Annons

Köpa fotoprylar i Hong Kong?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kecke

Medlem
Hej!

Någon som vet om man kan köpa fotoprylar (digitalhus, objektiv) billigt där?

I så fall något som man ska tänka på? Och hur funkar det om något går sönder?
 

Galeo

Ny medlem
Jag sitter faktiskt just nu på ett hotell i Kowloon och jag har varit runt och kollat i en hel del fotobutiker. Många av butikerna som ligger nere på Tsim Sha Tsui är mer eller mindre oseriösa enligt mig. Det finns kanske undantag, men många av dem säljer prylar som inte är importerade genom generalagenten och då finns inget garantikort med. Sen är det vild prutning som gäller och vill man gå ut ut butiken och fundera på saken utan att köpa direkt så blir som sura. Har man börjat pruta förväntas man köpa. Man kanske kan göra några klipp, men jag vågar inte handla där.

Om du ska handla på Kowloon så tycker jag att du gott kan ta en taxi till Sai Yeoung Choi Street. Där finns det många fotoaffärer och där har jag fått ett seriöst bemötande och rätt pris direkt utan prut.

Annars så finns det en hel del på Hongkong Island som är värt att besöka. Det finns en butikskedja som heter Citicall och dom har en del fotoprylar. De kan väl jämföras med Expert i Svergie. Där fick jag garanti och kvitto och allt sånt samt att de var kunniga och seriösa.

En annan butik på HK Island som är bra är Good World Photo supplies. De ligger på 8, Gilman Bazaar. De säljer endast fotoprylar och verkade mycket seriösa. Den butiken blev jag rekommenderad av en vän som bor och är uppvuxen här i HK.

Ett par prisexempel:

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM kostar 4889 SEK på Cyberphoto. Här finns det för 3700 HKD. Canon EF 17-40/4L USM kostar 7880 SEK på Cyberphoto. Här i HK finns det för ca 5000 HKD.

(HK-dollarn ligger rätt lika som SEK.)

Här finns en bra karta över Hongkong: http://www.hot-maps.de/asia/china/hongkong/homede.html

Hoppas detta kan vara till hjälp. Lycka till!
Mvh
//Magnus
 

Kecke

Medlem
Tack så mycket för svaret Magnus!

Någon som vet i vilken prisklass en EOS 350D eller Nikon D50 ligger i i HK
 

Galeo

Ny medlem
Jag svarar igen :)

Det finns en butikskedja i HK som heter Fortress. De kan väl jämföras med Teknikmagasniet här hemma. De säljer det mesta i elektronikväg, t ex Mp3-spelare, mobiltelefoner och även en del digitalkameror.

De är en av de dyrare butikerna jag var in i, men fördelen är att de har en hemsida. Kolla här:

http://www.fortress.com.hk/en/product/digital_imaging/digital_camera/detail.html?id=ACNOEOS350DKITBK&style=digital_camera

Där ligger en EOS 350D (med kitobjektivet 18-55) på 7680 HKD. Den går säkert att hitta billigare i någon av de butiker jag nämnde i mitt tidigare inlägg, men detta kan ge en fingervisning om priset i alla fall.
 

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Låter underbart

Själv skall jag åka till Hong kong i februari och hoppas på att göra fynd där. Hade tänkt kolla på canons 105 mm makro samt ett bra vidvinkelsobjektiv. Någon som kan rekommendera ett?

Niklas
 
ANNONS