Annons

Försäkringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Hejsan!

Undrar om det är någon som har ett bra tips när det gäller kamera + kringutrustnings försäkring.

Vad det kostar, självris, vad det täcker mm.
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Lansforsakringar

Jag har en forsakring fran lansforsakringar. De vill att man ska ha sin utrustning varderad av fackman sedan skickar/faxar intyget till dem. Beroende pa vad utrustningen ar vard sa far man betala mer eller mindre.
 

Jeppe

Aktiv medlem
"Drulleförsäkring" täcker upp till 30.000:-

Fast det heter visst Allriskförsäkring numera.. jag pröjsar 600:-/år

Självrisk 1200:-
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jeppe skrev:
"Drulleförsäkring" täcker upp till 30.000:-

Fast det heter visst Allriskförsäkring numera.. jag pröjsar 600:-/år

Självrisk 1200:-
Hade jag oxå tills Länsförsäkringar tyckte att min utrustning var för dyr för att täckas av Allrisk. Så nu betalar jag nästan 6000:- om året i kameraförsäkring.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Länsförsäkringars "Allrisk" täcker bara saker som kostar upp till 35.000.Men jag tror inte att inte att en enstaka pryl för kosta mer än 15.000. Men totalt får man upp till 35.000.

Jag var tvungen att täckna en separat försäkring för min klocka.


-Thomas
 
Senast ändrad:

tobias.e

Aktiv medlem
Hur mycket allrisksförsäkringnen täcker varierar mellan olika bolag. Trygghansa har tex bara 10.000 för kameror och annan stäldbegärlig egenedom medan länsförskringar har som sagt 30.000. (Jag har nyligen bytt)

Beloppen ovan gäller ifall prylarna blir stulna eller skadade utanför hemmet. Om jag inte missminner mig täcker hemförsäkrignen ännu större belopp ifall sakerna blir stulna ur hemmet.

Det bästa är ifall du hittar en hemförsäkring + allrisk som ger det skydd du behöver, speciella kameraförskringar kostar skjortan.

Så ring runt och kolla, börja med länsförsäkringar och skippa trygg-hansa, det är mitt tips.
 

Linmajon

Aktiv medlem
talthoff skrev:
...inte att inte att en enstaka pryl för kosta mer än 15.000. Men totalt får man upp till 35.000.
Vet du om det gäller före eller efter "ålders-avdrag"? De brukar ju skriva ner värdet med ett antal procent efter varje år.
Frågan är hur man gör med de digitala kamerahusen som många köper nu. De kostar ju runt 30 000 kr, minst...
 

skalmac

Aktiv medlem
Hur fungerar det med avskrivningen, när äns utrustning är ca 30 år gammal?? men ändå värd en hel del pengar?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, den ska ersättas med likvärdig utrustning om kunden kräver detta, men då ska man oxå kunna bevisa skicket, vilket ju kan vara svårt.

Naturligtvis är det ju så att de som har bladare och andra dyra grejor nog har tecknat en speciell försäkring medans kanske Svensson (eller Ekvall) kandke inte har grejor för mer än dessa 30-35tkr

Ur folksams regler för Allrisk:
"Allrisk gäller i princip för allt personligt lösöre och ersätter skador upp till 30.000 kronor per skadetillfälle. Självrisken är 1.200 kronor."

Annars brukar det finnas, som i Folksams fall en Allrisk special som är till för saker som är dyrare än 30.000:-

"Allrisk Special är avsedd för enstaka föremål (antikviteter, smycken, pälsverk, kameror med mera) som är värda mer än 30.000 kronor.

Du tecknar en enda försäkring och anger vilka föremål som ska ingå. Allrisk Special gäller i hela världen och självrisken är 1.200 kronor."
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är kanske inte så många som är medlemmar i journalistförbundet, men genom Folksam ger de en otroligt bra försäkring där aktsamhetskraven är i stort sett obefintliga. Gäller t ex även för stöld ur bil.

Möjligen kanske Folksam kan erbjuda även andra någon version av denna försäkring. Värt att kolla. Särskilt dyrt är det inte heller.

Svenska Fotografernas Förbund, SSF har också en yrksfotografförsäkring som lär vara bra.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har trygg hansa. De täcker enbart upp till 10 000 utanför hemmet för denna typ av utrustning på drulleförsäkringen.

deras sakförsäkring kostar 3% av det värderade värdet. Så jag har tecknat en sådan för varje pryl, dvs ett intyg för varje objektiv, kamerahus etc.

Roine
 
ANNONS