Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, skattmasen är efter mig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Marten

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att starta (från början, dvs ingen större omsättning) enskild firma som fotograf. Jag skulle gärna vilje veta hur ni blev bemötta av skattemyndigheten.

Min situation är den att jag för ca 5 år sedan startde en egen firma som datakonsult, tjänade en del pengar, men efter två år valde jag att jobba som anställd och driva företaget på deltid. Allt väl så långt, men sedan la jag av med datakonsultande nästan helt och började fotografera istället. Köpte in lite utrustning (mer än mina intäckter) och tänkte att jag skulle använda pengarna från mina "feta" år (periodiserningsfonderna) till de första svaga åren som fotograf för att kvitta mot förlusterna. Men redan det andra året haffade skattmasen mig och säger nu att jag inte får bedriva näringsverksamhet eftersom jag inte har någon stor omsättning eller vinst. De avlutar alltså mitt företag. Det värsta med detta är att mina periodiseringsfonder och gamla inventarier löses ut och jag får över 50.000 i kvarskatt, som jag inte har några pengar till! Dessutom kan jag inte göra avdrag för utrustingen som jag använder för att skapa bilder som jag säljer (dock inte så många ännu) dessutom får jag inte ha kvar min F-skatt sedel. För mig verkar det nästan omöjligt att start en fotoverksamhet med stor omsättning och utan att göra förlustinvesteringar på en gång. För att komma ifråga på en bildbyrå måste man ju ha hundratals bra bilder, hur kan man få dem utan utrusting och tid?

Så mina frågor är:
-Har någon av er startat fotoverksamhet från början och gått med förlust några år innan vinsten kommer utan att skattmasen tagit er? I så fall hur många år?
-Går det bra (lätt) att sälja bilder i Sverige utan F-skatt?

Alla goda råd och argument är välkommna.

Mårten
 

Maxell

Aktiv medlem
Jag står precis i bregrepp att registrera en enskild firma för att jag fått ett uppdrag, så jag svarar bara för att få bevakning på den här tråden.
 

Micke H

Aktiv medlem
Lite kort kan jag väl säga att jag har nu kört 2 bokslut från det att jag började med förlust, och det har inte varit några problem... Fast jag hade ingen firma för denna. jag drar antingen av förlusten mot skatten på mitt andra jobb, eller skjuter förlusten framför mig... Vad jag vet så är det väl inget krav att gå med vinst, men man måste uppvisa att något går in i firman inom rimlig tid... som jag har förstått det....

Du kan sälja Bilder utan F-skatt, men då måste du få betalt i form av lön, dvs med skatterna dragna...

Jag vill önska dig ett stort lycka till, tråkigt för skaparglädjen i plåtandet när byråkratin osv ska röra till det. Det är verkligen en djungel...

/Micke
 

Maverick28

Aktiv medlem
Kan inte det på mina fem fingarr men detta låter sjukt...

Polaren körde(kör??) enskild firma och gick rött bra med förlust de första åren (typ 40-50Kkr per år) så jag fattar inte riktigt vad din skattmas är ute efter...

Tycker du skall kontakta almi eller nyföretagarcentrum. De brukar ha kontakt med revisorrer och annat som jobbar "pro bono" eller för en rabbaterad kostnad...

Prata med dem och se bvad de säger.. De är ju proffs...
 

lotelo

Aktiv medlem
Marten skrev:
Min situation är den att jag för ca 5 år sedan startde en egen firma som datakonsult, tjänade en del pengar, men efter två år valde jag att jobba som anställd och driva företaget på deltid. Allt väl så långt, men sedan la jag av med datakonsultande nästan helt och började fotografera istället. Köpte in lite utrustning (mer än mina intäckter) och tänkte att jag skulle använda pengarna från mina "feta" år (periodiserningsfonderna) till de första svaga åren som fotograf för att kvitta mot förlusterna. Men redan det andra året haffade skattmasen mig och säger nu att jag inte får bedriva näringsverksamhet eftersom jag inte har någon stor omsättning eller vinst. De avlutar alltså mitt företag. Det värsta med detta är att mina periodiseringsfonder och gamla inventarier löses ut och jag får över 50.000 i kvarskatt, som jag inte har några pengar till! Dessutom kan jag inte göra avdrag för utrustingen som jag använder för att skapa bilder som jag säljer (dock inte så många ännu) dessutom får jag inte ha kvar min F-skatt sedel. För mig verkar det nästan omöjligt att start en fotoverksamhet med stor omsättning och utan att göra förlustinvesteringar på en gång. För att komma ifråga på en bildbyrå måste man ju ha hundratals bra bilder, hur kan man få dem utan utrusting och tid?

