Annons

ändra höjd-tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

ikonta

Medlem
När man förstorar och ändrar höjd så krävs det längre exponeringstid men hur mycke finns det någon bra formel.Tex höjd 25cm tid 7sec om jag höjer till 40cm vilken tid? nu provar man sig fram och slösar papper.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag tror det är så här:

Ljuset avtar med kvadraten på avståndet.

Skillnaden mellan 25 och 40 cm kan uttryckas 40/25.

(40/25)^2 x 7 sekunder =

(40/25) x (40/25) x 7 sekunder = 2,56 x 7 = 17,92.

Men jag kan ha fel...

*h
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Mikael

Jag har ett datablad som är bra för 2 saker.

Dels så byggs det upp i minsta steg som ger en förändring på kopian och dels förstoringsgrader.

Vet inte om det går att använda till färg.

Vill du ha det?

/Erik
 

ikonta

Medlem
hej Erik

Jag vill gärna ha data bladet alla hjälpmedel är bra.När man gör mindre ändringar märks det inte så mycket man ökar tiden lite på känn,men jag gjorde en delförstring och hade en höjd över en meter då blev tiden nästan en minut då gick det mycket papper,
 

egaeci

Aktiv medlem
aha ja jag misstänkte att det var något sådant. nästa dumma fråga: varifrån mäter man? objektivet? negativet? eller spelar det någon roll när det bara är skillnaden man räknar med?
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Jag tror Olle har rätt i sin uppfattning,
Vi gjorde så för 30 år sedan och då fungerade det på Olles sätt.
Om du är osäker så prova med en liten remsa på ett känsligt ställe, exponera osch framkalla så vet du.

Calle
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Oj då

Jag tror något blev fel.
Trodde pappret var 25x25 och vad tiden blev för 40x40 papper med nödvändig höjning med samma opik.

Ursäkta
Calle
 

Calle Camp

Aktiv medlem
En gång till

Hoppas det blir rätt nu.

Du skall titta på den projecerade ytans förhållande, och sen räknar du som Olle.
mao om ytan är i första läget 10cm2 och i andra läget 20cm2, så dubblerar du tiden.

Calle
 
ANNONS