Annons

Kommentarer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Haschel

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Folk verkar resonera ganska roligt här. När man lägger upp 2 bilder, en som är sådär lyckad, och en annan som är helt okej. Då får man 10 kommentarer om den misslyckade bilden som klagar på det mesta. (Inget ont om det). När det kommer till den mer lyckade bilden så får man 1 kommentar om att den är bra och inget mer. Jag tycker att om man ska kommentera bilder så ska man vara lika generös med att berömma snygga bilder som att klanka ner på sämre bilder.

Till sist, smaken är som baken. Alla tycker inte likadant.

Tack för mig.
Besök gärna min fotograferingssida förresten,
http://www.fotograferamera.com
=)
 

henab

Aktiv medlem
Jaa?

Det är det som är poängen med sidan. Att kunna utvecklas som fotograf. Det här är ingen site för folk som bara vill visa upp sina bilder, utan för fotografer som vill utveckla sitt bildskapande.

Kritiska kommentarer är det bästa som finns.
 

pl2se

Aktiv medlem
Jag måste säga att er fotograferingsida var otroligt tam! Kändes mer som en "wannabe flukt site" i rosa. Jobba på!
 

ekka

Aktiv medlem
bättre att få kritik än ingen reaktion alls!
jag har bilder som bara har glidit rakt igenom utan komentarer!
det är tråkigt, då man som nybörjare gärna vill ha komentarer, så man vet vad man skall tänka på/kan göra bättre till nästa gång!
 

lotelo

Aktiv medlem
Jag kommenterade den du kallar "sådär lyckad". Själv skulle jag vara väldigt lycklig för sån kritik om den var befogad. Jag har t o m bett om kritik på någon av mina bilder men får det väldigt sällan, trots att det finns fel och brister i dem. Alltså kommenterade jag din bild på ett sätt som jag själv skulle uppskattat.
 

Haschel

Avslutat medlemskap
Precis.

Det är precis detta jag menar. =) Om ni läser nog på mitt första meddelande så skrev jag: (inget ont om det) Jag håller alltså med om att det är kanon med kritiska kommentarer. Jag tycker bara man kan vara generös med de snälla kommentarerna också. Alla bilder har väl något bra i sig. För att vara en riktigt bra fotograf anser jag att man ska kunna hitta det också.

Det ska väl inte vara så svårt att kläcka ur sig något snällt lite då & då.

Tråkigt att du inte tyckte om sidan förresten.
 

fargo

Aktiv medlem
Jag har tittat igenom dina album och måste nog säga att du förtjänar de kommentarer du fått. En fråga som du bör ställa dig innan du lägger ut en bild är:

- Vad säger den här bilden någon som inte känner min flickvän?

Att du har en söt tjej är liksom inte intressant nog. Hitta på något! Fundera över bakgrund och komposition, experimentera med färger, låt henne inte titta in i kameran hela tiden, överraska henne och ta bilder när hon inte vet om att hon är iakttagen, byt miljö, gå närmare, gå åt sidan, kryp på golvet, gå ut. Låna några böcker och lär av dem som ägnat sina liv åt konsten att avbilda människor i sin omgivning.

Framförallt: En vacker människa gör inte en bra bild. Det är du som ska göra det, och då spelar det ingen roll hur motivet/människan ser ut.

Till sist så tycker jag att bilden av din tjej när hon tittar ut över vattnet med ryggen mot kameran, är den bästa. Där är det harmoni i färgskalan och det är bilden som tilldrar sig intresset - inte hennes utseende.

Lycka till och jobba på, låt inte kameran begränsa dig (som du antyder att den gör).
 

Haschel

Avslutat medlemskap
Den gör det. =)

Tyvärr är det just det den gör. Klart man kan ta bra bilder ändå, men många klagar just på skärpan. Den blir tyvärr inte bättre med denna kameran.

Möjligt att jag förtjänar de kommentarer jag fått, men detta handlar inte om mig egentligen. Jag har kikat runt på många andra bilder och det ser likadant ut överallt: en & annan snäll kommentar, men mest kritik.

Va lite goa & glada som man säger i Göteborg.
 

Haschel

Avslutat medlemskap
Det är jag.

