Annons

Bygga arkivsjölj

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
En arkivskölj är ju långt ifrån gratis och här på fotosidan så brukar det dyka upp lite "hemmabyggen" lite då och då men inte på en arkivsjölj.
Skulle det vara väldigt svårt att bygga en själv?
Finns det någon ritning att få tag på?
Någon som har gjort det?

Mvh
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag kan ge ett tips i alla fall:

Om du gör en stående arkivskölj, så ha vattnets inlopp upptill och utloppet i botten.

Fixsalterna är tyngre än vatten och sjunker till botten.

Jag har en Paterson-skölj som jag inte tycker är speciellt bra. Vattnet kommer in nedtill från ena ändan och ut upptill, vilket ger dålig spridning och ineffektiv bortförsel av fixrester. Bildkorgen ska vagga fram och tillbaka med "vattenkraft", men det fungerar inte så ofta.

När jag använder den (inte mycket), så tömmer jag då och då ut vattnet för att få bort fixresterna i botten, skakar bildkorgen då och då för att få bort luftbubblor från bilderna som påverkar kontakten med vattnet. Det blir att hålla ögonen på den hela tiden.
 

steinick

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Jag kan ge ett tips i alla fall:

Om du gör en stående arkivskölj, så ha vattnets inlopp upptill och utloppet i botten.

Fixsalterna är tyngre än vatten och sjunker till botten.
Det är en ovanligt seglivad myt. Fixresterna befinner sig i lösning, och så länge de är i lösning kommer de aldrig att sjunka till botten. (Då skulle ju allt salt i havet ligga på botten.)

Det är mycket enklare att, som t ex Nova, ha inloppet i botten. Om du ställer sköljen i vasken behöver du inget speciellt utlopp, utan kan låta vattnet flöda över. Det kommer att plaska en del, men det är inget mot Paterson-sköjens snörvlande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror inte det är svårt men vissa saker krävs om det skall bli bra. En överhandsfräs tex.

Enklast är nog att bygga i plexiglas.

Svårat bör vara att få tag på mellanväggar som skjuts ner i infrästa spår i sidostyckena. MEllanväggarna kan inte vara av plant plexiglas för då skulle bilden suga sig fast mot glaset. Nä, ytan måste vara knottrig så att vattnet kan flöda på var sida om bilden. Samtidigt får inte knottrorna repa bilden.

Inlopp längst ner i första facket. Vattnet stiger och rinner över kanten till andra facket som släpper igenom vattnet under sin mellanvägg till tredje facket osv

Utloppet sköts genom att i botten av sista facket så släpper man ut vattnet genom sidostycket. Utanför sidostycket finns en extra vägg. Vattnet rinner ut genom ett hål högt upp i den extra väggen, annars borde sista facket alltid vara vattentomt.

Till slut skall också avlopp ligga i sista fackets botten. Eller i alla fall i botten, det kanke inte måste vara i sista facket iom att mellanväggarna går att dra upp.

En annan variant kan vara att man bygger med 2 dubbla sidostycken. Vattnet rinner över kanten upptill till alla facken samtidigt och alla facken töms nertill i det andra sidostycket.

Lycka till

/Erik
 

Urr

Aktiv medlem
Jag är också otillfredställd med olika typer av sköljar. Har kört med olika provisoriska labb och lösningar. Min erfarenhet av Patersonsköljen är också tyvärr liknade övriga skribenters.Den går tyvärr också lätt sönder vid inloppet. Insatsen är dock användbar för att hålla isär kopiorna.

En duschslang i med tyngd fastbunden på i en barnbadbalja, i ett badkar, har enligt min mening fungerat lika bra som allt annat jag provat.

Har även kört med Kodaks sifon och en stor skål. Men det är inte någon arkivskölj precis. Kopiorna klibbar ihop och man får vara där och röra om hela tiden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
En annan variant kan vara att man bygger med 2 dubbla sidostycken. Vattnet rinner över kanten upptill till alla facken samtidigt och alla facken töms nertill i det andra sidostycket.
Tvärtom borde vara bättre.
IN nertill och ut upptill, för då går det att styra vattenflödet.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag har en bra skölj i plexiglas som har inloppet nertill och helt enkelt svämmar över upptill. Tre av de översta väggarna är högre än den fjärde och därför blir svämmandet kontrollerat. Mellanskivorna är av plant plexi, och tvärtemot vad Erik säger så fastnar inte kopiorna om man är lite noggrann när man lägger i dem. Det finurliga med sköljen är att vattenintaget har ett litet hål nertill där luft kommer in. Det gör att hela (nåja...) sköljen fylls med vatten och luftbubblor som vandrar uppåt och förhoppningsvis ökar cirkulationen. Den funkar bra. Max kopior är 40 x 30, om man inte tar ut en varannan mellanvägg och lägger 40 x 50 kopior "dubbelvikt" som ett U. Har inte testat det senare än, dock.

Enda nackdelen är att den låter en del med luftbubblorna. Men det är bara att vrida upp stejjan och digga! :)

Om ni vill kan jag ta mått på den, kanske t o m idag.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Ja, knottrig plexi är nog inte jättelätt. Skulle inte vilja fråga om det heller, känns lite pervo på nåt sätt... ;)

*h
 

Söderlund

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Jag tror inte det är svårt men vissa saker krävs om det skall bli bra. En överhandsfräs tex.
Någon fräs har jag inte och inte tillgång till heller.
Funderade lite på hur man skall få ihop allt, lim, silikon eller nått. Frågan är om sånt kommer att påverka bilden på sikt. Idén med själva arkivsjöljen går ju förlorad då. Då kan man ju lika bra skölja som idag, i skål och med dusch.

timeUnit skrev:
Om ni vill kan jag ta mått på den, kanske t o m idag.
Skulle vara kanon, ev. någon bild också kanske. :)

Mvh
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Söderlund skrev:
Någon fräs har jag inte och inte tillgång till heller.
Funderade lite på hur man skall få ihop allt, lim, silikon eller nått. Frågan är om sånt kommer att påverka bilden på sikt.
Nån känner du väl som har det?
Annars kan man säkert förklara sitt problem för en tekniklärare och betala ett par hundra till en skolelev som gör spåren.

Det finns speciellt sislikon för att sätta ihop det hela. Köps i byggvaruhandeln eller hos glasmästaren.

Nej jag kan inte tänka mig att silikonet skulle förstöra kopiorna. Låte vattnet rinna sakta i ett par dygn efter att den är klar så borde det inte vara några problem.
 

J. Patric

Aktiv medlem
steinick skrev:
Det är en ovanligt seglivad myt. Fixresterna befinner sig i lösning, och så länge de är i lösning kommer de aldrig att sjunka till botten. (Då skulle ju allt salt i havet ligga på botten.)
Tack, det är bra att veta.

Kan man inte ha ett extra golv med små hål i botten, ett par centimeter ovanför vattnets inlopp, för att få bättre spridning?

Bilderna fungerar ju som väggar, och kommer inte vattnet jämnt in mellan alla dessa "väggar", så blir ju vissa bilder bättre sköljda än andra.
 

J. Patric

Aktiv medlem
När jag gör 24x30-förtoringar brukar jag oftast inte göra fler än ett par åt gången. Då sköljer jag i en 30x40-skål under uppsikt och vänder kopiorna ofta.
 
ANNONS