Annons

Vilket är bäst av kitobjektiven till E300?

Produkter
(logga in för att koppla)

plf66

Aktiv medlem
Jag ska ta bröllopsbilder på lördag. Jag tog bröllopsbilder i försomras med min C-5060 och bruparet blev väldigt nöjda. Vi fick ta inomhusbilder då, eftersom det rådde skyfall hela dagen.

Nu är det tänkt att brudparet ska fångas utomhus i första hand, med vackra höstfärger.

Nytt i kameraväskan sedan en tid är en E300 med de både kitobjektiven 14-45 och 40-150. Jag gillar kameran mycket, den är smidig att använda och överlag är bildresultatet mycket bra.

Men jag började grubbla på objektivval inför lördagen fotografering. Man tar ju bäst bilder i detta sammanhan på omkring 85 gamla millimetrar. Dvs 40 nya millimeter.

Standardszoomen ger ljusstyrka 5,6 vid 45 mm och hade egentligen varit mitt förstahandsval.
Men telezoomen ger ljusstyrka 3,5 vid 40 mm och kan alltså bländas ned lite utan problems där.

Är det ljus och bra borde jag kunna hålla mig på 100-200 ISO.

Vilket av kitobjektiven är bäst i detta läget eftersom de överlappar varandra. Jag har gjort lite testfoto med bägge objektiven, men kommer inte till något entydigt svar. Just nu lutar det åt att köra med telezoomen.

Någon annan som testat, eller har erfarenhet som kan hjälpa mig.

Som backup ska jag ta en Fuji Reala med småbild och ett 50 mm-objektiv tänkte jag. Jag är inte sån att jag 100% litar på digitaltekniken än.

Tack för ordet, Peter
 

Knight Palm

Aktiv medlem
telezoom

  • 14-45 är bättre för miljö med större skärpedjup.
  • 40-150 ger dig bra möjligheter till porträtt, med möjlighet att lägga skärpan selektivt på brudparet.
  • 40-150 och höstfärger med smalare skärpedjup för fin "bokeh" kan bli en hit.
  • DZ 40-150 är bättre än min Sigma 55-200 som jag använt för liknande situationer med nära porträtt, speciellt i de kortare brännvidderna.

  • Bägge objektiven är mycket smidiga att bära med, så jag tror du kan ha nytta av att använda bägge, dock med prioritet på 40-150.
  • Har du kanske tillgång till en FL-36 och kan använda FP mode för upplättningsblixt?
  • Du tar förmodligen RAW+JPG?
  • Lycka till & Hoppas ni får fint väder!!
 
ANNONS