Annons

Rädda suddiga foton med retinex

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Retinex igen

Väcker liv i denna gamla tråd för att se om någon har provat retinex-filter?
Fick ett tips av en kompis att retinex finns i GIMP. Såg sedan att det även finns plugin att köpa till Photoshop med Retinex http://www.truview.com/examples/photoflair_examples.htm.

Det räddar väl inte suddiga foton men däremot justerar det ljusnivåerna så att det passar synsinnet bättre. Se http://www.comfsm.fm/~dleeling/ca/images.html
Kan nästan fungera som ersättare för polarisationsfilter och fyllnadsblixt verkar det som.

Har inte orkat ladda ned GIMP för att testa. Hittade kod till Matlab men det har jag inte fått att fungera än.

Är det någon som har erfarenhet av Retinex?
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har provat retinex, blev inte det minsta imponerad. För bilder på rymdfärjan m.m. är det säkert jättebra. Men för porträtt m.m. suger det.

Utan retinex. Obehandlad raw-fil.
 

Bilagor

Walle

Aktiv medlem
Jan, om du hade läst andra inlägget i den här tråden så hade du kanske sett att algoritmen inte bara är till för att "rädda" suddiga foton. Faktum är att det är väl det minsta det gör.
 

systerdiesel

Aktiv medlem
-Christoffer!

-Aha... där ser man, det fanns fler användningsområden. Men jag hävdar fortfarande att ju bättre orginal man har ju lättare blir livet när man ska göra något med bilderna. Många som köpt en digitalkamera verkar tro att allt går att fixa med PS, jag tror att man trots allt måste kunna de fotografiska grunderna för att få bra fotografier.
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Japp, ju bättre bild man tar från början desto bättre.
Om man däremot har misslyckats med en bild och ögonblicket försvunnit kan det ju tänkas att man vill rädda ett foto.

Användningsområdet jag tänker mig är när man har ett foto där dynamiken är stor. Istället för att ta två olika exponeringar och manuellt lägga ihop till en bild kanske man kan använda Retinex för att automatisera detta. Det borde finnas tillräckligt med information i en rawbild för detta tycker jag.


Vilket program använde du Christoffer? Plugin till PS? Vill givetvis prova lite själv.
 

Walle

Aktiv medlem
systerdiesel skrev:
-Christoffer!

-Aha... där ser man, det fanns fler användningsområden. Men jag hävdar fortfarande att ju bättre orginal man har ju lättare blir livet när man ska göra något med bilderna. Många som köpt en digitalkamera verkar tro att allt går att fixa med PS, jag tror att man trots allt måste kunna de fotografiska grunderna för att få bra fotografier.
Jepp, givetvis är det så.
De främsta användningsområdena jag kan tänka mig är inom röntgenfotografi och vetenskapen.

Mattias: Jag använde ett program som heter PhotoFlair från Truview.
 

ulltand

Aktiv medlem
Ngn som vet om retinex eller andra liknande algoritmer utvecklats?

Jag har testat retinex och tycker det är småkul. Mest för att jag får lite Holgastuk över en del bilder. Mao motsatsen till vad som var tänkt :)
 
ANNONS