Annons

fiberpapper, kör alla ilford?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Nu är det dags att stega in i mörkrummet igen för första gången på ca 3 år. Ska bli underbart!

Hursomhelst: jag kollade på fotoimpex.de och de har ett fiberpapper från adox som heter Fine Print Classic Arts som verkar ha en riktigt mysig varmton: inte så gul, mer brun-lila. Är det någon som testat Adox papper? Kanske just denna sorten? Eller kör alla Ilford?


*h
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Agfa har fina fiberpapper i olika ytkarraktær. 111c var min favorit nær jag var som mest aktiv.

Varicon har faktiskt fina papper men vet inte riktigt vem som sæljer dem i Sverige...

/MVH Niclas,
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har inte testat så många fiberpapper ännu;
Varycon KM (matt)
Ilford Multigrade IV FB 5k (tokmatt)
Ilford Multigrade IV FB 1k (blankt)
Ilford Multigrade IV FB 1k Warmtone (blankt)

Favoriten så långt är Ilfords 5k papper. Det trevliga med ilfordpapperena är att de har minimal drydown. Pappersvitan är också extremt vit (speciellt på neutraltonspapperena). 5K ytan är helt underbart supermatt vilket lämpar sig ypperligt till lågkorniga bilder (t.ex. från mellanformat och storformat). Då gör det inte mycket att djupsvärtan inte når lika långt ner som på de blanka papperan.

Det matta varyconpapperet gillade jag sådär. Jag hade svårt att få den sepparation mellan högdagrarna jag ville ha och lätt kunde få med Ilfordpapperena. Ytan var inte heller lika matt som Ilfords 5k och hade dessutom en rätt grov textur i sig som gjorde den omöjlig att skanna. Drydownen var också påtaglig.

De neutraltonade Ilfordpapperena får ingen nämnvärd färgton av selen och enbads bruntonare trots hög kontcentration och lång tid i toningsbadet, djupsvärtan blir dock bättre. De blir snygga i tvåbads sepiatonare vilket också håller för Varycon och Ilford warmtone papperet. Warmtone papperet tar också bra ton av enbads bruntonaren och selentonaren, även om selentonen blir lite kallare än hos t.ex. Fotokemika Fineprint. Varyconpapperet har jag inte hunnit testa i selen eller enbads bruntonare ännu.

Det var mina erfarenheter av fiberpapper.

Har också varit lite sugen på Adox fiberpapperena som verkar vara i riktigt tjock kartong.

Jag fruktar dock att det finns en anledning till varför Ilfords papper är så populära, även om mitt urval av testade papper ännu är litet.

Varycon säljs av photax (Matta hittar du på realistan, dock i begränsade format)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag har lite svårt för Varycon men det är nog en vanesak och att lära sig papperet.
Däremot gillar jag både Aftas multicontrast classic och Fortes olika fiberpapper.
 

Liza

Aktiv medlem
Kentmere och Forte - underbara papper att jobba med. Fick en hög papper med ålder 3-10 år. Samtliga Agfas var som dels var de nyaste och oöppnade - var också helt oanvändbara, en Adox nyare och oöppnad likadant. Däremot två paket Oriental minst 10 år gamla och öppnade - i perfekt skick.
Mvh Eva
 

timeUnit

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Adox och Forte ska inte vara samma. Däremot är Adox och Efke samma på något sätt.

Ska kolla upp Kentmere och Forte!

*h
 

J. Patric

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Tack för alla tips!

Adox och Forte ska inte vara samma. Däremot är Adox och Efke samma på något sätt.
Nej, Fotoimpex har köpt rättigheterna att använda namnet "Adox", och märker om vissa produkter till "Adox".

Även ett företag i Kanada använder namnet "Adox" på vissa produkter, men de har inget samband med Fotoimpex.

Efkefilmerna, 25, 50 och 100, tillverkas av Fotokemika som har licens på gamla adoxrecept, men de har inte rättigheterna till namnet "Adox". Dessutom har recepten förbättrats under åren, och är inte exakt lika som de var på Adox-tiden.

Fotoimpex i Tyskland märker alltså om filmer och papper från olika tillverkare till "Adox".
 

andersbq

Aktiv medlem
På APUG.org har det varit lite diskussion om vad som döljer sig under Classic- och ADOX-etiketten. JandCphoto.com som deltar flitigt i diskussionerna på APUG klargjorde följande:

ADOX CHM 125 = FP4
ADOX CHM 400 = HP5
ADOX CHS 25 = Efke 25
ADOX CHS 50 = Efke 50
ADOX CHS 100 = Efke 100
ADOX ORT 25 = Efke Ort 25 = J&C Ort 25 = Maco Ort 25
ADOX print film = Maco Genius = J&C Classic Ortho
J&C Classic 200 = Forte 200 = other well known rebranded versions of this film
J&C Classic 400 = Forte 400
J&C Classic Polywarmtone = Forte Polywarmtone plus =ADOX Polywarmtone = other well known rebranded versions
J&C Classic Museum = Forte Fortezzo Heavy = other well known rebranded versions
J&C Classic Polygrade = Forte PV-G = other well known rebranded versions
J&C Expo = Maco Expo = Efke Emaks

Av gammal vana kör jag med Emaks K888 som har blivit något av ett referenspapper för mig. Köpte nyligen Forte Polywarmtone FB i halvmatt utförande - en trevlig överraskning. Ett prisvärt papper i Fotoimpex sortiment är Fomatone fiberpapper som också har en varm karaktär som drar lite åt grönt när den framkallas i Neutol WA. Fomabrom är ett annat prisvärt papper som är ypperligt för lithkopior.
 
