Annons

Yann Arthus Bertrand

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickodemus

Aktiv medlem
Jag läste en artikel idag om en fotograf vid namn Yann Arthus Bertrand och fastnade helt för hans bilder. Earth from above hette utställningen och jag antar att det är nån sorts "alternativ teknik" han använt för att få till dom här nästan oljemålningslika fotografierna. Ni kan ju skicka själva: http://www.yannarthusbertrand.com eller http://home.fujifilm.com/efa/sn/indexIE.html
Jag är nybörjare (äger faktiskt inte ens en kamera men jag har beställt en som är på väg) och jag undrar hur han åstadkommit detta. Det ser för mig (ett otränat öga) helt fantastiskt ut.
Någon som vet något om honom och han projekt?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hans bilder finns att se i Stockholm vid Nybroplan.

Hans teknik har jag inte koll på men jag gissar diafilm och mellanformat.
 

abbebus

Aktiv medlem
Bjelkengren skrev:
Om jag inte missminner mig helt så hade tidningen foto ett reportage om honom och hans bilder för några nummer sedan.
Stämmer bra det!

Jag såg hans utställning i Köpenhamn förra sommaren och blev helt såld. En av de bästa utställningar jag sett.
 

Nickodemus

Aktiv medlem
Är inte all film diafilm? Och vad är mellanformat? (ni får ursäkta en nybörjares frågor)

Nybroplan säger ni. Får ta och åka in imorrn och kika.

Såg faktiskt hans bilder i tidningen RES imorse när jag väntade på att lillebrorsan skulle bli färdig hos tandläkaren. =)
De hade ett helt reportage om honom.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Nickodemus skrev:
Är inte all film diafilm? Och vad är mellanformat? (ni får ursäkta en nybörjares frågor)

Diafilm är den film som ger positiva transparenta bilder direkt av filmen, alltså såna som sedan visas med en projektor.

Den film som man gör vanliga pappersbilder av kallas negativ film (färg eller svartvit), där alltså filmen ger ett negativ med omvänd färg-/gråskala för att sedan ge en positiv bild på papperskopian.