Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddiga bilder med pentax optio sv!

Produkter
(logga in för att koppla)

masterpudas

Medlem
Jag har en sån kamera och jag har läst "överallt" att den ska vara så grym. Men jag blir galen på att det blir så suddiga bilder när man fotar utan blixt vid sämre ljusförhållanden! Nån som har en sån kamera och samma problem? Det ska ju gå att ställa in slutartiden men vettefasen om det funkar så bra :(
 

.Z.

Aktiv medlem
Vid längre slutartider, typ då du fotar vid sämre ljusförhållanden utan blixt, så är det helt normalt med det man kallar skakningsoskärpa.

Detta uppstår med alla kameror & avhjälps med stativ alt. vid lättare fall, med att man stödjer kameran mot något.

Du kan även ställa upp känsligheten (ISO) på din kamera & därmed använda snabbare slutartider, detta medför dock mer brus i bilderna.

Att du kan ställa slutartiden manuellt hjälper inte i detta fall då kameran i autoläge väljer så pass lång tid som behövs för att tillräckligt mycket ljus ska träffa sensorn för att ge en korrekt exponering.

Kameran väljer bländaröppning (mängd ljus som släpps in) samt slutartid (hur lång tid ljus släpps in). Kombinationen av dessa ger rätt exponering. Detta kan du även göra själv manuellt men det hjälper inte dig med ditt problem.

//Larsa
 
Senast ändrad:
ANNONS