Annons

+400 på photax, vad är det för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

marzipan

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger, vet nån vilken tillverkare som döljer sig bakom denna mystiska film? Är det en kinesisk klon av någon gammal favorit?
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Jag var på Photax förra veckan och ställde samma fråga till killen bakom disken och jag fick inget egentligt svar.
Det är en film med traditionellt korn (som Tri-X eller HP4) som ska vara väldigt flexibel vad gäller exponering och framkallning. Samt ha väldigt "rak" tonåtergivning. Den kostar bara 25:- för 36 bilder.
Vem som tillverkar den är ett mysterium.
 

eon

Aktiv medlem
Det är en lågbudget östprodukt på samma sätt som Kiev kameror.
Jag läste ett test av den filmen i vintras tror jag, men har tyvärr glömt påde vilken tidning samt kommentarerna.

Det är ju ingen fantastiskt bra film, men det är inte Tri-X heller. Poängen är att för de bilder man använder dessa filmer till så vill man ha vissa egenheter för den konstnärliga effekten. Tex korn.
 

marzipan

Aktiv medlem
Nån som har använt den och kan säga ngt om dess karaktär? Känslighet och pressbarhet?

Jag tänker på den efke/adox kb100 som photax också saluför - har samma korn som en tri-x, om inte större. Vilket ju är trevligt om man vill ta korniga bilder i fullt solljus, bara man vet om det och inte väntar sig en t-max 100 liksom.

...
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Enligt tidigare uttalanden i fotosidans forum skall den vara väldans lik Ilfords HP5 i karaktären. Gör en sökning så finner du mer av detaljerna.
 

marzipan

Aktiv medlem
Efter kontakt kan jag förresten meddela att innehavaren av sagda nätbutik, Dirk Rössler, råkade vara en nätbekant till mig sedan tidigare och han är själv fotograf. Helt reko enligt vad jag vet.
Inte meningen att göra reklam, men det kan ju vara kul för nån att veta att världen är mindre än man tror :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
Jag var på Photax förra veckan och ställde samma fråga till killen bakom disken och jag fick inget egentligt svar.
Oftast ingår det i avtalet med tillverkaren att man inte får nämna att det är de som tillverkat produkten.

Efke 400 är HP5, vilket Photax så gott som avslöjar. De kan i alla fall säga att den är "lik HP5" och har samma framkallningstider. :)

Svårt att tro att +400 är samma film dock. Det kanske är Foma eller Forte. Det finns också en viss filmproduktion i Tyskland för ommärkta filmer.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
400+

Efter att ha köpt 4 rullar och min kompis Lars Stenfeldt köpt en så måste jag faktiskt hålla med honom i hans teori:

Photax 400+ är Fuji Neopan 400.


Tecken:

Finkornigare än HP5.
Framkallningstiderna stämmer mer med Fuji Neopan än Ilford HP5.
Filmbasen efterliknar Fuji (den är def.initivt INTE Kodak)

Filmen kostar 25 kr/ styck vilket är ett bra pris.


Niklas
www.niklaswibom.com
 

Graal

Avslutat medlemskap
När jag jämför filmbasen i mina två 400+ med två Neopan 400 så verkar det inte vara samma. Neopan 400 är något lite klarare i filmbasen. Visserligen inte framkallade vid samma tillfälle men med samma framkallare. Skuggkontrasten verkar också lite bättre med Neopan men det kan ju vara subjektivt eftersom inte samma motiv fotograferats? Personligen tror jag det är Hp5+ eller Agfa APX400 som Photax säljer under eget namn. HP5+ har ju en mera rak filmkurva (separerar lika (medel)bra i hela registret) och liknar 400+ som jag upplever det (men det är också subjektivt). Photax tjänar förmodligen mer på att beställa den själva direkt från tillverkaren och sälja under eget namn än att köpa den från t.ex Efke (KB400). Beställer man bara tillräcklig mängd så kan man hålla nere priset och därför är den ngt billigare. Tvivlar starkt på att Photax kan beställa Neopan 400 från Japan och sälja den billigare än Efke 400?
 
Senast ändrad:

Zepofan

Aktiv medlem
Re: 400+

"Skåningen" skrev:
Efter att ha köpt 4 rullar och min kompis Lars Stenfeldt köpt en så måste jag faktiskt hålla med honom i hans teori:

Photax 400+ är Fuji Neopan 400.



Njae.....nu sa jag inte att 400+ var Neopan 400 men att framkallningstiderna verkade vara ganska lika. Skiljde bara 15 sekunder på 8 minuter. Därför framkallade jag min 400+ exponerad som 800ISO efter de tider jag hittade på Massive Dev Chart för Neopan 400...

Tycker resultat blev ok.
 

Bilagor

Nw2

Avslutat medlemskap
Okej, då sammanfattar vi:

Det är inte en kodakfilm (det är inte samma filmbas på ljusårs avstånd).

En gissning kan vara HP5, men efter att ha jämfört rullar med samma förutsättningar och framkallare så utgår den ochså.

Nils håller inte med om att filmen kan vara en Neopan 400 och det som talat mot den är priset, då Fuji har de dyraste rullarna inom svart-vitt.Så då kan den utgå den ochså, rent logiskt.

Agfa Apx 400 finns inte mer, så den utgår ochså.

Så vad har vi kvar?


Niklas
www.niklaswibom.com
 
ANNONS