Annons

Nord Polen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanko

Aktiv medlem
Hej,

Har precis bokat en nord polen expedition för 5 dagar och undrar om någon har några praktiska tips att ge angående fotograferandet?

har ni några erfarenheter eller tips om att fotografera i extrem kyla? tex..

* hur reagerar digitalkameran (350d) under extrem kyla?
* Hur Reagerar minneskorten på kyla?

osv.. osv..

Sen antar jag att det kan vara en god ide att köpa UV filter när man ska fotografera där uppe, är det korrekt?

Tacksam för svar!

Mvh
Hanko
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Ha fickorna fulla av minneskort och batterier. Ska du åka inom den närmsta tiden behöver du inte oroa dig för kylan.

UV-filter låter klokt!

Ha en trevlig resa!


//Uffe
 

J. Patric

Aktiv medlem
Han menar antagligen Nordpolen och nordpolenexpedition. ;-)

Det går bra att säga "Nordtyskland" om man menar norra Tyskland, men menar man norra Polen så är kanske "Nordpolen" inte ett lämpligt ord när man ska beställa biljett. :)
 

Hanko

Aktiv medlem
ja menar nordpolen och inte nord polen :D

Min Svenska har dalat i kvalitet sen jag flyttade ur landet. ;)

Planen är att jag åker i februari, någon som har tips på bra UV skydd? måste beställa genom nätet.

/Mvh
Dyslektikern
 

raderad12

Aktiv medlem
Här kommer svar från en Norrbottning med en 300D, boendes 100km norr om polcirkeln.

Hanko skrev:
* hur reagerar digitalkameran (350d) under extrem kyla?
Batterierna tar slut fort, mycket fortare än normalt. Ett batteri som visar fulladdat i rumstemperatur, kommer att visa nästan halvurladdat när det kylts ned till minus 20. Det hämntar sig dock igen när du kommer in i värmen igen.


* Hur Reagerar minneskorten på kyla?
Inte alls, vad gäller funktion. Men tänk på att all plast blir sprödare ju kallare det blir, vilket kan vara värt att kommaihåg vid ev. byte i kyla, tappa det inte och bryt inte sönder luckan till det i kameran - inge våld!

Sen antar jag att det kan vara en god ide att köpa UV filter när man ska fotografera där uppe, är det korrekt?
Du behöver inte UV-filter för färgåtergivningens skull, det tar kamerans vitbalans hand om (alternativt du själv om du sparar i RAW), det kan dock fungera som ett billigt linsskydd. Men det finns också nackdelar. UV-filter immar lättare igen än objektivets lins, dels för att det är tunt och ändrar temperatur snabbt, men också för att gängan inte är tät. Filter försämrar också motljusegenskaperna.

Här rörde jag vid ett annat problem vid låga temperaturer, imma. Kommer du från värme till kyla så är det i regel inga problem, men tvärt om... Du bör låta kameran "tina upp" innan det ens är lönt att fotografera med den.

Å vad gäller exponering i snö och is, din ljusmätare ljuger ofta för dig i de situationerna. I regel så måste du överexponera, men hur mycket är svårt att säga på rak arm, det beror lite på motivet. Ju mer snö du har i bild, desto mer måste du överexponera för att ditt motiv ska bli rätt - bilden SKA ju bli väldigt ljus, ljusgrå snö är inte så kul. Men som sagt, det beror på motivet, ofta måste man låta snön bli utan teckning (utbränd/starkt överexponerad) för att motivet inte skall bli en mörk skuggfigur, "sunny sixteen" funkar i regel bra vad beträffar själva motivet, så överexponerandet beror på hur mycket teckning du vill ha i snön. Snöfoto kräver lite övning, men det ordnar du snabbt eftersom du fotar digitalt.
 

Hanko

Aktiv medlem
Re: Re: Nord Polen?

steelneck skrev:
Här kommer svar från en Norrbottning med en 300D, boendes 100km norr om polcirkeln.



Batterierna tar slut fort, mycket fortare än normalt. Ett batteri som visar fulladdat i rumstemperatur, kommer att visa nästan halvurladdat när det kylts ned till minus 20. Det hämntar sig dock igen när du kommer in i värmen igen.


