Annons

Minolta dimage dual scan II

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Hej!

Har just köpt en Minolta dimage dual II scanner men det har inte gått helt smärtfritt att scanna.
Förinscanningen är inga problem, men när jag väl ska scanna in bilderna (från dia) så visar kommer en litet medelande upp att den scannar, men sen händer inget.
Hur lång tid tar det att scanna in bilder där man förvalt upplösning etc så att bilden blir ca 6 Mb?
Har någon några bra tips vad det gäller förinställningar mm är jag tacksam.

/ Rosie
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Använder du TWAIN-drivisen inifrån Photoshop?

Det finns en bugg i den som yttrar sig på det sätt du nämner. Det går att lösa genom att ställa ner Photoshops resursanvändning (Redigera -> Inställningar -> Minne & bildcache). Testa med lite olika värden.

Du kan testa om ovanstående är aktuellt för just ditt problem genom att prova en skanning utan Photoshop igång. Dra istället igång Minoltadrivrutinen genom att välja den i startmenyn. Funkar det då så har du troligen ovanstående problem.
 

Mike-N

Ny medlem
Scannerproblem

Jag är också nybliven ägare till en Minolta Dual Scan II och har (har haft?) samma problem som du. I mitt fall hjälper det inte att köra med Minoltas Utility program. Däremot laddade jag ner en ny version av scannerdrivrutinen (ver. 1.0.3) från nätet och jag har nu inte lyckats provocera fram felet på de senaste 40 bilderna jag scannat. Men säker på att allt funkar kan man inte vara. Jag skickade en fråga till Minolta, men de trodde att felet satt i scannern i mitt fall. Hör gärna av dig om du hittar en annan lösning.
 

Fallan

Aktiv medlem
Hade också liknande problem med min scanner, provade alla möjliga inställningar med blandade resultat. Köpte Vuescan programvara för scanning och har inte efter det haft några som helst problem. Kan jag varmt rekommendera !

/ Mvh Fallan
 

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Trist fel, vad kör du för operativ? Jag hade inge problem alls med min som jag köpte för två veckor sedan. Själv kör jag XP.
Vet inte om det har med saken natt göra i och för sig.
En 6 MB bild torde inte ta många sekunder. mindre än en minut i alla fall.
 

Nilea

Aktiv medlem
Jag ledsnade på problemet och avinstallerade twaindrivrutinerna. Använder nu endast Easy scan utility, och det går hur bra som helst.
Jag bryr mig inte så mkt om att jag inte kan köra via Photoshop eftersom man tydligen fick någonslags lightversion med scannern. Skulle vara intressant och se fullversionen!

Använder Paint Shop Pro vid efterbearbetning istället.

Jag använder Windows 2000 och jag är förvånad över strulet.
Jag hämtade också hem nya drivrutiner men det strulade ändå.
 

Rosie

Aktiv medlem
Hej !

Jag använder också en "scan dual 2" och undrar varför min scanner är så dryg efter inscanningen är klar? Timglaset istället för muspekaren syns men datorn "arbetar" inte direkt.
jag skall påpeka att jag alltid scannar på högsta kvalitet.

Fråga 2: vilka inställningar är rimliga under Redigera -> Inställningar -> Minne & bildcache ?

Jag har 256 i ram.

mvh Hans Rosie
 
ANNONS