Annons

Vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Hej, jag har nydligen börjat fota lite analogt vid sidan av det digitala, och det är ju kul som f*n, men det känns som man bara gör halva jobbet, därför undrar jag vad som behövs i ett mörkrum för att starta så jag kan framkalla och kopiera själv?
och vad kan man få betala begagnat?

Jag vill i första hand framkalla svartvit 135film.
Tacksam för alla hjälp jag kan få.
 

Bengus

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt så finns det en del "starter kits" för svartvit framkallning i många butiker. Brukar innehålla en dosa för framkallning av filmen, lite västskor (fix, framkallare, ättiksyra), nån pincett och ett par kar för själva framkallningen.

Sedan behövs en förstoringsapparat - gärna en av sådan modell att du kan köra RC filter i den.

Sen behöver du lite trådar att hänga upp bilder på tork (plus klämmor) samt ett mörkrum. Tror att det ska vara vad som krävs för en snabb start.

PS. det var några år sedan sist så jag kan ha missat något
DS
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag har sätt att men kan köpa starters kit, men jag har inte råd att köpa något nytt, tyvärr.

och mörkrummet går väl att köra i badrummet? eller vilket rum som helst? bara man får det kolsvart och tillgång till mörkrumms lampa? eller har jag förstått detta fel?:)
 

Bengus

Aktiv medlem
Jag satte upp en klassisk gummilist längst ner i badrumsdörren för att minimera ljusinsläppet. Det viktiga är att ha HELT mörk när du laddar framkallningskasseten. Inga röda lampor eller skit i detta moment. Ett bra tips är att öva på att ladda kassetten med en kasserad film i ljus ett par gånger innan man sätter sig och fumlar i mörkret :)

När du framkallar med framkallningsapparaten kan du använda rött ljus. Badrummet (om det är någorlunda stort) kan funka - tänk bara på att du ska kunna ha tre kar på bredd så att du enkelt kan flytta bilderna mellan karen utan att spilla allt för mycket....

Lycka till! Det tar en satans massa tid att hänga i mörkrummet men det är kul:)

BAW
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Det kommer jag ihåg från när jag framkallade en gång i grundskolan, man fick typ gå in i ett litet litet rum, och ladda filmen. Sen vart det en tids väntan.. sen bar det in i mörkrummet, och så satans kul det va.

Finns det några bra hemsidor som man kan läsa igenom lite innan man börjar framkalla? eller några bra böcker att låna?

ser fram emot att hitta en utrustning som jag har råd med, och sen få framkalla och kopiera:)
 

Bengus

Aktiv medlem
Blir lite sugen själv ju :)

Jag är mer inne på fuskmodellen;

* Fota svart-vitt -> Skicka till crimson eller liknande för framkallning
* Köpa en negativscanner
* Köra det tidskrävande arbetet med manupilation i PS.

Anledningen till detta "tråkiga" digitala synsätt är som jag nämt tidigare - mörkrumsarbetet tar ruskigt lång tid. Ofta hela nätter ... och som yrkesverksam misstänker jag att det inte kommer finnas tid för sådan. Kan vara något att tänka på innan du investerar för mycket pengar...

BAW
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej Bengt

Förstår dig mycket väl.
Men framkalla filmen, det kan du göra själv.
Det är billigt och det går fort och när du väl har framkallat din första rulle så tycker du att det är en barnlek.
Det ända du behöver är en dosa(pattersson el.likn.) med spiral/spiraler, framkallare(D-76 el. likn.), natrumthiosulfat för fixering. Det är allt.

Lycka till

Calle
 

Jimpawa

Aktiv medlem
fast negativscanner lockar inte riktigt lika mycker:) Jag skulle gärna ha en sådan också, men dom är så dyra. Ett mörkrum är det som gäller:)
 

Bengus

Aktiv medlem
Calle, missförstå mig rätt - jag har tillbringat mer eller mindre heltid i fotolabb från 86 till 90 (var ordförande i gymnasiets fotoförening på den tiden) så jag vet allt hur en slipsten ska dras.

Det är den erfarenheten jag använder mig av när jag kommenterar att det tar mycket tid med mörkrumsarbete. Det är den tiden jag inte har och vill därför fuska med at låta de mest manuella momenten göras av proffs. Det riktigt givande är ju att se bilden komma fram i karen och att kunna granska sina färdiga kopior och se att man iallfall lyckats med något bild :) Tyvärr fick iallfall jag kasta en satans massa felexponerade och felframkallade papper så det var en ganska dyr hobby på den tiden :)

Mvh
Bengt
 

Hebrew

Guest
På tal om mörkrum... hittade själv en komplett mörkrumsutrustning på Erikshjälpen secondhand i Värnamo.


Vad ingick då? jo..
..en förstoringsapparat av märket Opemus med 80mm optik(gammal men i perfekt skick)
..9 olika insatser för olika neg-format
..3 framkallningsdosor.
..3 avmaskningsramar i nyskick.
..50 blad med negativfickor.
..3 st stora baljor.
..2 st temperaturmätare
..1 tratt
..1 mörkrumslampa
..5 pinsetter
.. flera kartonger med fotopapper(troligtvis för gamla)
..1 liten skärsax
samt diverse småsaker.


Och priset då? jo.. 100 spänn!!
Helt otroligt vilken tur man kan ha ibland!! Nu ska jag lägga undan digitalkameran ett tag och börja framkalla och kopiera analogt igen och det ska bli så grymt kul.

Mitt tips alltså: Gå mer o spana på secondhand-butiker. De är skitdåliga på att sätta rimliga priser, de nästan skänker bort sakerna ju.
Har tidigare köpt en mycket fin Paterson-förstoringsapparat på secondhand för 75 kr!! Billigt alltså..
 
ANNONS