Annons

Norge - Resetips?

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tagit semester torsdag-måndag för att åka på fotoresa till norra delarna i Norge.
Jag har aldrig varit där och skulle vilja ha förslag på platser. Intressen är natur, fjäll, landskap och små mysiga byar. Fjordarna verkar också intressant.... Som sagt jag har ingen koll, men lite tips kan förhoppningsvis hjälpa till.
Vi åker bil från Sverige.

En sak till... Är det någon som vet om vinterdäck behövs eller klarar vi oss med sommardäck?

Många hälsningar Michael Jönsson :)
 

majja

Aktiv medlem
halt

jag bor ca 16 mil från trondheim vid kusten och vi har haft minusgrader de senaste dagarna, imrose var det 4 minusgrader och det smällte aldrig i skuggpartierna, det har varit en del avåkningar så jag skulle rekomendera vinterdäck.

jag har tyvärr inga tips om vad du kan fota norröver.
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Jag Bor i Stranda, ett mysigt litet samhälle utanför Ålesund, inte så himla långt norrut kanske? Men det finns mycket fin natur o stora vyer att fotografera ändå! Kom hem från en tur till Oslo idag, o där snöade det, så vinterdäck är helt klart en rekomendation, säkerheten först! :) Kolla gärna min sida för lite av vad som erbjuds här i stranda..

mvh johan
 

emji

Aktiv medlem
Hej!
Tack för tipset angående däcken :)

Hälsningar Michael Jönsson
 
Senast ändrad:

gitte edelman

Aktiv medlem
Det beror på vad du menar med 'norra delarna av Norge'. Tänker du Lofoten, Vesterålen, eller ska du till Tromsö-ömrådet, Alta, Hammerfest, Nordkapp, Berlevåg, Vardö, Vadsö, Kirkenes...?? Eller är det mera Kautokeino och Finnmarksvidda du tänker på? Det är ett stort område vi talar om. På några dagar hinner du inte avverka så mycket - om du har tänkt fotografera också. ;)

Längs kusten är det svårt att hitta några fula platser. Tro mig, jag har försökt!
Vidda kan vara mer enformigt - stora linjer och så, men inte alltid så 'mysigt.'
Fjordar och byar är utsatta på kartan. Det är bara att tuta och köra!
Ett ställe öster om Tromsö är Lyngen med Lyngsalperna. Där är fotomöjligheter med både höga fjäll som störtar ner i fjorden, och så sjön Jaegervannet. Jag har tre bilder därifrån på min hemsida.
http://www.zenadsl5763.zen.co.uk/norway.html
(He, he, så fick det inflikat också.)
2 från själva Jaegervannet och så från Botn, som ligger i närheten där.
Mer tips - och övernattningstips finner du tex. på
http://www.destinasjontromso.no/
Lycka till!
Ta med fiskespö och dra upp middagsmaten i havet!
(Man är avundsjuk!)
Mvh
/Gitte
 
ANNONS