Annons

Vilken är din favorit filmframkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fac Similis

Aktiv medlem
Hej Alla!

Låt oss anta att fotokemiindustrin går ett tragiskt öde tillmötes. De får bara tillverka en (1) svartvit filmframkallare. Motivera vilken du tycker ska vara kvar. Vilken framkallare kommer du näst intill begå harakiri med en filmklämma för?
 

dJb

Aktiv medlem
Paterson Acutol.. fast den har rätt dålig hållbarhet så jag skulle nog hamstra på mig ett lager med Rodinal också. :)
 

alf109

Aktiv medlem
Både xtol och d76 funkar fint med de filmer jag använder. Dessutom pulver som håller hur länge som helst.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag använder mest Rodinal av praktiska skäl, för att den har så bra hållbarhet. Som bonus får jag skanningar som knappt behöver skärpas.

Annars är det nog egentligen Xtol som ligger mig närmast om hjärtat eftersom det är en soppa som är speciellt framtagen för att vara snäll mot människa och miljö. Dessutom ger den mig upp till 1 2/3 stegs bättre känslighetsutjande än Rodinal med Delta 100.

Men som frågan är ställd svarar jag utan tvekan Rodinal. Hållbarheten är en mycket viktig egenskap idag när jag inte enbart plåtar med film. Ibland kan det ju uppstå perioder när man enbart kör digitalt och då är det inte kul att behöva kasta fyra liter förrådslösning och hänga på låset hos Kameradoktorn för att komma igång igen.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ingen!

Jag inbillar mig att handhavandet med kemin är betydligt viktigare än vilken man använder. Det går att få bra resultat med de flesta kemikalierna på marknaden. Precis som med klagomål här och var på olika filmer så tror jag de flesta problem har med handhavandefel att göra. Ok visst finns det smärre skilnader men för de allra flesta inklusive mig själv tror jag dessa oftast är försumbara jämfört med suboptimalt användande.

Jag har mest hållit mig till Tmax och Tmax RS som är väldans smidiga i och med att de är flytande koncentrat. Funderar dock på att gå över till X-tol som är hälsosammare, men det vore drygt att göra om alla framkallningstester. Ibland blir jag dock sugen att blanda min egen kemi och prova PMK, 777 och andra spännade saker man hittar på www.unblinkingeye.com. Det vore ju också en utväg om fotokemiindustrin helt plötsligt skulle teleporteras till ett svart hål.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kodak X-tol. Har provat den nu och den är lika bra som de flesta andra framkallare. Att den är skonsam mot miljön och dessutom har ganska bra hållbarhet (betydligt bättre än D-76 m.fl) i förrådslösning gör att jag röstar för denna. Vill man sedan använda D-76 eller något annat finns ju möjligheten att blanda till själv, om nu industrin skulle förbjudas att tillverka något annat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller med Jim
Rodinal eller Ilfotech HC.

Iom att man blandar i så lite framkallare så är det vattentemperaturen från kranen som sätter framkallningstemperaturen, väldigt smidigt att slippa värma/kyla till rätt temperatur.

Kanske Perceptol men den är rätt dyr.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Rodinal är den enda framkallaren jag köper numer. Synd att den är i fara, men det finns ju Calbe R09.

Jag tillverkar dessa själv:

Agfa 17 (liknande D-76)
Agfa 8
Mimosa Nr.3

Så försvinner de flesta framkallarna från marknaden så kan man blanda själv, eller köpa från någon som gör det. ;-)
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Rodinal är den enda framkallaren jag köper numer. Synd att den är i fara, men det finns ju Calbe R09.

Jag tillverkar dessa själv:

Agfa 17 (liknande D-76)
Agfa 8
Mimosa Nr.3

Så försvinner de flesta framkallarna från marknaden så kan man blanda själv, eller köpa från någon som gör det. ;-)
Men var hittar du kemikalierna?

Mvh

F
 

torhan

Aktiv medlem
Knivig fråga

Jag har bara framkallat film i tre olika framkallare genom åren. Det borde ju vara hur enkelt som helst att svara på denna fråga. Jag kan ju inte ha en framkallare som favorit som jag inte provat.

Valet står alltså mellan D-76, X-tol och Calbe R09 (Rodinalkopia).

D-76 är en gammal favorit men jag har övergett den till förmån för X-tol som är miljövänligare, framkallar pressad film lite bättre och ger också en aning bättre känslighet på vissa filmer. D-76 faller då bort.

Valet står mellan R09, som är en annan favorit som ger krispiga negativ med tydligt korn, och X-tol.

Krispiga negativ med bra skärpa vill man ju ha och det tydliga kornet är oftast inget problem. R09 har också en bra hållbarhet men det har också X-tol - så länge man inte blandar till förrådslösningen.

R09 eller X-tol?

Jag tar X-tol.
 

fredrikru

Aktiv medlem
X-TOL

Har bara andvänt 3 framkallare hittils.

1.Ilfosol (bra för nybörjare)
2.Rodinal (klassikern)
3.X-tol

Har bara framkallat en rulle med Rodinal men den blev tok för grovkorning. Jag köpte Rodinal för att den skulle hålla för jag framkallar inte så ofta.

Kör nu med X-tol och är mycket nöjd över resultatet. Dom senaste 6 rullarna har varit utången T-max 100 och när jag har scannat bilderna i 2400dpi så har jag jag inte hittat spår av korn.

En annan viktig orsak att jag valde X-tol är att den är mindre giftig än andra framkallare. Lite synd att den endast säljs som 5 liter eller mer. Plåtar inte så mycket så hälften av soppan lär nog aldrig andvändas.

Köpte T-max framkallare på Claes Olsson när dom reade ut mörkrums tillbehören. Hur blir resutatet av den på T-korns film gämfört med X-tol?

// Fredrik
 
ANNONS