Annons

Linser till förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyB

Aktiv medlem
Jag skall skaffa mörkrum hemma, jag har tittat lite runt efter en förstoringsapparat men en sak jag inte kan så mycket om är just optiken till apparaten, "....Förstoringsoptik Hansa 50/3,5 (eller 75/3,5 för 6x6 cm negativ."

Är detta bra eller kasst ? ......=)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vet ej
Vad är det för apparat?

Vad vill du göra i mörkrummet?
Mellanformat
svartvitt
färg
stor produktion/enstaka kopior
lösa filter
montering
osv
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Det är inte världens bästa optik.
Duger säkert för din prövotid, sedan kan du alltid köpa bra begagnade på ebay i Tyskland eller England till bra pris.

Calle
 

Urr

Aktiv medlem
En begagnad utrustning är vad du behöver. Det vimlar av dem. Helst Nikon eller Schneider-optik ska det vara! Se tidigare trådar i detta ämne!
 

JennyB

Aktiv medlem
Den jag tittat på är ett helt kit för massor av pengar på scandinavian photo ,Meopta Opemus 6 std.

Den är tänkt att användas för amatörmässiga samt yrkesmässiga saker

Enbart sv/v
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är bortkastade pengar att köpa helt nya förstoringsapparater nu när så många har överflödiga som ligger och skrotar. Jag sålde min Opemus 6 för en tusenlapp med massor av tillbehör, och det är absolut ingen bottennotering.
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej Jenny

Titta först på begagnadmarknaden innan du bestämmer dig.

Jag inte bara tror, jag vet att du där får en mycket bättre apparat med fin optik för under hälften av vad du får lägga på en ny medioker apparat.

Calle
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kolla t ex bland fotosidans radannonser, jag ser att det finns en del där nu. Be säljaren lista vad som ingår så kan du ju få hjälp här med att bedöma om det är komplett och prisvärt :)
 

divander

Aktiv medlem
Hör av dig om du behöver bra optik. Jag har en Nikon 75mm/4 N som jag inte längre har användning för. Den är i mer eller mindre nyskick och ligger i orginalkartong.
 

Ulf Landin

Aktiv medlem
Om Du köper ett Schneideroptik ska det vara Componon, inte Componar. Det är klasskillnad på dem. Componaren är heller inte helt billig.
Hälsningar, Uffe
 

Ulf Landin

Aktiv medlem
Jag köpte en Leitz Focomat 1c med Leitz originaloptik 50 mm för några år sedan. Den är mycket robust, enkel och har autofokus. Den går också bra att hissa upp (med omkalibrering av autofokusen) till nästan hur stora förstoringsgrader som helst. Pris: 2.300:- Apparaten var i nyskick, instruktionshäfte och originalavmaskningsram medföljde. Ett hyfsat köp...
Hälsningar, Uffe
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Börja med att speca vad du vill göra Jenny.

Glöm att köpa nytt.
Normalt är det också alltför dyrt att köpa beg. av firmor.

Hur stora kopior?

Har du ingen fotoklubb i närheten? de har säkert allt du vill komma åt för en medlemsavgift och så får du träffa andra som bonus.
 
ANNONS