Annons

frågor om förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Äntligen har jag fått tillgång till mörkrum (läs: betalar massor med pengar)! Så gött! Dessutom är det välutrustat och känns mycket bra.

Till saken:
Förstoringsapparaten är en "Fujimoto Photo G70 dichro enlarger". Optiken är Schneider-Kreuznach Componon-S 2.8/50 och 5.6/80. Är det en bra apparat och optik?

Neghållarna för mellanformat var bara 5,5 cm x 7 cm och med glas, vad tror ni om att hitta glaslös hållare till denna apparat? Hål i höstack?

Tack!
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
En av de bästa förstoringsaparater och även optiken. Jag har tillgång till en exakt sådan. Bara en Leitz focomat slår denna.
Lycka till.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Ett rullfilmsnegativ 6 x 7 brukar vara 5.5 x 6.7 cm. Tillbehör till förstorningsapparater brukar numera vara beställningsvaror och ha höga priser. Fast man kan ofta själv sno ihop en glaslös negativhållare t ex av plexiglas.
 

andersbq

Aktiv medlem
Ja, det finns det. Jag har själv en sådan. Kan nog vara svårt att få tag i en separat. Oftast finner man dem i radannonser och säljaren vill helst sälja dem tillsammans med förstoringsapparaten.
 

timeUnit

Aktiv medlem
schysst att de svarade. jag skickade ett e-mail till dem för ett par månader sedan, men fick inget svar...

Tack för tipset!
 
ANNONS