Annons

negativ storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Jag har funderar på att köpa en hasselbladare (och investera i ett eget mörkerrum). Sen tidigare har jag en Canon T70 (35 mm film).

Men hur fungerar det med förstoringsapparaten, kan jag ha samma till två olika negativstorlekar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, du kan ha samma apparat. Köp en som tar den största neggstorleken så kan du även använda den till mindre.

I vissa apparater har man olika kondensorlinser för olika format. I regel funkar det dock med kondensorn för större format även till mindre.

Optik kommer du vilja ha olika till de olika formaten. Det går inte att använda optik för småbild till mellisnegg. Då får du svarta hörn. Det omvända funkar men innebär att man måste höja pelaren obekvämt mycket och dessutom ger det inte optimal kvalitet. De vanliga objektiven till småbild är på 50 mm och till 6x6 80 mm.

Se till att du får med alla tillbehör du behöver redan när du köper apparat. Typ negghållare, objektiv och eventuella kondensorlinser. Förstoringsapparater är billiga på begagnatmarknaden och man kan verkligen välja och vraka. Däremot är det fortfarande väldigt dyrt att komplettera med tillbehör om något saknas.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Ett tips till:

se till att antingen få _alla_ neghållare till den förstorare du köper: 24x36, 60x45, 60x60, 60x70, 60x70 med glas+linjaler eller skaffa en förstorare som har bra stöd på marknaden: Durst, LPL, Omega plus några till. _Inte_ Fujimoto. Det är skitsvårt att skaffa nya hållare till den, även om det är en bra förstorare.
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Och om du bara får ett objektiv till apparaten så välj det med längre bränvidd, i det här fallet tar du 80mm. Det kan du använda till båda formaten.

Calle
 

J. Patric

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
_Inte_ Fujimoto. Det är skitsvårt att skaffa nya hållare till den, även om det är en bra förstorare.
Jag har en Fujimoto G70 (egentligen min fars), med negativinlägg för 24x36. Farsan tillverkade ett för 6x6 av metall, som fungerar bra. Sedan har jag gjort egna negativinlägg för 4x4 och 6x8 av svart passepartoutmaterial. Billigt och funkar bra. :)
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag har också gjort hållare av papp, och de funkar bra. :) Men jag vill gäääärna ha en 6x6 och 6x7 i metall utan glas som jag kan fila upp lite för att få svarta kanter samt den där snygga "råa" ramen man får av de reflexer den filade kanten ger. Jag har prövat med aluminiumfolie runt kanterna men det blir inte bra.

Hursomhelst. Det är inte så att jag har något emot Fujimoto, men om jag skulle köpa ny apparat skulle jag definitivt välja en från de stora: Durst, LPL, Omega, Beseler... vilka fler?
 
ANNONS