Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

makke

Ny medlem
Jag måste köpa ett stavit, men jag vet tyvärr inget om prisklass, tyngd och huvud. Jag har tänkt mig ett pris runt 1000:- och 1500:- kr.

Ngn som vet ngra bra stativ i den prisklassen? och vad ska man tänka på när man köper ett stativ?

Ska använda det till lite allround...

Tack på förhand.
 

Helena

Aktiv medlem
Jag köpte Scandinavianphotos jubileumskit... 055 stativ och 141RC huvud
Stativet är hyffsat men huvudet är helt perfekt för mig...
Det klarar ganska stora kameror och är lättmanövrerat och säkert...

Har ett mindre manfrottostativ också med samma huvud och det är närstan att föredra...

Bärrem är ett måste och benvärmare är bra...

(jubileumskit lite under 1600 kr...)
 

julgus

Aktiv medlem
Manfrotto

Hej

har själv Manfrotto, bra o billigt. Kanske inte det mest stabila stativet men bra med tanke på priset. Jag rekommenderar kulled framför andra, ger bättre frihet tycker jag men detta kanske beror på användningsområde. Jag använder själv MagicBall från www.stabil.nu (de har också staitv, fina i trä, kanske värt ett besök.)
/Johan
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Benvärmare ?

Och vad i helvete är "Benvärmare" ?
De enda jag vet, var att de var sådanna "muffar" dansarna hade i FAME, och det var på det glada 80-talet......
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
niklas, benvärmare = frigolitmuffar eller liggunderlagsliknande muffar som sitter runt benen upptill för att det inte skall vara kallt att hålla + att det är skönt för axeln när man bär. Ungefär som benvärmare alltså.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag rekommenderar Manfrottos stativ 190 DB (inte B!) och huvudet 308RC.

Jag köpte den kombinationen i sommras och är mycket nöjd.
DB-stativet kan vikas ut i spagat. jag tror inte att 190B klarar det (?).

Om du inte ska videofilma är nog en kulled smidigare än ett 3D-huvud (tyo 141RC).

Kostar cirka 1200-1300 kronor på http://www.cyberphoto.se
 

acke

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
niklas, benvärmare = frigolitmuffar eller liggunderlagsliknande muffar som sitter runt benen upptill för att det inte skall vara kallt att hålla + att det är skönt för axeln när man bär. Ungefär som benvärmare alltså.
Tips: Benvärmare är busenkelt att fixa själv. Jag köpte rörisolering av skumplast för ett par tior på en byggmarknad. Det finns flera olika innerdiametrar - jag hittade en diameter som matchar Manfrotto 055 perfekt. Bara att trä på.
Varmt och gott, och mjukt mot axeln, precis som David säger!:)
 

makke

Ny medlem
Tack för allt, har nog fått mig liten inblick i stativ nu, manfrotto verkar vara det bästa med en kulled...

tack tack.
 

Helena

Aktiv medlem
Eller att mina 141 RC huvuden är toppen? :)

(anledningen var att han skulle skaffa en större kamera så han behövde mer stabilitet)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Det är klart. - Om man ska köra t.ex. tunga MF-kameror (som väger hur mycket?) med riktiga korpgluggar (haha) så lär det kanske behövas något stadigare än de kulleder som ligger i samma prisnivå som 141:an.

Men för 35 mm och inte alltför feta telen måste nog en kulled vara smidigast. Varför hålla på med mer än ett reglage???
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Men hur mycket väger en MF jämfört med en gammal hederlig robust Nikon F2 med låt säga en motor och ack? Om man då vill ha en kulled är det då de här superdyra kullederna som gäller då eller?
 

Helena

Aktiv medlem
Jag anvander endel riktigt tunga mf kameror... men min lilla 645 ar latt som en fjader :)
Dom gamla 645orna ar daremot tegelstenar!!!

Vid riktigt langa exponeringstider sa behovs det nog stadigare (och med tanke pa att min larare anvander sig av tider som aldrig ar under 8 minuter sa kan man juh forsta honom!)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Om man då vill ha en kulled är det då de här superdyra kullederna som gäller då eller?
Min 308RC som jag tror är den billigaste av Manfrottos "Proball"-huvuden ska ha en max lastvikt på 4 kg.
Jag tror att det är med stabilitets- och precisionsmarginal. - Det borde nog kunna hålla uppe en hel del mer.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Kulled är mitt val. Själv har jag både och, men använder aldrig mitt gamla 141 RC då det tar alldeles för lång tid att ställa in alla tre ledder...

En F5 med AF-S Nikkor 300mm f/2.8D IF-ED (bara gluggen väger 3.1 kilo) sitter som berget på min kulled. Den har hittills aldrig svikit! Kulleden heter Manfrotto 268 och är både oförsvarligt dyr och idiotiskt tung.
 
ANNONS