Inte alls, vad gäller funktion. Men tänk på att all plast blir sprödare ju kallare det blir, vilket kan vara värt att kommaihåg vid ev. byte i kyla, tappa det inte och bryt inte sönder luckan till det i kameran - inge våld!



Du behöver inte UV-filter för färgåtergivningens skull, det tar kamerans vitbalans hand om (alternativt du själv om du sparar i RAW), det kan dock fungera som ett billigt linsskydd. Men det finns också nackdelar. UV-filter immar lättare igen än objektivets lins, dels för att det är tunt och ändrar temperatur snabbt, men också för att gängan inte är tät. Filter försämrar också motljusegenskaperna.

Här rörde jag vid ett annat problem vid låga temperaturer, imma. Kommer du från värme till kyla så är det i regel inga problem, men tvärt om... Du bör låta kameran "tina upp" innan det ens är lönt att fotografera med den.

Å vad gäller exponering i snö och is, din ljusmätare ljuger ofta för dig i de situationerna. I regel så måste du överexponera, men hur mycket är svårt att säga på rak arm, det beror lite på motivet. Ju mer snö du har i bild, desto mer måste du överexponera för att ditt motiv ska bli rätt - bilden SKA ju bli väldigt ljus, ljusgrå snö är inte så kul. Men som sagt, det beror på motivet, ofta måste man låta snön bli utan teckning (utbränd/starkt överexponerad) för att motivet inte skall bli en mörk skuggfigur, "sunny sixteen" funkar i regel bra vad beträffar själva motivet, så överexponerandet beror på hur mycket teckning du vill ha i snön. Snöfoto kräver lite övning, men det ordnar du snabbt eftersom du fotar digitalt.

Tack Magnus för ett bra svar :)

Alltså blir det till att beställa extra batteri.

/Mvh
Hanko
 

PMD

Aktiv medlem
Re: Re: Nord Polen?

steelneck skrev:
Batterierna tar slut fort, mycket fortare än normalt. Ett batteri som visar fulladdat i rumstemperatur, kommer att visa nästan halvurladdat när det kylts ned till minus 20. Det hämntar sig dock igen när du kommer in i värmen igen.
Till EOS 5 fanns ett löst batteripack som man anslöt med sladd till kameran. Batteripacket kunde man sen ha innanför jackan för att hålla batterierna varma.

Man borde rätt enkelt kunna bygga nåt sånt själv till en EOS 350D. Det finns en liten skåra under batterilocket där en sladd kan komma ut. Den är till för 240V-strömförsörjningen som finns som tillbehör. När man använder den har man en batteriattrapp i kameran som är kopplad med sladd till transformatorn som man ansluter till ett vägguttag.

Man kan antingen använda denna batteriattrapp och fixa en sladd med rätt sorts kontakt som man sen ansluter till ett batteri som man har innanför jackan, eller bygga en egen batteriattrapp av en gammalt skrotat batteri (eller om man gillar träarbeten: tälja en batteriattrapp av en träbit som man sätter kontaktbleck på).

PD
 

mickedu_gmail.com

Aktiv medlem
Vet inte vad ni andra tycker men jag skulle helt klart ta med ett cirkulärt pool filter för att få med den fina blå himlen mot den kritvita snön.

Själv har jag ett Hoya HMC Pro.

/micke
 

Hellgren

Avslutat medlemskap
mickedu@gmail.com skrev:
Vet inte vad ni andra tycker men jag skulle helt klart ta med ett cirkulärt pool filter för att få med den fina blå himlen mot den kritvita snön.

Själv har jag ett Hoya HMC Pro.

/micke
Det lyfter fram konturerna i snön också, man kan få det mycket läckert!

Ang Batterier så finns det bra piratbatterier på www.zebramedia.com Då har du råd att köpa med dig ett par extra batterier. Jag kör alltid med deras batterier i mina kameror, och det har fungerat kanon hittils. Men du får hålla lite koll när du laddar dem...har läst här på fotosidan om en som hade ett piratbatteri som brann upp när han laddade det.

//Johan
 
ANNONS