Annons

Foto för arbetsgivares hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

tliman

Ny medlem
Eftersom jag är rätt ny på både att fota och att fundera över andra saker som copyright och liknande har jag nu en eller ett par frågor.

Min arbetsgivare fick nys på att jag fotograferar och erbjöd mig då att ta bilderna till vår nya hemsida. Alltså rent tidsmässigt får jag betalt för den tid jag lägger ner, men vad skall jag tänka på mer? Bör man skriva ett avtal om användning av bilder? Är det mitt eller min arbetsgivares ansvar att de som medverkar (anställda) på bilderna ger sitt godkännande?
 

PMD

Aktiv medlem
tliman skrev:
Bör man skriva ett avtal om användning av bilder?
Om du vill det. Om ni inte skriver ett avtal så gäller det muntliga avtal ni träffar.

Är det mitt eller min arbetsgivares ansvar att de som medverkar (anställda) på bilderna ger sitt godkännande?
Det finns inga lagar som förbjuder fotografering av människor så länge det sker på allmän plats. På privat område är det markägaren (eller den som disponerar fastigheten) som avgör. De som fotograferas har ingen talan.

När sen bilderna publiceras på en websida så är det den som gör publiceringen som är ansvarig för att de som syns på bilderna har gett sitt tillstånd.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Skicka ut ett bulk mail och fråga om det är någon som har något emot att bilder på dem hamnar på hemsidan (prekära situationer undantaget...).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
tliman skrev:
Bör man skriva ett avtal om användning av bilder?
Börja med att prata med personen, om användningen på MINSTA sätt skiljer sig från din uppfattning så skriv ett avtal.

Utan ett avtal så har du ingenting att säja till om. Alltså arbetsgivaren gör precis som den vill.

Eftersom att du redan får betalt för tiden så kan du aldrig i efterhand komma med några krav.

Personligen hade jag inte tvekat utan avtal. Men jag har ju min chef & du har din.
 

tliman

Ny medlem
Tack för alla svar.
Skall ta upp frågan med bildavtal med ansvarig person.
Vad som fått mig att tänka är att företaget jag jobbar på är ett litet men väldigt framgångsrikt företag i en multinationell koncern. Vi pratar jättekoncern med hq i USA. Därav att det i alla fall vore trevligt att kunna få säga sitt om hur bilderna skall användas.
Vad gäller frågan med dem som hamnar på bilderna får jag väl helt enkelt fråga innan jag knäpper. Och sedan se till så att företaget tar sitt ansvar.
Det kommer säkert fler frågor.
 
ANNONS