Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrum hemma.

Produkter
(logga in för att koppla)

HejjagheterAnna

Aktiv medlem
Vi har tänkt att bygga ett mörkrum nere i källaren och jag undrar lite om de vätskor man behöver. Jag tittade på Claes Olsson och de hade framkallningsvätska till film, framkallningsvätska till fotopapper men bara en fixeringsvätska. Är det samma till båda eller är det bara så att dom inte har den ena?

Sen undrar jag om stoppvätskan. När vi framkallar i skolan använder vi bara vatten när vi framkallar filmen men en annan vätska till pappret, behöver man det och vad är det isåfall för vätska? Såg ingen sån på Claes Olsson heller.

Någon som vet vad en belysningsmaskin kostar och vart någonstans man kan köpa dem?
Papperstorken också, vart och hur mycket?

Sen tar jag gärna emot tips på andra butiker än Claes Olsson där man kan köpa tillbehör till fotoframkallning, vilka märken(?) som är bäst osv. Allt är välkommet.

MVH Anna
 

diver1

Aktiv medlem
Om du med Belysningsmaskin menar förstoringsapaprat så säljs det massor av bra begagnade på olika annonstorg på nätet.

Skall du köra med moderna multigradepapper så är det ett måste med filterlåda eller färghuvud på apparaten.

Priser? Från ett par hundringar till nästan obegränsat uppåt men det blir bra bilder med en billigare maskin om optiken är vettig.

Stoppvätskan är en svag ättikslösning och det går alldeles utmärkt att köpa den i din vanliga livsmedelsaffär. Finns en del dyrare soppor med samma funktion men de har finessen att de byter färg när det är dags att byta.

Skall du att köra med "plastpapper" så behöver du inte någon speciell papperstork.

Butiker på nätet med bra service: Photax, Scandinavian Photo

Märken är nog svårt att rekommendera men jag personligen föredrar Durst förstoringsapparater och Nikkor optik, Paterson dosor för filmframkallningen och mätverktygen för vätskorna.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
HejjagheterAnna skrev:
Jag tittade på Claes Olsson och de hade framkallningsvätska till film, framkallningsvätska till fotopapper men bara en fixeringsvätska. Är det samma till båda eller är det bara så att dom inte har den ena?



MVH Anna

Det fix Clas Ohlson säljer kan man använda till både film och papper, det bara blandas olika.

/C
 
ANNONS