Annons

framkallare till lithfilm negativa

Produkter
(logga in för att koppla)

oz foto

Medlem
Hej! Jag provar att skapa stora negativa på lithfilm (efke OP12) för att göra alternativ tekniker. Positiverna har gått bra med Kodak D19 framkallare, men när jag har gjört kontakt negativa med Kodak D19 är de jätte kontrastig - vilken framkallare ska man använda för att få bra density range i negativerna, jag vill använda de till cyanotype,kallitype och kanske gum bichromate tekniker. Tack
Wayne
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Jag är inte jätterfaren med lith men jag tror att lithfamkallare är konstruerade för att ge maximal kontrast. Vill du ha maximalt tonomfång (density range) så kan du använda Dektol eller D76.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Lithfilm är inte utgångsmaterialet om man vill ha fulltonsbilder. Filmen är gjord för lithografisk användning. Framkallar man den som är avsett i lithframkallare blir den mycket kontrastrik, i princip svart - vitt. Även vid framkallning i filmframkallare blir den för markerad i kontrasten - för det mesta. Vid stora förstoringar kan bilden sedd på avstånd ge ett intryck av att flera toner finns med men det handlar då om korniga partier med mer eller mindre avstånd mellan (de svarta) kornen.
Framkallar man filmen i pappersframkallare blir den faktiskt gråare än vanlig film - mindre kontrast alltså.
Vill man ha en bra gråskala är det bättre att använda bladfilm som är avsedd för fotografering och göra kopiorna på denna.
Det finns nog ingen bladfilm längre som har den extremt låga känslighet som lithfilm har. I och för sig gör detta inte såååå mycket men det kan bli litet besvärligt att få till rätt exponering vid förstoring/ kontaktkopiering. Det är inte bra att dra ner bländaren på förstoringsobjektivet i botten, man tappar en del skärpa. Bättre då att desta med densitetsfilter som skall placeras mellan lampan och utgångsnegativet. Framkalla sedan i filmframkallare.
Lycka till!
Us
 
Senast ändrad:

oz foto

Medlem
kontaktnegativer

Tack för tips och information, jag ska prova med dektol framkallare istället och ser hur negativerna ser ut
tack
Wayne
 
ANNONS