Annons

Reser utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Borde inte va/bli ngt problem.

Vikten (handbagage) är ju alltid ett dilemma om man har med sig mycket prylar.

Tänk på att ta de viktigaste prylarna i handbagaget.

Mvh Niclas,
 

Gunnar Lenke

Ny medlem
Tack för snabbt svar. Ja det är ju en hel del saker som ska med Har även med mig en stor HDV kamera. Undrar om DV och HDV banden klarar röntgen. GL
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Det torde inte heller va ngt problem, men man känner sig ju aldrig säker..

Om du är i riktigt god tid på f,platsen så kan du fråga efter att göra en deklaration på värdeprylar som du tar in. Då är det inget snack när du skall hem, om de kollar för hand och hittar prylar som ser nyköpta ut. Borde inte va ngt problem hur som helst men det är alltid skönt att ha papper.

Reser man i ötliggande länder så är det ofta att man blir rekommenderad en deklaration.

Mvh Niclas,
 

RolandM

Aktiv medlem
Gunnar Lenke skrev:
Åker till Monaco på onsdag. Tar med mig kameraväskan. Kan det bli problem i tullen när jag reser ut eller hem? / Gunnar
Har en bestämd känsla av att Monaco har tullunion med EU så du kan lungt knata över gränsen mellan Frankrike och Monaco.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Re: Re: Reser utomlands

RolandM skrev:
Har en bestämd känsla av att Monaco har tullunion med EU så du kan lungt knata över gränsen mellan Frankrike och Monaco.
Det finns inte ens någon tullstation vid gränsen, eller någon kontroll alls för den delen. Bara en vägskylt som förkunnar att man kommit till Monaco.

Johannes
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jovisst är det säkert så, men man skall ju till Frankrike också (inte för att det borde vara ngt problem heller då). Vet inte om EU känns så påtagligt när man reser inom EU;)! Passkontrollerna är ju idiotiskt bromsande in, ut och genom EU,länderna.
 

casting

Aktiv medlem
Jag åkte precis genom Polen, Tyskland och Danmark med kamerautrustningen liggandes i sätet bredvid mig så att tullarna tydligt såg den vid varje passage. Det var ingen som knystade ett ljud om det...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Nej i egen bil så är det nog inget snack om att det oftast bara är att rulla igenom.
Man förstår ju detta med säkerheten på flygen men just att passkontrollerna skall vara så som de är tycker jag är knepigt...

MVH Niclas,
 

casting

Aktiv medlem
Men det skall ändå betonas att jag faktiskt blev stoppad på alla ställena...
Varför menar du att det skulle kunna bli ett problem då egentligen. Pga värde? Pga säkerhet? Pga vikt?
 

RolandM

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Nej i egen bil så är det nog inget snack om att det oftast bara är att rulla igenom.
Man förstår ju detta med säkerheten på flygen men just att passkontrollerna skall vara så som de är tycker jag är knepigt...

MVH Niclas,
Inom EU har vi en tullunion, som innebär att varor och tjänster får flyttas över gränserna. Det är därför eventuella tulltjänstemän inte bekymmrar sig över vare sig fordon, eller dess innehåll. Det finns vissa undantag, men de är oftast av den hälsovådliga karaktären (t ex narkotika och alkohol). En annan finess med EU är att även människor med medborgarskap eller uppehållstillstånd i en medlemstat fritt kan besöka en annan medlemsstat plus några till, som Monaco, San Marino, Vatikanen, Norge och Island, samt någon mer pyttestat eller skatteparadis jag förträngt. Det enda handling som behövs är en ID-handling som styrker medborgarskapet. För svenska medborgare är detta ett pass. Gränskontrollerna för människor är inte fullt avskaffade ännu, därav inbromsningarna på kontinenten.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Inget borde ju bli problem alls, såklart.

För det första så borde inte gränserna vara så låsta idag, jag upplever det precis så. Men så är jag också av den uppfattningen att gränserna skall vara 100% öppna inom EU.

Det där med deklarationen är ju till för att slippa snack om var pylarna kommer ifrån osv.. (MEn då pratar jag om öst länder som det var iaf innan EU, inträdet,,)
Då läser de ju kollegans egen underskrift på att samma prylar som var med in också går ut,, MEN som jag antyder ovan så hoppas jag att sådant med deklarationer blir allt mer oviktigt. Hoppas ja, men skeptiker som jag är så anar jag att det inte alls blir bättre utan snarare tvärt om.


/MVH Niclas,
 
ANNONS