Annons

Fylla dosan med kemi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik75

Medlem
Är det nödvändigt att fylla dosan med kemi då jag framkallar eller kan jag använda bara precis så mycket kemi att det täcker de antalet filmer jag framkallar? D v s måste jag använda 1 liter kemi i 1-liters dosor eller räcker det med 3dl för en film? Påverkas resultatet av att filmen under agiteringen inte är täckt med kemi?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Det viktiga är att det täcker filmerna,, men det får heller inte vara så lite att om du agiterar saaakta så ligger filmen i luften.

Jag fyller ca en cm över spiralen när den ligger i botten av dosan. Agiterar man normalt så går det finfint!

MVH Niclas,
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kristofer G skrev:
På min framkallningsdosa finns en tabell på undersidan med rekommenderade vätskemängder.
Värdet är per film.

Däremot så bör du fylla dosan med spiraler även om de är tomma överst. Det är tråkigt när spiralerna vandrar upp längs pinnen under framkallningen. Resultatet blir att hela filmen saknar täckning av framkallare.

Det finns ibland en liten plaststopp som kan träs på pinnen och sättas överst för att förhindra vandringen.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag brukar ta det värdet som står på dosan (290 ml för 1 rulle 35mm i mitt fall) och lägga på 1 dl, bara för att vara på den säkra sidan. Det har funkat bra hittils. Om man återanvänder framkallaren gör det ju inget om man häller på lite extra. Jag kör XTOL utspätt 1+1 eller 1+2, och kasserar framkallaren efter varje film, så för min del är det en liiiten merkostnad, men den är försumbar tycker jag. Eriks tips angående spiralerna är bra.
 

alf109

Aktiv medlem
Brukade också fylla på 100 ml extra "för säkerhets skull", men numera använder jag 300 ml per fil i paterson-dosan, dom anger 290 ml så jag har lite marginal, inga problem funkar hur bra som helst. Det är ju onödigt att slösa med kemin, dels är den dyr och dels miljöfarlig. Man får inget annat bättre ressultat genom att använda för mycket vätskor :)
 

alf109

Aktiv medlem
Hercules skrev:
Jag antar att framkallningstiden är beräknad från en viss mängd, nämligen 0,5L per film.
Framkallningstiden borde rimligen vara beräknad efter den mängd vätska per film som anges på dosan. Oavsett om man häller i lite extra så förbrukas inte framkallaren så fort att man märker någon skillnad. Det är betydligt viktigare för ressultatet att man håller rätt temperatur och agiteringsmönster.
 
ANNONS