Senast ändrad:

Urr

Aktiv medlem
Jag har alltid gillat Emaks k888. För den varma tonens skull. Förr framkallade jag i Kodak D163, som inte finns längre.Det var en oslagbar kombination. Men Emaks är lågkänsligt, mjukt papper och har inte variabel kontrast. Provade Ilford Multigrade Warmtone på fiberbas, men det gillade jag inte alls. Men jag använde kanske fel framkallare? Har för mig att det papperet inte tillverkas längre.

Dektol är numera standardframkallaren.
När jag är lat använder jag ofta plastpapper med variabel kontrast (ursäkta). Ilford och/eller Agfa . Med kristallyta ser det inte så plastigt ut.

Fine Print från Photax med Lustreytan (också plast) provade jag nu senast. Det var en positiv överraskning.
Men snart får man väl vara glad om man kan få tag i kvalitetspapper till vettigt pris.
 

tormig

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Har också varit lite sugen på Adox fiberpapperena som verkar vara i riktigt tjock kartong.
Jag köpte Classic fiberpapper från Fotoimpex för några år sedan, jag tror de heter Adox nu. Visst är det riktigt tjock kartong men tyvärr var de också riktigt krökta och därmed ganska svårhanterade. Tyngden från ramen räckte inte till för att hålla ned papperet så det blev till att trycka till med båda händerna och sätta igång exponeringsuret med hakan. Men som sagt, riktigt skön kartongkänsla...
 
Senast ändrad:

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Urr skrev:
Provade Ilford Multigrade Warmtone på fiberbas, men det gillade jag inte alls. Men jag använde kanske fel framkallare? Har för mig att det papperet inte tillverkas längre.
Nog tillverkas Ilford Multigrade IV Warmtone Fb fortfarande. Däremot finns det inte med den trevliga 5k matta ytan som den vanliga Multigrade Fb och Gallerie Fb finns i. Var det månne den semimatta ytan (24k tror jag den heter) du testade?

Körde ett tag med Fineprint RC-papperen från photax men jag började inbilla mig att gråskalan gick lite stegvis, nästan som när man kvantiserar en digitalbilds gråskala med för få bitar ungefär. Märkte det tydligast på kornlösa bilder såsom kontaktkartor och mindre bilder från storformatsnegativ där filmkornsfördelningen inte hjälper till att bryta upp en stegad tonskala. Månne är detta ett fenomen hos de flesta papper och jag har inte testat göra kontaktkartor och småbilder på Ilford fiber ;-).
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
tormig skrev:
Jag köpte Classic fiberpapper från Fotoimpex för några år sedan, jag tror de heter Adox nu. Visst är det riktigt tjock kartong men tyvärr var de också riktigt krökta och därmed ganska svårhanterade...
Så där var en av mina Ilford kartonger också (som dock ligger lite lägre i massa än vad Adox-papperena skall göra). Jag har dock en kopieringsram som använder rätt kraftiga magneter för att hålla ner kanterna. Med den är det inget problem. Kanske kan inspirera till hemmabygge om man får tag i lämpliga magneter?

Jobbigt att köra splitfilter med många olika belysningar om man hela tiden är tvungen att hålla ner papperet med händerna och byta filter, ändra tidur etc med hakan.
 

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Så vitt jag vet är Fine print classic art samma papper som Forte polywarmtone, jag använder pappret och upplever ingen skillnad gentemot Forte. Jag är väldigt förtjust i pappret men det måste torkas i hög luftfuktighet ( om man låter det "lufttorka") för att det inte skall buckla sig i kanterna och har man negativ som kräver väldigt hög kontrast från pappret så skall man välja annat.
Bengt
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Menar du att det finns fiberpapper som inte bucklar sig när man lufttorkar i normal luftfuktighet?

När jag lägger dem med emulsionen neråt mot "myggnätet" i torkramarna brukar papperen bli hanterbart plana (tillräckligt för att kunna adhessivmontera med strykjärn).

Har jag krullat till papperena aldeles för mycket brukar det gå bra att fukta dem på baksidan och lägga dem i press medan de torkar för att få dem i princip helt plana.
 

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Menar du att det finns fiberpapper som inte bucklar sig när man lufttorkar i normal luftfuktighet?

När jag lägger dem med emulsionen neråt mot "myggnätet" i torkramarna brukar papperen bli hanterbart plana (tillräckligt för att kunna adhessivmontera med strykjärn).

Har jag krullat till papperena aldeles för mycket brukar det gå bra att fukta dem på baksidan och lägga dem i press medan de torkar för att få dem i princip helt plana.
Nej, men det finns papper som blir mindre buckliga.
 

Liza

Aktiv medlem
Inte reklam men ett tips. Kolla under tävlingslänkarna - det finns en ny jurybedömd salong endast för traditionellt foto.
 
ANNONS