Annons

Fokuseringsskiva till Nikon FM

Produkter
(logga in för att koppla)

cros

Medlem
Hej,
Undrar om någon har ett tips om hur jag kan få tag på en fokuseringsskiva till mitt Nikon FM-hus (1981 års modell) som har blivit skadad, utan att behöva köpa ett helt begagnat FM-hus?

Mvh
Christer
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Många trådar om FM-mattskivor blir det idag.

Ring Nikon i Upplands Väsby och hör vad de tar för en mattskiva. Är det en riktig FM (alltså ingen FM2, FM2n eller FM3a) så är det inte enkelt att byta. Men allt går ju. Misstänker dock att det kan krävas att du lyfter på topplåten och tar bort prismat. Så känner du dig inte säker på det kanske det är läge att be en reparatör. Nikon har nog namn på såna också om de slutat skruva med FMen.
 

cros

Medlem
Har kollat med Nikon

Nikon i Upplands Väsby har ingen, och Lasses kameraservice i Björknäs, Stockholm får inte heller tag på någon. Det är en äkta FM. Mattskivan kan bytas utan att lyfta prisman, även om det är lite knöligt.
 

Rambo

Ny medlem
har du koll på fokuserings skiva till Nikon F-301

Har du koll på hur dyrt det blir att byta fokuseringsskiva/sökarskiva till en Nikon F-301?
Jag såg att du hade svarat på ett tidigare inlägg.

Jag frågade i en fotoaffär och den försäljaren sa att det skulle bli jättedyrt, men i nästa ögonblick tog han fram en splitterny kamera och fösökte få mig att köpa den.Stämmer det att det är så dyrt?Eller ville han bara sälja en ny kamera till mig?
 

cros

Medlem
Hej Rambo,
Kan för lite om F301 för att kunna ge dig ett bra svar, men om fokuseringsskivan inte är tänkt att kunna bytas av fotografen själv kan det nog kosta en del om du lämnar in den. Jag tycker att du skall höra med Lasses kamera-service i Saltsjö-boo utanför Stockholm. Han ger dig ett ärligt svar angående kostnaden. Telefon dit är +46 8 715 54 45 eller +46 73 983 57 20.

Lycka till!

Christer
 

Rambo

Ny medlem
Tack för rådet...

Jag har kommit fram till att den inte går att byta av fotografen själv.dessutom har kameran varit i en sten. Så det är inte säkert att allt annat fungerar heller. Så jag måste investera i en "ny" kamera. Jag köpte en likadan fast nästan helt onött igår. Den var väldigt billig.
men tack för rådet iaf.

mvh Stina
 
ANNONS