Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom-effekter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Jag har tänkt testa lite olika effekter med kameran. Bl a att man zoomar in/ut under exponering. Vilka ungefärliga tider ska man hålla sej till för att få en trevlig effekt?
Samma sak om man vrider runt kameran medans man knäpper... hur får man det att se bra ut?

Tar gärna emot andra tips för att få lite roliga, udda effekter på bilderna!
 

Staffan

Aktiv medlem
Tja

Jag har provat med en halv till en sekund. Har ett enda exempel i mitt album med höstbilder där jag vridit kameran under exponeringen.

/Staffan
 

Helena

Aktiv medlem
Ganska roligt att leka med blixt och halvfrysa bilden...

Lång slutartid på kanske 5 sekunder eller någonting... och en blixt på motivet i rörelse...
 

Mira

Aktiv medlem
Helena:
Vad är det för blixt du använder då?
Den på kameran duger väl inte mycket till...?
Har du nån bild att visa, så man kan se hur det blir?

Staffan:
Ja, du har fått en lite dramatisk effekt.
Fast jag skulle nog vilja ha lite mer "ränder" i bilden...
 

Helena

Aktiv medlem
Jag har inte kört lång slutartid själv utan det är en kompis, Tom som gjorde det...

Alla vanliga lösa blixtar funkar oftast likadant... Min blixt använder jag sällan på kameran (och ofta så har jag min Canon blixt till min Mamiya)...

Det är bara att mäta ljuset för lång slutartid och sedan ställa in blixten efter en kortare slutartid (slutartiden spelar inte så stor roll då man använder blixt)...

Det närmsta jag har exempel är en tunnelbanebild på paola...
Blixten har frusit mannen i tbane vagnen men slutartiden har skapat lite rörelseoskärpa...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=4040&pf=428
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett tips:
Glöm inte att välja rätt synkinställning på blixten (om det går att välja). Normalläget är "synk på förstaridån", dvs. blixten löser ut i början av exponeringstiden. Ibland är det bättre att välja "synk på andraridån", dvs. blixt i slutet av exponeringen.

Om man vill "frysa" ett rörligt objekt och få fartränder bakom objektet så ska man välja andraridån. Kör man på förstridån så kommer det att se ut som om objektet rör sig "åt fel håll".

Mvh/Acke:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ackelid:
Om man inte kan välja synkinställning på blixten fungerar det att manuellt utlösa blixten i slutet av exponering?
Jag har en blixt som skruvas fast på en skena under kamerahuset med en kabel, så om jag inte kopplar in sladden så kan jag väl "skjuta av" blixten manuellt, eller?
 

acke

Avslutat medlemskap
SinusLinus skrev:
Ackelid:
Om man inte kan välja synkinställning på blixten fungerar det att manuellt utlösa blixten i slutet av exponering?
Jag har en blixt som skruvas fast på en skena under kamerahuset med en kabel, så om jag inte kopplar in sladden så kan jag väl "skjuta av" blixten manuellt, eller?
Jovisst, det borde gå bra, även om det kanske är svårt att fyra av exakt i rätt ögonblick. Och då funkar förstås inte kamerans inbyggda TTL-blixljusdosering. Du behöver alltså en blixt med inbyggd ljussensor eller handhållen mätare. Eller oxå räknar du ut doseringen via ledtalet.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Problemet med TTL-ljusmätning är inte så stort i mitt fall (använder en Nikon F2), men blixten har ett autoläge som jag brukar använda så det funkar nog.
Tack för tipset:)
 

jojje2

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Ett tips:
Glöm inte att välja rätt synkinställning på blixten (om det går att välja). Normalläget är "synk på förstaridån", dvs. blixten löser ut i början av exponeringstiden. Ibland är det bättre att välja "synk på andraridån", dvs. blixt i slutet av exponeringen.
Är detta en inställning som finns på blixten eller i kameran?

/J
 

acke

Avslutat medlemskap
Helena skrev:
TTL använder man väl bara när man är lat? :)
Det beror helt på situationen. Om man kan arrangera sitt motiv och ta flera bilder så håller jag med dig. Då är manuell mätning bättre. Men i andra situationer, t.ex. snapshots, sportbilder, action, osv., då är TTL-blixt en bra finess.:)
 

Helena

Aktiv medlem
Fast då så ställer jag hellre blixten på fullt upp i taket och kameran på program :p (om taket tillåter)
 

Helena

Aktiv medlem
Ute? Fan jag bor juh i Stockholm :)
Utomhus så är jag alltid så jävla seriös så då blir det bara med ljusmätare...
 
ANNONS