Annons

När skålen inte räcker till

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Hittade en stor ram på en loppmarkand och köpte för tjugo kr, vi pratar 70x100 cm typ.
Nu tänkte jag göra en svartvit megaförstoring att sätta i ramen.
Jag har inte tagit någon bild än, ska fundera lite på motiv men troligen ett landskap.

Ska jag tänka på något särskilt vid exponering/framkallning? Ska jag sträva mot ett tätt eller ett tunt neg?
Kopieringen sedan.
Brukar Ni lägga papperet på golvet under kopieringsmaskinen eller tejpa upp det på väggen och vrida huvudet? För och nackdelar med de olika metoderna?
Och hur gör jag med papperskemin, det finns inga skålar i den storleken i mörkrummet.
Ska jag lägga på kemin med tvättsvamp?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Normalt används trumma tror jag.
Badkaret...Svamp... nöden har ingen lag.

Kolla upp mörkrumsbelysningen innan du startar, det är ju dyra papper.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Vet inte så mycket om kontrasten på neget, men jag kan tänka att lite högre kontrast kan vara bra. Jag har _hört_ att vissa typer av förstoringsoptik inte är så bra på jätteförstoringar, då det avslöjar kromatisk abberation i optiken. Man får tydligen en viss oskärpa och lägre kontrast... Kan vara ett försäljningsargument för dyra Rodenstock-gluggar dock...

När det gäller själva förstoringen. Jag har kört på väggen. Det funkar bra, men var noga med att vägg och förstoringsapparat är parallella.

Framkallning kan man göra i tråg, långa och smala. Man rullar ihop bilden i vätskan och agiterar sidledes. Det kan också vara bra att rulla ut bilden och rulla ihop den igen så att framkallaren kommer åt överallt. Man får vara försiktig så att man inte "bryter" rullen när man lyfter den från ett tråg till nästa.

Lycka till!
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Tackar.
Det handlar alltså om småbild, kanske jag skulle ha nämnt.
Trumma är ju en idé förstås, men jag tror den största vi har är till 30x40 cm.
En tanke var att bygga "skålar" genom att lägga trälister i en fyrkant på golvet och sedan lägga nån lagom tjock plast över alltihopa så att trälisterna "vallar in" kemin på plastskynket.
Nån som provat det?

Kanske onödigt bökigt men det här är ju inget man gör så ofta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nja jag tror inte på lös plast på golvet mellan träpinnar. kanske i så fall är att man tar ett stort PVC rör med 2 lock och så kapar du det på mitten. Då får du 2 bad dessutom.

Smidigast måste vara om man är 2 när man drar det genom kemin. Sedan kan den ena hålla medans den andra byter kemin i det just nu icke använda badet.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag förstår ju att det är kul att greja med sånt här, men det är med största sannolikhet enklare och billigare att skanna din bild hos någon med en Imacon eller trumskanner och jobba klart den i Photoshop. Sedan skickar du den till Crimson som "printar" den på fotopapper i 200 ppi. Det kanske hamnar på 1500 sammanlagt. Om du räknar kemi, fotopapper, material och misslyckande är jag ganska säker på att den traditionella kopian blir mycket dyrare.

Men å andra sidan är det ju skitfräckt med en så stor _riktig_ fotokopia. :)

*h
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
70cm klarar du på ett 6" plast rör.
Spring iväg till närmsta rörpulare och köp dig ett som är lite längre än 1m, gör några snitsiga proppar med möjlighet att drenera röret via en liten ventil.
När du belyst pappret så är det bara att rulla in i röret. 6" ger en omkrets på 95cm så 70 på bredden borde fungera, sedan är det bara att plugga igen, fylle på med framkallare i ventilen och rulla lämplig tid. Stop och fixer gör du på samma sätt utan att ta ur pappret.

/Per
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
70cm klarar du på ett 6" plast rör.
Spring iväg till närmsta rörpulare och köp dig ett som är lite längre än 1m, gör några snitsiga proppar med möjlighet att drenera röret via en liten ventil.
När du belyst pappret så är det bara att rulla in i röret. 6" ger en omkrets på 95cm så 70 på bredden borde fungera, sedan är det bara att plugga igen, fylle på med framkallare i ventilen och rulla lämplig tid. Stop och fixer gör du på samma sätt utan att ta ur pappret.

/Per
Kanske det säkraste sättet, även om det blir lite pyssel först.
Tack ska ni ha.
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Jag gjorde många sådana i min ungdom, var inte rädd för att göra det du heller.

Jag la pappret på golvet och exponerade, du har i regel gott om tid för sidoeffekter nu ss maskningar etc.
När det var klart applicerade jag framkallare med en svamp och då kan du samtidigt gnida lite mer på vissa ställen, sedan gör du samma sak med fix, alltihop på golvet(lägg gärna någon byggplast under).
Sköljningen kan du göra under duchen.
jag gjorde förstoringar på det viset upp till 1x2,5m med hyffsat bra resultat.

Framförallt är det kul.

Calle
 

silversky

Aktiv medlem
På en kurs för länge länge sedan ...
Om jag inte minns fel så använde vi lysrörsarmaturer, dom som är avlånga och i vit plast på golvet med kemin i, när inte skålarna räckte till. Vi var två som hjälptes åt och höll i varsin kortända av artket. Sedan var det bara att böja på ryggen/knäna i tur och ordning och dra arket genom kemintills det var klart. Finns kanske enklare sätt men vi hade kul och det fungerade.
/Karin
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Calle Camp skrev:


Framförallt är det kul.

Calle
Det var väl det jag trodde.

Det funkar alltså med svamp också! Vill minnas att jag hört om det men ville checka om nån gjort det i verkligheten.
Att ha på lite mer kemi på vissa ställen efter behov, det är ju genialt. Hade jag inte tänkt på.
 
ANNONS