Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!!!! CanoscanFS4000US

Produkter
(logga in för att koppla)

helen1

Medlem
Jag har precis köpt CanoscanFs4000US today. Och nu får jag följande felmeddelande:

Can’t load the image when the application program doesn’t support the 42-bit colour or the 14-bit greyscale mode.
Vad betyder det? Vad jag skall göra hjälp!!!

FilmGetFs 1.0 är skannerdrivaren .
Jag har provat med både light versionen av Photoshop Le 5 och ArcSoft photobase. Som följer med.
Vad skall jag göra??? vad är fel.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp!

Det ända du behöver göra är att i Film get gå in och ändra färgdjupet till 24 bitars.

Det gör du i övre vänstra hörnet.
Har för mig där står en ruta med 42bit color. Ändra det till 24bit så skall det nog inte vara några problem.

En mycket trevlig scanner som jag tidigare använde en hel del.

Är det något annat med scannern så kan du ju alltid slänga iväg ett mail.

Lycka till
 

roal

Medlem
Photoshop

Hej!

Photoshop LE stödjer inte 42 bitar.

(jag tror att det är så)

Prova med en "riktig" version.
 

helen1

Medlem
Vad är vitsen med 42 om man bara kan använda 24 bitar? Man känner sig lurad på bitar ;)

Va bra att du tycker den är bra. jag vart lite nervös här ett tag. Men nu funakar det!! Så tack!!

(planen är att installera en fullversion av photoshop)
 

roal

Medlem
gbjerne skrev:
Visst kan du använda 42 bit men ofta ganska onödigt och dessutom klarar inte alla program det
Nu får du förklara dig? Varför ska hon ändra om det nu går i Photoshop 5 le ?

Jag kan inte scanna i 42 bitar i 5 le, vilket är följande program som följer med.

Alltså levererar Canon programvara som inte fungerar med alla funktioner?

Är det inte så att ju bättre orginal som man börjar arbeta med desto bättre slut resultat.
Alltså är ju inte det onödigt med 42 bitar.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Om det går i PS 5,0 le kan jag inte svara på använder inte denna version själv.(såg inte ditt inlägg då jag skrev mitt.)

Visst är en general regel att man skall utgå med så bra "resurser" som möjligt. Dock ser ialla fall inte jag någon skillnad mellan 24 och 42 bit. Varken på skärm eller på bra printar (A3)

Det är möjligt att någon annan kan förklara det rent tekniska, för det vågar jag mig inte på.

Det var kanske dumt av mig att skriva att 42bit är onödigt men det är ialla fall inte nödvändigt för att få bra resultat.

Om Canon medlevererar programvara som inte räcker till låter jag vara osakt.
Det är möjligt att det är grafikkort i datorn eller liknande som inte räcker till men mina data kunskaper är nog inget att skryta med:)

Hoppas jag förklarade mig någorlunda förståligt:)
 
Det har inte med grafikkortet att göra, det är det enda jag kan säga innan jag får min scanner imorgon :)

Prova att leta upp en uppdatering på drivisar och prog, kan ju vara en bugg.

Men det verkar ju som att den scannar med 42 bitar och att programet som ska visa det inte klarar så många? Vilket filformat scannar den till, är det TIFF? Har stött på detta problem med bilder från Nikkons scanner, jag kunde läsa dom men fick konvertera bilderna för att kunna använda PS för att det var för många bitar (tror att det var 36 bitar den gången och jag var tvungen att konvertera dom till 24 eller om det var 16).
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man har inte många bitar för att det ser bra ut, utan för att ha råd att kasta bort dem vid bildbehandlingen.

Alla färgkorrigeringar som påverkar bildens histogram är förstörande, dvs man tappar information i form av mellantoner. Har man 16 bitar per kanal att leka med från början så har man råd att kasta bort betydligt fler av dem än om man har 8.
 

objernulf

Aktiv medlem
Photoshop 5 LE klarar bara 24-bitars filer så felet ligger där. Du måste ändra i skanners drivrutin/programvara.
Om du uppgraderar till en riktig Photoshop-version kan du använda 42-bitars läge (som då importeras som 48-bitars=16 bitar per färg i Photoshop). Vitsen med detta är att du får bättre färgåtergivning och tonomfång. Dessutom kan man råskanna, dvs inte justera någonting i skannerns programvara utan göra allt i efterhand i Photoshop. Skannar man med 24 bitar måste alla justeringar göras i skannern (som ofta har sämre möjligheter än Photoshop).
 
ANNONS