Annons

Kodak Extra Colour vs Velvia

Produkter
(logga in för att koppla)

andreashj

Aktiv medlem
Jag fotograferar mycket natur, gärna Stockholms underbara skärgård!
Sista halvåret har jag fotat dia och använt Kodak Elite Extra Colour och är mycket nöjd.
Mättade färger med oerhört ”tryck”, blir dock bäst med ½ stegs underexponering.


När man läser om proffsfotografernas val verkar det som om Fuji Velvia är standard!?

Är det någon som utvärderat båda filmerna?
Fördelar / nackdelar, skillnad i färgtemperatur etc?

Hälsningar

Andreas
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Jag har provat Kodak Extra Colour och var relativt nöjd med resultatet angående färgmättnad och ISO talet på 100.
När det gäller den här Kodak filmen så är min bedömning att dem röda och blåa färgerna blir mer mättade en vad Velvia filmen förmår.
Velvian har alla andra färger som mer mättade enligt min erfarenhet.

Nackdelen med Kodak Extra Colour är att den upplevs som en aning "kladdig" i färgerna och kontrasten av mig.


Velvians nackdel är det låga ISO talet ibland, men kan med fördel pressas ett steg om man vill köra på ISO 100 med extra stuns i Velvians för övrigt snygga färgmättnad.

Velvian är min favorit av dessa två filmer, men dessvärre dyrare i inköp.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har inte jämfört de två filmerna men Jeppe Wikström, som är den störste av skärgårdsfotograferna, använder mestadels Velvian (ibland Fuji RDP).
Kan tillägga att Jeppe, enligt honom själv, inte använder filter så ofta. Polfilter använder han bara mitt på dan under sommaren.
 

ravi

Aktiv medlem
Glöm inte att det finns Kodak E100VS också. När jag provat den slutade jag med Velvia. Om man fotograferar exakt samma motiv med E100VS och Velvia är det svårt att se någon skillnad.
 

andreashj

Aktiv medlem
Tack Björn - jag är nog beredd att hålla med - ibland kan förgerna bli lite väl kraftiga.
Jag ska prova några rullar Velvia och försöka se skillnaden!
/andreas
 

Efwa

Aktiv medlem
Om du går in på min sida och kollar mina bilder :D . Alla är tagna med Kodaks.
Det JAG kan säga när det gäller olika motiv så är det väldigt tacksamt med djur att ta med denna. Djur verkar man se på annat sätt. Man ser ett djur och minnet till det verkar vara kopplat till mycket gult och rött och stor färgmättnad.
När det gäller barn och människor är den rent dålig. Det gula går genom allt och det röda samma sak. Jag vet inte om det syns på min bild "ängel", den är ändå väldigt lite gul/röd stick om man jämför med de andra jag har av människor. Det ser ut som man har gulsot och rödmålade läppar. Minsta gult i kläder eller omgivning ger direkt gulton i hela motivet. Myggbett ser ut som stora finnar, knallröda, inflammerade.

Men om omgivningen är huvudmotiv kan det vara idé även till människor.

Det är min syn på filmen, och jag älskar den. Det är den jag använder mig allra mest av. Med något högre iso-tal så är det dessutom en nödvändighet när det gäller aktionbilder på hästar och hundar där jag vill ha färgmättnad.
 

gbjerne

Aktiv medlem
E100VS

Som tidigare nämt har du provat E100vs? Enligt mig en film som slår velvian i alla förger utom grön. Dessutom snabbare.
När jag plåtar i kustlandskap brukar jag använda E100SW. Om inte annat bara för att trycka dit lite värme.
 

andreashj

Aktiv medlem
:) Tack för synpunkter!
Jag har provat E100VS och kunde på en rulle inte se någon markant skilland mot Extra Colour - har ni upplevt någon skillnad.

Vad är det stora skillnaderna på VS kontra SW filmen?
 

gbjerne

Aktiv medlem
E100SW Är varmare (dvs en liten aning orangare) i tonen. Perfekt om man tex plåtar vid kusten då det lätt blir ett svagt blåstick.
Bilderna ser helt enkelt soligare och varmare ut.
 

ektober

Aktiv medlem
Startar denna tråden igen.