Mårten
Jag har svårt att bli klok på ditt problem. I ena meningen låter det som att du har näringsförbud och i nästa låter det som att problemet är att verksamheten skulle gå med förlust första tiden.
Är du belagd med näringsförbud så finns ju knappast någon lösning för att du personligen ska kunna registrera firma. Är problemet att det inte skulle vara vinstgivande så finns det säkert lösningar. Hur lång tid räknar du med innan verksamheten blir vinstgivande?
Skattemyndigheten brukar ju godkänna en viss förlust åtminstone första året och ibland flera år.
Själv har jag just avvecklat ett vinstgivande företag (enskild firma) av personliga skäl och är nyfiken på vad det finns lösningar för dig och vad som är problemet.

Lotta
 

Marten

Aktiv medlem
Re: Re: Hjälp, skattmasen är efter mig...

lotelo skrev:


Jag har svårt att bli klok på ditt problem. I ena meningen låter det som att du har näringsförbud och i nästa låter det som att problemet är att verksamheten skulle gå med förlust första tiden.
Är du belagd med näringsförbud så finns ju knappast någon lösning för att du personligen ska kunna registrera firma. Är problemet att det inte skulle vara vinstgivande så finns det säkert lösningar.
Jag förstår att du inte riktigt begriper för det gör inte jag heller. Men, jag har inte näringsförbud. Däremot räknas det jag pysslar med inte längre som näringsverksamhet och då får jag inte ha enskild firma längre och det får ovan angivna konsekvenser.

Jag går alltså för andra året med förlust, men intäckterna har mångdubblats jämfört med förra året. Omsättningen är under 30.000.

Det jag är lite ute efter är om det finns någon praxis att hänvisa till eller några andra argument som har bitit på dem förut.

Mårten
 

flutte

Aktiv medlem
Börja med att kontakta Skattebetalarnas förening. De kanske kan ge något råd.

Annars vet jag att just datakonsulter brukar skattemyndigheten springa efter med blåslampa, med argument som "du har för få uppdragsgivare, och därför råder ett anställningsförhållande", eller "all den där utrustningen är köpt för privat bruk, och du tänker inte seriöst försöka skaffa uppdragsgivare för att täcka alla investeringar".

Jag kan tänka mig att de använt främst det sista argumentet.

Utan att vara ekonom, men jag har för mig att man kan korrigera sin deklaration i efterhand. Kan du utnyttja Hobby-avdraget för investeringarna? Visserligen hjälper inte det så länge du inte har vinst, men det kan sparas och kvittas mot framtida vinst.

/Fredrik
 

Marten

Aktiv medlem
Datakonsult verksamheten hade de inget att anmärka på så länge den var aktiv men eftersom jag inte konsultar nu så vill de stänga av den verksamheten, vilket jag kan tycka verkar rimligt. Men att jag inte får försöka bygga upp någon fotoverksamhet med konsultpengarna i botten tycker jag är orättvist. Man borde få minst ett par år på sig att bygga upp en betydlig försäljning som ger vinst.

Skattemässigt går inte min firma med förlust eftersom jag tar ut periodiserngsfonderna. Det är det att fotoverksamheten förra året gick med förlust...

Varför skall allt vara så krångligt med egen firma...

Mårten
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så länge du ar en annan huvudinkomst är det inga problem med att gå förlust år efter år. Har aldrig gått med vint. Jag har gjort det sedan 1994 och min pappa sedan 1960-talet...

Vid enskild firma kollar skattemyndigheten bara på din totalekonomi. Att verksamheten går på minus splar ingen roll om du har andra pengar att skjuta till med.

Kolla att bskrivningen av företagets art hos PRV innefattar fotografering. Annars godkänner de bara en kamera.
 

Marten

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Så länge du ar en annan huvudinkomst är det inga problem med att gå förlust år efter år. Har aldrig gått med vint. Jag har gjort det sedan 1994 och min pappa sedan 1960-talet...

Vid enskild firma kollar skattemyndigheten bara på din totalekonomi. Att verksamheten går på minus splar ingen roll om du har andra pengar att skjuta till med.

Kolla att bskrivningen av företagets art hos PRV innefattar fotografering. Annars godkänner de bara en kamera.
Intressant, det är precis tvärtom vad de gör hos mig. Eftersom jag inte går med vinst i fotoverksamheten får jag inte fortsätta, även om företaget fortfarande bokföringsmässigt går med vinst.
 

Marten

Aktiv medlem
Jag kan ju tillägga att jag har ett heltidsjobb bredvid och att det inte är fel på min totalekonomi, förutom att jag just nu måste få fram 50 laxar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Märkligt. Har du företaget passivt eller aktivt? Hur som helst fattar jag inte hur de kan hävda att du ska lägga ner. Låtr som du ska prata med en jurist.

