Annons

Pentax 150/2,8 SMC Takumar

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej, Funderar på ett sånt här objektiv. Till en Pentax 6x7. Är det någon som känner till kvaliten? Kan inte hitta det i recensionsbanken.

Mvh Stefan
 

johanh

Aktiv medlem
Hej Stefan!
Jag har inte själv använt objektivet, funderar på att skaffa ett 165/2.8 istället. Jag sökte på photo.net och hittade Steve Rasmussens intryck av objektivet på följande länk

mvh

Johan
 

Merlin

Aktiv medlem
Hej igen,
Det verkar vara ett ganska gammalt objektiv, men med mycket bra egenskaper.

Jag har också funderat på 165:an alternativt 135/4 macron, men så fick jag se detta. Har sökt på internet och på photo.net men det verkar inte finnas mycket info om det...

Ska lägga in en förfrågan på photo.net också.

/Stefan
 

johanh

Aktiv medlem
Hej! Hoppas du blir nöjd om du slår till. Det låter som ett bra objektiv enligt vad jag kan läsa. Det stod ingen exakt närgräns för objektivet, men närmsta fokus är inte tillräckligt för ett "tight head shot". Går ju att använda mellanringar iofs. Om du bara ska fota natur spelar det kanske inte lika stor roll. Jag använder 135/4 och 200mm/4 och är nöjd med dom på alla vis.
Använder du din P67II mycket nu när du har digitalkamera också?

mvh Johan
 

Merlin

Aktiv medlem
Den har ju några nackdelar förstås när man tänker efter. För landskap och natur funkar det nog som du säger bra, men det vore kul att ta några porträtt ibland också. Ska försöka kolla upp det noggrannare. Vet du förresten om det finns en sida på nätet om Pentax-objektiv? Liknande denna Canon FD- sida http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/index.htm Hade varit guld värt.

Jag äger ingen digitalkamera (förutom en liten Kodak förstås) du förväxlar mig med nån annan kanske?
 

johanh

Aktiv medlem
Ursäkta missförståndet med digitalkameran. Jag fick för mig att jag såg på din profil tidigare att du skaffat en. Själv kör jag med P67II till natur och porträtt, medan en 10D gör enklare resebilder och porträtt.
Jag har inte hittat någon samlingssida med p67 objektiv, fast jag har letat ganska mycket. Det bästa jag hittat är field test under photo.net P67-forum. Steve Rasmussen verkar ha koll på vartenda objektiv. Ofta är det bra att veta hur gammalt ett begagnat objektiv är eftersom produktionsserien ofta är väldigt lång och objektiven har förändrats i konstruktion under åren (till det bättre). Det finns sätt att ta reda på hur gammalt ett objektiv är mha serienumret.
Har du kollat in ebay.com efter begagnade P67 objektiv?
 

johanh

Aktiv medlem
Bra sammanställning! Jag skulle gärna ha haft den tillgänglig tidigare när jag letade objektiv. *Bokmärker nu*
 
ANNONS