Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa ett eget Mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Per B

Avslutat medlemskap
Tänkte ta mig i kragen o skaffa mig ett eget Mörkrum som jag alltid velat ha.Vad bör jag tänka på?
Tänkte om jag skulle köpa skålar o kemi på classe i sjön o sen få tag på nån beggad förstorings apparat.
Hur många bad är det nu igen man brukar använda sig av är det 4:a eller minns jag galet?
Framkallare,Stop,Fix,vatten?

Är det svårt att framkalla filmen själv funderar på att skaffa en framkallningsdosa också?

Har endast erfarenhet av att ha framkallat några bilder men det var när jag gick i skolan så det är ett tag sen så minnet behöver säkert friskas upp lite.
 

wipe

Aktiv medlem
När det gäller framkallning av s/v film gäller det att vara noga med tid, temperatur och agiteringsmönster. Detta är för att man skall kunna reproducera förfarandet väldigt exakt från gång till annan (skriv ned hur du gör!), eller om man t.ex. vill göra medvetna avvikelser från standardförfarandet för att kompensera för olika kontrastsituationer.
 

Per B

Avslutat medlemskap
Ok blir väl att skaffa filmframkallare o lite andra tillbehör först. Måste hitta nån förstoringsapparat till nått skapligt pris också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns det ingen fotoklubb i närheten? de har säkert allt du behöver i ngn källare.

Annars tycker jag att man skall tänka rejält innan man börjar köpa ngt.
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Tycker att du skall köpa.
Det är jätteskoj, idag är det jättebilligt, om du inte köper nytt förstås:).

Calle
 

Per B

Avslutat medlemskap
Jo har väl tänkt tanken själv att det är bäst att passa på.
Har framkallat filmen själv för första gången nu i helgen o det blev kanonresultat så jag är nöjd så det verkar som man ska vara noga med rätt temp på kemikalierna alla fall ett tips som jag fått.
det är konstigt att det kan skilja så mycket bara det går upp någon grad. med tanke på framkallningstid?
 

budda

Aktiv medlem
Hur svårt är det att framkalla E-6 på egen hand?
Jag skulle behöva framkalla lite dia själv.
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Per B skrev:
Jo har väl tänkt tanken själv att det är bäst att passa på.
Har framkallat filmen själv för första gången nu i helgen o det blev kanonresultat så jag är nöjd så det verkar som man ska vara noga med rätt temp på kemikalierna alla fall ett tips som jag fått.
det är konstigt att det kan skilja så mycket bara det går upp någon grad. med tanke på framkallningstid?
Hej
Egentligen lite pedagogiskt fel av mig, hur som helst.
Tid och temperatur är inte så kritiskt. Blanda till din framkallare och ha den i skåpet, efter några filmframkallningar vet du exakt hur lång tid du behöver. En grad hit eller dit inverkar inte så mycket.
Om du däremot börjar med färgframkallning är tid och temperatur av yttersta vikt, vilket innebär att du måste ha tempererade bad, föruppvärmda doser etc.
Så kritiskt är det inte med S/V.

Calle
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Temperaturmässigt är det inte mer kritiskt med färg än svartvitt. Det är dock lite omständigare i och med att arbetstemparaturen ligger längre från rumstemperatur (38 grader), därav varma vattenbad och förvärmning av dosor (plast leder temperatur dåligt). Tetenals 3-badskit för E6 exempelvis säger +/- 0.3 grader och vill man vara konsekvent med svartvitt så är det lika nogrannt där. Däremot är E6-kemi känsligt för föroreningar och ph avvikelser i färgframkallaren vilket kan ge färgstick. Jag har framkallat dia med betydligt större temperaturvariationer än de specificerade utan att få några som helst färgstick. Faktum är att jag aldrig haft problem med färgstick när jag framkallat E6 (jag har bara testat tetenals 3-badskit).

Edit: På tetenals trebadskit är det bara första badet som har en specificerad temp på +/- 0.3 grader efterföljande bad säger +/- 0.5 och blekfixet är egentligen tämligen okänsligt för temp bara tiden är tillräcklig (specen säger dock +/-0.5 även där).

Sedan är det väl bra om man känner sig trygg med svartvit framkallning innan man ger sig på färg.
 
Senast ändrad:

dblade1975

Ny medlem
Jag har ett mörkrum!

Hej!
Gick över helt digitalt i år så jag har ett proffsigt komplett mörkrum till salu.

Skålar, avmaskramar, Durst 707 autocolor app, färgpappersmaskin, dosor med spiraler, belysning mm mm.

Kan det vara interessant. Du får det billigt. Har även en Pentax 645n komplett med mellanringar och 75 och 45 mm optik. Hör av dig!

Mvh David

david@davidback.com

0704-446823
 
ANNONS