Det är ju väldigt många som har fotograferat med Fuji Velvia så jag tänkte ge filmen en chans.

Resultatet var inte helt positivt, tycker den hade väldigt konstiga färgstick varav det värsta var magentastick i lågdagrar.

Vad är hemligheten för att få bra bilder och styra färgerna med Velvia?

Har även fotograferat med E100VS. Tycker nog att den ger färre färgstick men att blått och rött blir lite väl bra.

Jag funderar på att pröva E100SW. Någon som har erfarenhet av denna och naturfoto?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag använder Velvia 100 och 100F. Kör till 95% naturmotiv, framför allt växter. 100 (utan F) ska motsvara gamla Velvia 50 och vara ngt mer mättad i färgerna, men skillnaden är inte extremt stor.
Däremot är det helt avgörande hur man exponerar filmerna och även hur de framkallas. Jag är mycket nöjd med den men det gäller att man exponerar rätt och underexponeras den för mycket kan den dra iväg med magentastick. Det är även stor skillnad på olika lab beträffande resultatet. Men när allt klaffar så slår den alla andra filmer jag provat. Att tänka på är även att filmerna har bra hållbarhet, har åkt runt i Afrika 3 veckor under expeditionsförhållanden med hög värme och det funkade. Livslängden ska även vara hög, även om den kanske inte är lika lång som Kodachrome.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av E100VS.
 

ektober

Aktiv medlem
Joakim.e skrev:
Jag använder Velvia 100 och 100F. Kör till 95% naturmotiv, framför allt växter. 100 (utan F) ska motsvara gamla Velvia 50 och vara ngt mer mättad i färgerna, men skillnaden är inte extremt stor.
Däremot är det helt avgörande hur man exponerar filmerna och även hur de framkallas. Jag är mycket nöjd med den men det gäller att man exponerar rätt och underexponeras den för mycket kan den dra iväg med magentastick. Det är även stor skillnad på olika lab beträffande resultatet. Men när allt klaffar så slår den alla andra filmer jag provat. Att tänka på är även att filmerna har bra hållbarhet, har åkt runt i Afrika 3 veckor under expeditionsförhållanden med hög värme och det funkade. Livslängden ska även vara hög, även om den kanske inte är lika lång som Kodachrome.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av E100VS.
Vilket lab framkallar du hos?

Vad är din erfarenhet av skuggpartierna i en bild?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
ekeponken skrev:
Vilket lab framkallar du hos?

Vad är din erfarenhet av skuggpartierna i en bild?
Jag har framkallat på både Diabolaget och Dox i Stockholm, är mest nöjd med Dox. Båda labben har repat filmer, bäst är att låta bli att låta labben rama då det ökar reprisken. Jag blev lite trött på Diabolaget när de slarvade bort bilder och jag fick torkfläckar, men i gengäld kompenserade de med 10 gratis framkallningar.

Velvia har svårt för kraftiga kontraster, mulet väder är det optimala. Då är den suverän för naturbilder. Jag tycker inte det är ngt speciellt färgstick i skuggpartier, men det blir väldigt hårda kontraster i kraftigt solljus. Men vilken film klarar detta ljus bra?
 

ektober

Aktiv medlem
Tack för tipsen, ska kanske ge Velvia en ny chans då.

Angående färgstick så tror jag att det märktes allra mest i bilder tagna under skymningen på kvällen, men som sagt, det kan ju då också bero på framkallningen.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kodaks Extra Colour ger extremt starka röda färger. Lite för mycket av det goda där. Passar sämre till porträtt men det gör ju Velvian med.
Velvian ger mer tryck än Kodak i de blåa färgerna men de är ganska lika dvs starka färger och ganska kontrastrika.
 

walter-g

Aktiv medlem
Velvian har härliga mättade färger, utan övertoner.Kodakfilmen kan ge för mycket av det goda ibland,exvis för att återge färg på vatten eller grönt gräs.Det är min erfarenhet.Jag har använt Velvia med lägtsa isotal,oftast med stativ och trådutlösare,men det gör man ju som man vill med...
 
ANNONS