Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om film !

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Hej på er !
jag skulle behöva lite råd angående filmval för utomhus fotografering av ett brudpar, det är inte de "riktiga" bröllopsfotona utan mer lite avslappnade bilder efter cermonin. Förhoppningsvis är det soligt (7 Sept) och runt kl 16-17, de vill ha förstoringar kanske 20*25
Vad gäller? dia, isåfall vilken den enda jag har erfarenhet av är kodachrome 64 eller vanlig neg färg? ge mig lite råd.

Mats
 

Thomas.Bjork

Aktiv medlem
Jag valde negativ film (Kodak Portra 160NC och BW400) för ett liknande ändamål själv, fast jag är mest van vid diafilm. Detta för att brudparet ville ha bilderna kopierade, samt att det är större felmarginal med neg. film.
Reka platsen och ljuset i förväg så går det bra.
 

objernulf

Aktiv medlem
Definitivt negativ färg. Portra eller Fuji Reala.

Undviken solen om den skiner! Gå så fall in i skuggan eller använd motljus om du behärskar det.
 

LasseL

Aktiv medlem
Har varit i samma situation. Brudparet ville ha svartvita foton ute strax innan vigseln och efteråt. Jag valde t-max 400 vilket skulle visa sig vara en ganska dålig film för ändamålet. Portra NC eller VC är nog det du skall satsa på.

Lycka till!

Mvh

/Lasse
 

honkan

Aktiv medlem
Neg färg

Tack för hjälpen allihop!, det ser ut som att jag väljer KP 160 är det något att tänka på med den filmen? har aldrig använt den, filter? etc
 

Gote

Aktiv medlem
Se till att labbet kört Portra förr. Framkallningen är inga problem men den kräver lite finlir vid kopieringen. Annars blir det blått...
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Om det är skuggigt och offren inte är alltför solbrända så kan jag rekommendera Portra 160 VC - Vivic Colours.
Annars tycker jag att folk lätt får väldigt bleka hudtoner...
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Jag är ingen fotograf utan en labbkille. Portra är ett jättebra alternativ. Jag skulle råda dig att änvända VC och inte NC. NC passar bäst för studiofotografering med blixt, du får lite mer tryck i färgerna med VC ute.
Reala har också en behaglig färgåtergivning men inte lika lätt att få till snygga hudtoner som Portran.
Men viktigast av allt är att du använder en film som "ditt" labb kan hantera.
Filmen är viktig men labbet är viktigare.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Därför att :

1)Den är finkornigast.
2)Den har naturligaste färgerna.
3)Den är mjuk.
4)Den är "Realistisk" d.v.s. det blir som man
tyckte att det såg ut i det ögonblick man
tog bilden.
5)Den lämpar sig för alla slags motiv där man vill att det skall se ut som i verkligheten.
6)Det klarar av blandljus och då företrädelsevis lysrör. Det går mao att filtrera bort oönskat färgstick. Detta tack vare ett extra lager cyan i filmbasen.

Att göra en så bra film med så realistiska toner och färger är svårt. Fuji har lycktas fantastiskt bra. Att göra en film som ej är verklighetstrogen är lättare.

ok ?
; - O
mvh
Patrik
 
ANNONS