Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägg ut spännande bilder på "hånade" motiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Det finns en jargong på fs, att vissa motiv är mindre värda än andra.

Kattbilder och solnedgångar skulle av någon besynnerlig anledning inte platsa.

Vad har motivet med bilden att göra? Bra bilder kan man göra på allt! Man kan fota gem eller gummisnoddar och bilderna kan funka.

Lägg ut bilder på katter solnedgångar eller andra hånade motiv och visa att bilden inte har med motivet att göra!
 

Carl Hellman

Aktiv medlem
Problemt med solnedgångar och katter är att det är klassiska "nybörjarmotiv". Någon som tycker om sin katt eller tyckte solnedgången var vacker. Ofta inte det minsta kreativa bilder utan bara avfotograferingar. Personligen har jag svårt för macroblommor.

Probelmet tror jag i grunden inte sitter i motivet utan i fotograferna som tar dom hånde motiven.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kanske för att MÅnga av dessa MÅnga bilder faktiskt inte är direkt kritiskt arbetade. Visst detta ser man i alla genrer men kanske är det så att det blir lite väl övervikt ibland eftersom det figurerar så många kattbilder och babybilder för at nämna några.

Klart som tusan att det inte har med motivet att göra. Riktigt bra kattbilder finns det många av här på fotosidan.se. Men de drunknar i mängden mindre bra och mediokra..

Hårda ord enligt ngn och då passar jag på att gå före och beklaga det;)

Att fota en skata så att den skiljer ut sig ur mängden bilder är inte lätt, det samma gäller ju katter, hundar bebisar mfl. Och visst innebär det också att det där ligger en gedigen utmaning att "skapa nytt".


Mvh Niclas,
 

Arleklint

Aktiv medlem
Blir en bild bra bara för att man fångat en svåråtkomlig situation? Typ en fiskgjuse som slår en gädda?

Blir en kattbild dålig bara för att det är en katt?
 

Carl Hellman

Aktiv medlem
jag tycker inte det är ofta man ser bilder tagna av riktigt duktiga fotografer som tar bilder innom nämda motivkategorier, däremot en hel drös nybörjarbilder. Nybörjarbilder tenderar ju naturligtvis att inte vara fotografiska mästerverk och därmed får kategorierna stämplar som tråkiga eller dåliga.
 

Carl Hellman

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Blir en bild bra bara för att man fångat en svåråtkomlig situation? Typ en fiskgjuse som slår en gädda?

Blir en kattbild dålig bara för att det är en katt?
actionbilder har alltid ett "försprång" om dom innehåller just action. Sportbilder är ofta riktigt dåliga bilder som består av ett fruset ögonblick som blir intressant just på grund av det frusna ögonblicket, alltså egentilgen motivet.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Klart att en bild får ett ökat värde om man lyckas vara vid exakt rätt tid på rätt plats. När det gäller en juse som slår en gädda så kan det ta år innan man är där. Då är ju det en bedrift i sig själv, eller hur?

Men om bilden bortsett ifrån motivet blir bättre av det motivet,, hehe nej såklart inte. Men helt klart får den ett ökat värde om inte bildmässigt så kanske i unikitet..

Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Inte första gången som Janne A ställer frågor liknande denna här på fs.

Jag skulle liknan dig vid en lite fotografins Sokrates;)

Inget illa menat om det, snarare tvärt om såklart!

MVH Niclas,
 

StefanM

Aktiv medlem
Carl Hellman skrev:
såhär ungefär, fin solnedgång, jäääättetråkig bild.
Eftersom jag nu har pillat i mig "lite" fredags whisky och känner att jag är på vär in i intet så blir jag först förbannad på dig Carl när du sågar denna men efter jag besinnat mig så inser jag nu att det ÄR en jävligt tråkig bild. Och för inte tala om dessa satans nybörjare som bara MÅSTE
plåta sina "söta" katt*******. (Notera ironin.)
Plåta gärna era katter men ladda för helvete inte upp dom på FS...Hick...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Var är bilderna?
Finns mååånga mycket bra bilder på katter och solnedgångar här på fotosidan.
Det är väl inte så att de måste fotas från och med nu? om det är så, så betyder ju det att allt som nu finns är dåligt..
Mvh Niclas,
 

Zamn

Aktiv medlem
Jag har alltid vart inne på samma spår som du söker efter här Janne. Jag sätter alltid bilden i första rummet och struntar i vad motivet är. Man kan ta bra bilder av allting!

För att bevisa detta håller jag på med ett projekt som innebär att jag ska ta 999 bra bilder hemma i min lägenhet i form av diptyker. Jag tror inte ens det kommer bli svårt... Kika in på min sida och se hur det växer fram. Jag har gjort klart #001-005 än så länge :)
 
ANNONS