Så som jag har det är det helt underbart. Dessutom kan jag direktavskriva allt eftersom jag sysslar med journalistisk fotografering. Kamerorna beräknas inte hålla mer än två år och då kan man skriva av allt direkt och slipper allt klydd med inventarier... :)
 

marco

Guest
En tanke.

Har du varit hos fogden och pratat igenom detta? Det är mycket enklare för dig och få sagt vad du vill om du bokar möte med dom och förklarar...

Har aldrig haft några större problem egentligen (drivit företag i, gulp, tio år...). Jag kör alltid med taktiken att ringa först och prata personligen med personerna om det skulle vara något som behöver redas ut.
 

Marten

Aktiv medlem
Företaget är aktivt

Jag pratade ganska länge på telefon innan de tog sitt beslut. Men idén att gå dit personligen kanske inte vore så dum.

Tack för eran feedback, jag vet nu i alla fall att det finns andra fotografer som det fungerar för.
 

Marten

Aktiv medlem
Jag begärde tid för ett besök och fick diskutera saken med dem. Enligt dom fanns det inga andra prejudicerande fall. De var inställda på att avveckla "mig" men tillslut fick jag ett år till på mig att visa stor omsättning, men med förbehållet att Skattemyndigheten skall kunna underkänna deklarationer från 3 år tillbaka vid en granskning i år (det kommer att bli en del pengar...). Jag har ökat omsättningen, men förmodligen inte så mycket som de vill. Så det ser ut som att jag får bita i det sura äpplet i år.

Mårten
 

Tobbe K

Aktiv medlem
Marten skrev:
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att starta (från början, dvs ingen större omsättning) enskild firma som fotograf. Jag skulle gärna vilje veta hur ni blev bemötta av skattemyndigheten.

Min situation är den att jag för ca 5 år sedan startde en egen firma som datakonsult, tjänade en del pengar, men efter två år valde jag att jobba som anställd och driva företaget på deltid. Allt väl så långt, men sedan la jag av med datakonsultande nästan helt och började fotografera istället. Köpte in lite utrustning (mer än mina intäckter) och tänkte att jag skulle använda pengarna från mina "feta" år (periodiserningsfonderna) till de första svaga åren som fotograf för att kvitta mot förlusterna. Men redan det andra året haffade skattmasen mig och säger nu att jag inte får bedriva näringsverksamhet eftersom jag inte har någon stor omsättning eller vinst. De avlutar alltså mitt företag. Det värsta med detta är att mina periodiseringsfonder och gamla inventarier löses ut och jag får över 50.000 i kvarskatt, som jag inte har några pengar till! Dessutom kan jag inte göra avdrag för utrustingen som jag använder för att skapa bilder som jag säljer (dock inte så många ännu) dessutom får jag inte ha kvar min F-skatt sedel. För mig verkar det nästan omöjligt att start en fotoverksamhet med stor omsättning och utan att göra förlustinvesteringar på en gång. För att komma ifråga på en bildbyrå måste man ju ha hundratals bra bilder, hur kan man få dem utan utrusting och tid?

Så mina frågor är:
-Har någon av er startat fotoverksamhet från början och gått med förlust några år innan vinsten kommer utan att skattmasen tagit er? I så fall hur många år?
-Går det bra (lätt) att sälja bilder i Sverige utan F-skatt?

Alla goda råd och argument är välkommna.

Mårten
Komemr du på en lösning tipsa mig vi sitter exakt i samma sits.
Jag vet inte vad man ska göra men jag kommer lindrigare undan med bara 30K i skatt :-(
Jag funderar på att stänga totalt och sedan öppna en Fond istället då kan man glida undan lite snyggt med rätt sätt !
 

tiger656

Aktiv medlem
Starta handelsbolag istället, då får förestaget f-skatt sedel och inte ni som privat personer.
Mitt hb har f-skatt och betalar inte ett öre för det, kommer dock inte ihåg om det beror på någon tidigare uppgörelse med skattemyndigheten.
Det kommer i alla fall en f-skattsedel på posten varje år med 0 kr att betala.
Å andra sidan så betraktas allt överskott i bolaget som uttag av ägarna och detta skall beskattas som vanligt med arbetsgivaravgift + normal inkomstskatt. Bara att skaffa en eller flera kompanjoner och gå ihop, ta inte frun/mannen dock för hon/han skall ju äga allt ert gemensamma så att fogden inte kan hitta några tillgångar hos dig att ta den dan det går åt pipan.
/Stefan
 
ANNONS