Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att placera skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

matti hiltunen

Aktiv medlem
Detta med att placera skärpan skulle jag vilja ha
utrett. Tex jag använder 20mm 2.8 vidvinkel med helst skärpan oändlig, men samtidigt vill jag ha en blåsippa knivskarp liksom i macro
framför. Hur reagerar vidvinkeln till denna pose`? Jag har nämligen sett en jättebra bild
av denna situation. Som jag förstår är det väl
fråga om vilken bländare man nyttjar. Eller ?
Oavsett vilket objektiv man använder kanske
den rätta tekniken är att ställa skärpan där
man helst vill ha den, eller rättare sagt man
använder ett objektiv med rätt brännvidd.
Tacksam för diskussion.
 

Pongu

Aktiv medlem
Börja med att ställa skärpan strax bakom blomman, ställ in f/22 och kolla med nedbländningsknappen så att den ser skarp ut. Gör den inte det får du fokusera lite närmare blomman. Då har du i princip gjort vad du kan, men bakgrunden kan bli lite oskarp. Diffraktion pga den lilla bländaren gör också att bildens skärpa sjunker något. Sedan finns det ju tilt&shift-objektiv och storformat, där man kan luta skärpeplanet. Gunnars idé funkar också, men då får du en linje i bilden som du måste gömma någonstans.

/Pontus
 

ekemannen

Aktiv medlem
Jag tror Gunnar driver med dig. prova med en liten bländare, typ 16. På mitt 30 mm:s med bländare 16 har jag skarpt från ca. 1 m till oändligt.

Mvh Erik !
 

jollaTT

Aktiv medlem
Gunnar driver inte med dig. Jag har en sådan lins till min gamla olympus om1:a. Funkar ungefär som glasögon för äldre där man har en sektion i nedre delen som ger skärpa nära och resten är fönsterglas.
Jag har inte testat den mycket, men det kanske är dags att se om man kan sätta den på digitalkameran. Där går ju lättare att se resultatet och maska eventuella skillnader i datorn.

johan
 

Gunnar D

Aktiv medlem
ekemannen skrev:
Jag tror Gunnar driver med dig. prova med en liten bländare, typ 16. På mitt 30 mm:s med bländare 16 har jag skarpt från ca. 1 m till oändligt.

Mvh Erik !
Varför skulle jag driva med honomm om nâgot sâ seriöst?
Bara för att du inte visste vad det var betyder det inte att andra ljuger.
 

Pongu

Aktiv medlem
mohei skrev:
Jag har ett sådant själv och det ser faktiskt ut som en halv försättslins. :)
För att det ÄR en halv försättslins! ;-)

/Pontus

PS. Lennart Nilsson hade ett specialbyggt objektiv med en liknande konstruktion har jag för mig, som han tog den berömda bilden med larven på tågrälsen och det annalkande tåget i bakgrunden med. DS.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Varför skulle jag driva med honomm om nâgot sâ seriöst?
Bara för att du inte visste vad det var betyder det inte att andra ljuger.
Förlåt Gunnar ! Jag visste inte om du var ironisk eller inte. Halv försättslins, jag lär mig något nytt nästan varje dag.

Mvh Erik !
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa ett delat försättslins (och andra "lek-filter)? Jag letade på goggle men hittade inget och varken cyberphoto eller scandinavianphoto har några (vad jag kan hitta)

Greven
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
B&H har men att behöva köpa småkrafs från staterna är ju lite trist.

Diamantklingorna till Dremel påstås ju kunna kapa glas, så ett alternativ skulle ju kunna vara att kapa en vanlig billig försättslins. Fast jag har ingen personlig erfarenhet av glaskapande. Det finns väl annars klingor för handsågning också, jag tror nästan mer på det i så fall.
 

BenHur

Aktiv medlem
Nu kommer jag inte ihåg vad det var för spec. på Lennart Nilssons glugg till bilden på larven och tåget.

Men det var INTE nån halv försättslins, utan ett specialbygge för honom.

För övrigt har jag ett antal såna försättslinser som ligger och samlar damm. Kolla vad du behöver för gäng så ska jag kolla.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Det som är bra med Tradera är att man ibland kan få grejer billgt eftersom säljaren inte riktigt vet vad han eller hon har, ibland kan det bli för dyrt också men då får man skylla sig själv.
Det tråkiga är också när dom inte kan beskriva vad dom har, som nu tex hittade jag fler "effektfilter" men det fanns ingen info om filtret förutom att det var 58 mm (som desutom jag inte har på någon glugg.
Men det borde väll rimligtvis finnas någon som säljer filter nya, även om dom inte har dom i lager så borde dom väll kunna ha det som beställningsvara.

Men visst kan man göra fynd på Tradera, jag har köpt ett par gluggar därigenom som jag varit nöjd med.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Det du är ute efter är ett system där du kan luta optiken rellativt filmplanet. På så sätt kan man luta skärpeplanet så att det inte är vinkelrät mot riktningen du fotograferar i. Gör en sökning på "Scheimpflügs rule".

Genom att luta optiken relativt filmplanet kan man få skärpan från aldeles jättenära i ena kanten av bilden till oändligheten i andra kanten av bilden. Min bild "När isen brister" har jag använt denna teknik och till "I dräparens sikte" har jag gjort det åt fel håll och på fel ledd för att få en selektiv skärpa.

I enkelhet kan man se Scheimplügs princip som om man använder en mellanring som har olika bred på olika sidor och således hamnar fokus olika nära.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Lutbart bakstycke till mellanformatare började användas av naturfotografen Svante Lundgren redan på 1940-talet. Jag tror han var den förste som modifierade kameror för detta. Efterföljare har sedan konstruerats för bl.a Rollei, Hasselblad m.fl kameror. Numera finns specialbyggd optik med tilt/shiftfunktion även för småbild som ger samma effekt med oändligt skärpeplan oavsett bländare. Storformatsfotografen har dock störst möjligheter att trixa med detta med rätt kamera.
 
ANNONS