Jag är faktiskt glad för sådan kritik. Men jag hade blivit ännu gladare om du skrev något snällt om den som var mer lyckad. =)
 

fargo

Aktiv medlem
Jo, du har en poäng där. Möjligen att man kan vara lite uppmuntrande (ibland) trots att man inte är så där alldeles imponerad av bilden/erna. Men, som sagts tidigare, var tacksam för kritik! Det är den man lär sig mest av och är man bara lite lyhörd så tar det inte lång tid innan man ställer sig de rätta frågorna.

Appropå skärpan: Några av de bästa bilder jag sett har saknat den där exakta skärpan (eller skärpa överhuvud taget). Vidga dina vyer.
 

Haschel

Avslutat medlemskap
Det är ju det jag säger..

Jag har aldrig sagt att det krävs bra skärpa för att få fram en bra bild. Det är dock väldigt många kommentarer som klagar på skärpan. Detta tycker jag är en onödig kommentar; hade jag kunnat (och/eller velat) få bättre skärpa så hade jag självklart gjort mitt yttersta för att fixa det.
 

ekka

Aktiv medlem
Re: Det är ju det jag säger..

Haschel skrev:
Jag har aldrig sagt att det krävs bra skärpa för att få fram en bra bild. Det är dock väldigt många kommentarer som klagar på skärpan. Detta tycker jag är en onödig kommentar; hade jag kunnat (och/eller velat) få bättre skärpa så hade jag självklart gjort mitt yttersta för att fixa det.
det är ju ganska stor skillnad på "kunnat (och/eller velat)"
det fins ju många som väljer att ta en oskarp bild.... och kanske några som inte tycker att det passar bilden!
då är det väll rätt att komentera det!!
 

Haschel

Avslutat medlemskap
Självklart.

Självklart är det så, men det brukar märkas ganska tydligt om fotografen har haft för avsikt att göra en suddig bild.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Nu är det ju inte så, att det är du som fotograf som bestämmer vad andra ska tycka är bra eller dåligt. Att du inte får några kommentarer på en bild som du själv tycker är bra, kan t ex bero på att de flesta andra tycker att den är rätt ointressant. Eftersom det strömmar in såna mängder med bilder på fotosidan hinner ingen kommentera mer än en bråkdel, och naturligt nog väljer man bilder som väcker ens intresse på något vis.
Lustigt nog brukar de flesta som klagar på kommentarerna ha motsatt invändning - man tycker att den konstruktiva kritiken saknas, att folk bara kommenterar bilder de tycker är bra med utrop som "jättebra", "toppenbild" osv vilket inte är speciellt utvecklande för fotografen.
Man i princip håller jag med dej, jag tycker också att man ska kosta på sej beröm, men helst ska man motivera berömmet också, då blir kommentaren intressantare och lärorikare både för fotografen och andra betraktare. Utvecklas gör man ju när man förmår att ta till sej sånt som man inte redan visste.....
 

Haraldus

Aktiv medlem
Din/er hemsida är väldigt ambitiös men varför inte använda typsnittet Verdana så blir texten mer lättläst vid samma storlek. (Gäller i princip all brödtext.) Texten på pop-up-flikarna tycker jag är irriterande svårläst men det beror också på färgsättningen. Vissa färgkombinationer liksom trivs ihop medan vissa flyter ihop…
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Haschel skrev:
Hejsan!

Folk verkar resonera ganska roligt här. När man lägger upp 2 bilder, en som är sådär lyckad, och en annan som är helt okej. Då får man 10 kommentarer om den misslyckade bilden som klagar på det mesta. (Inget ont om det). När det kommer till den mer lyckade bilden så får man 1 kommentar om att den är bra och inget mer. Jag tycker att om man ska kommentera bilder så ska man vara lika generös med att berömma snygga bilder som att klanka ner på sämre bilder.

Till sist, smaken är som baken. Alla tycker inte likadant.

Tack för mig.
Besök gärna min fotograferingssida förresten,
http://www.fotograferamera.com
=)
Jag tycker precis tvärt om! Gå in och sök reda på bilder som fått 1 eller mindre kommentarer. Det är inte generellt sett bara mästerverk man får upp med en sådan sökning, det kan jag lova.

Sen fattar jag inte riktigt varför man lägger upp en bild för kritik om man själv anser den vara perfekt... Är det för att man behöver boosta sitt ego? Alla behöver vi ju känna oss omtyckta, så det är väl iofs inget fel med det kanske.
 
ANNONS