågt jämfört med min F801 som exponerar en aning högt. Om vänd-dia processen gör att färger påverkas olika beroende på exponering så är det kanske svaret på frågan.
 

RobGum

Aktiv medlem
Det var en av mina teorier också. Jag vet att Nikon EM underexponerar lite jämfört med F80n. Tog därför direkt upp ett par rullar efter jag kommit på det med alternativexponeringar rakt igenom. EM:en gav fortfarande magentastick på alla bilder. Det enda som skiljer är kontrasten mellan exponeringarna. Så mitt tappra försök gav inte så mycket.

Det var ett tagsen jag använde F80n tillsammans med vänddia nu. Jag kanske borde göra ett nytt försök med samma objektiv, samma filter, samma alternativa exponeringar, samma film, samma labb. Blir det likadant då (att F80 ger gröna bilder, EM ger magenta) ska jag sluta grubbla. Då ger jag upp och accepterar att det bara är så utan att förstå varför. :)
 
ANNONS