Annons

Familjebild utomhus. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny vad gäller fotografering och kan inte så mycket. På lördag ska jag till syrran och fotografera hela deras familj. Ett seriöst försök ville hon att jag skulle göra i alla fall.

Några som har något tips på hur jag ska gå tillväga?

Min utrustning är:


*Minolta 505 si Super

*Standard 28-80 optik (5,6)

*Standard 75-300 optik (5,6)

*Tamron 90 mm Makro glugg (2,8 och i recentioner står det att den fungerar bra som porträttoptik)

*Metz blixt med ledtal 54 + bouncer

*Manfrotto stativ


Jag antar att det får bli utomhus jag fotograferar dem även om det är skarpt solljus. Ifall det är skarpt solljus ska jag som fotograf ha solen framför mig eller bakom mig?
Ska jag använda blixten och i sådana fall med eller utan bouncern?

Ska jag använda Tamron objektivet som jag tror har bäst kvalite eller något annat? I sådana fall vilken brännvidd ska jag har?

Hur långt ifrån bakgrunden ska de stå så att bakgrunden blir suddig? Vilket bländarvärde?

Jag vet att det inte kan vara lätt att besvara dessa frågor men jag vore tacksam för ett försök :)

Bara några kloka ord på vägen vore jag tacksam för!

Ja just det ja ... Jag har följande dia filmer att välja mellan

Kodak E100VS
Kodak E100SW
Fuji 100F (kommer inte ihåg vad den heter men de flesta vet nog vilken film jag menar)

Vilken ska jag ta?

mvh
David
 

gbjerne

Aktiv medlem
Hmm!

Börjar med filmen.

Är du säker på att du vill köra med dia film? I sådana fall är nog Fujis Provia 100F att föredra. Kodak VS har en lite läskig tendens att förvränga hudtoner.

Annars kan jag rekomendera att du kör på neg film. Lite svårare att misslyckas med:)

Om du skall vara utomhus och solen råkar skina så placera dina "modeller" i skuggan! Detta för att förhindra allt för tråkiga skuggor och höga kontraster. (ytterligare ett minus för dia film som har ganska svårt för höga kontraster.)

Blixten kan du använda med bouncer för att lätta upp en aning samt för att skapa en liten ljus glimt i ögonen.

Om du kan så under exponera blixten ett steg. Blixtens ljus skall inte vara allt för framträdande utan bara "lyfta" färgerna något.


Vilken glugg du skall använda kan det tvistas om men jag slår ett slag för 90mm:aren. Kan dock bli lite klurigt om du vill tränga in alla på samma bild.

Angående bländaren tycker jag du skall lägga dig runt 8 för att få någotsånär skärpedjup + att objektivet brukar prestera som bäst runt bl8.

Välj en bakgrund som inte är för rörig eller har några färger som drar till sig blicken.



Tja några tips hur jag skulle gjort i alla fall.

Lycka till!
 

Agathorn

Aktiv medlem
Jo jag har även Fuji Reala film men jag trodde att dia gav skarpare bilder med bättre färger. Fast det är klart ... Om jag är ovan är det kanske bättre att spela "safe".

Om jag använder bländare 8 och de inte står så jättelångt ifrån bakgrunden (kanske en häck eller liknande) så kommer ju den att tecknas ganska skarpt på bilden eller? Det är ju kanske inte så snyggt ... I sådana fall måste de stå ganska långt ifrån bakgrunden va?

Jag vet inte om jag kan underexponera blixten. Står ingenting om det i manualen ...

mvh
David
 

mipert

Aktiv medlem
Om du skall fotografera en gruppbild på familjen skulle jag nog inte välja 90mm utan snarare 35-50mm.

Även en gammal blixt utan märkvärdiga inställningar kan du medvetet underexponera med.
Om vi säger att du skall fotografera med bländare 8 så använder du blixten på automatik och talar om för blixten att du använder bländare 5,6, då kommer den skicka iväg mindre ljus och därmed inte framträda lika starkt.

Jag skulle ta en motljusbild och försöka ställa mig själv under ett altantak (för att minimera risken för solljus in i objektivet).
Exponeringen skulle jag ställa in på 1/125 och 5,6 om det är en solig dag för att få bra återgivning av ansikten, mät dock helst mot en hudton och öka exponeringen med ett steg för att vara säker på att inte underexponera ansiktena (med negativ film).

Blixten skulle jag använda och medvetet strypa för att inte få för mycket blixtljus.

Jag skulle absolut använda negativ film eftersom det är så mycket enklare att ta fram kopior på ett snabblabb till hela familjen innan de åker hem igen.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag skulle sätta i en Fuji REALA. Använda macron ställa mig i en öppen skugga. Se till att få en snygg bakgrund.(Som du f.ö. lämnar suddig eftersom du använder f/2,8.)
Bakgrunden är viktig även om den ligger i oskärpa.Kanske en slottspark eller bokskog skulle
uppsökas.
Stativ och kanske en reflexskärm för att sno lite ljus fr. himlen.Eller en ljus vägg i närheten.
Gärna helkropps bilder och några ansiktsbilder.

Lycka till !
 

Agathorn

Aktiv medlem
Tack för alla svaren!

Det jag kommit fram till verkar vara att jag ska skjuta med Reala, använda blixten med nersatt effekt om jag kommer på hur man gör (har försökt ändra bländare manuellt men blixten vägrar hur jag än gör), använda stativ, ställa personerna i skugga.

Sedan råder det tvistade mening om vilket objektiv och brännvidd jag ska använda. Men jag tror jag har läst någonstans att människans ögon har en "brännvidd" på runt 80 mm. Alltså om man plåtar med 80 mm blir ingenting förvrängs som det ju kan bli vid t.ex. 35 mm. Så det känns som att det blir makroobjektivet jag plocka fram om omständigheterna stödjer det!
Bländare får jag väl helt enkelt prova mig fram till. 2,8 låter ju faktiskt inte så tokigt om jag ska ha suddig bakgrund. Men jag testar mig nog fram med lite olika bränvidder ...

Jag har ju tyvärr ingen reflexskärm så jag tar nog fram blixten istället ...

Tack för alla svaren! Mycket hjälpsamt!
 

mazz

Aktiv medlem
Brännvidd.
Jag skulle använda (35-)50mm när det är hela familjen.
Och om du tar enstaka porträtt bilder på dem så skulle jag ha valt 90mm.
Om du vill ha efterbeställning av bilderna framkallade snabbt efter foto tillfäller, är en rekomendation att använda fujis, digitala service, där man mailar in bilden och dom skirver ut den, i sthlm där dag bor tog det under ett dygn. På så sätt kan familjen bestämma sig för några kopior och så anger du adressen till deras närmaste fuji labb. Du mailar fuji, dom skriver ut på fotopapper och postar till vald butik.
Snabbt, enkelt, billigare än 135 framkalning, och mkt god kvalite på 10X15 bilder iaf dom prov bilder jag mailat.

lycka till.
 
ANNONS