Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla två olika farbrikat samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
funderar på att framkalla två olika fabrikat av s/v filmer samtidigt, har tittat på tiderna och det är samma tid för båda filmerna. är detta klokt eller ska jag framkalla varförsig????
Kankse en korkad fråga, men jag frågar hellre en gån förmycket så det inte blir fel......


Jörgen
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag har för mig att jag läst någonstans om att vissa kombinationer av dia filmer inte skulle må bra av att soppas tillsammans (men jag är skeptiskt att detta skulle vara något problem).

Jag brukar iallafall blanda bladfilm av olika modeller och märken i samma bad när tiderna stämmer överens. Aldrig haft några problem med detta.
 

Urr

Aktiv medlem
De kan givetvis vara mer eller mindre passande att framkalla dessa filmer i den framkallare du har till hands. Vissa framkallare som D76 brukar dock funka till det mesta.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det går utmärkt.

Om du fotat när det varit soligt vänder, så rekommenderar jag att du drar ned framkallningstiden med en halv minut ungefär. Både Tri-X och Pan F kan ge rätt kontrastrika negativ annars.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ilford Pan F och Tri-X har inte alls samma framkallningstid vad jag kommer ihåg. Photax rekommenderar t.ex 6 min till Pan F och 9 min till Tri-X i Acutol 1+9. Skulle tro att D-76 1+1 ligger ungefär där också. Detta till framkallning av normalkontrastmotiv till normal kontrast.
 

arvro395

Aktiv medlem
Jag håller med Nils. Tri-X och Pan F+ bör inte framkallas lika länge i D-76. Tri-X kräver längre tid. Dessutom brukar jag numera köra Tri-X längre än vad kodak rekomenderar.
 

andersbq

Aktiv medlem
Tja, det beror på vilket EI man har kört på...

För D-76, 1+1 vid 20C, brukar jag utgå från:

Tri-X @ iso 200, 8,5 minuter

Pan F @ iso 32, 9 minuter

Kanske det passar dig också, Jörgen?
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
på kartongen för illford filmen står det :D76 1+1 10:30

och på denna sidan står det 10-11 minuter

nu gör ni mig förvirrad då jag framkallat ca 20 rullar Tri-X i ca 10,5minuter, och vad jag med min ännu sålänge ringa kunskap så tycker jag att det har blivit bra.


Ilforden exponerad i 50
Tri X exponerad i 400


Jörgen
 

arvro395

Aktiv medlem
Var tittar du då? Jag hittade följande på digitaltruth-sidan

Film: Ilford Pan F+
Framkallare: D-76
Spädning: 1+1
ISO: 25-50
Tid: 8.5

Tiden för Tri-X låter rimlig.
 

arvro395

Aktiv medlem
Bossebarrskog skrev:
Jag läser på kartongen som omslöt ilfordrullen. texten som finns inuti
Ja, det borde ju vara en trovärdig källa ;-)

När jag frågade var du hittade informationen tänkte jag närmast på digitaltruth.com som källa. Jag hittade andra tider där.
 
ANNONS