Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Ni som har tips om konvertrar som fungerar bra, kan ni inte "rabbla upp" dom i ett inlägg här så skulle jag kunna samlaihop länkar nånstans. Det vore bra allmän information.
 

sagan

Avslutat medlemskap
kan ju oxå tillägga att både MCON-40 och B300, kräver en 49mm-->55mm step-up ring.

några andra som fungerar är:

Olympus Telekonverter 14 PRO TCON-14B 3225 kr
Olympus Telekonverter 300PRO TCON-300 8743 kr
Olympus WCON-08B Vidvinkelkonverter 08 PRO 3012 kr

dessa kräver en 49mm-->62mm step-up ring.
kan köpas på http://www.cyberphoto.se/
inte billiga som ni kan se, men av högsta kvalité,
vilket oxå gäller B300.

sen kan man oxå använda en

Olympus WCON08 vidvinkelconverter. 1662 kr
kräver en 49mm-->55mm step-up ring.
kan köpas på http://www.cyberphoto.se/
men ger viss vinjettering..så man får ca 24mm efter beskärning..god bildkvalité dock.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Bra Kim!

Bra Kim, vilka av dessa har du använt, och sett resultatet av?

Jag tänkte sammanställa alla konvertrar med eventuella länkar till ett "uppnålat" inlägg senare ikväll? Ett sådant inlägg kan jag senare komplettera om det kommer fler förslag.

Detsamma med länkar till Dimagesidor för att slippa snurra i fler inlägg.

Är det ok?
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Olympus WCON08 är den jag har. (B300 snart oxå)
övriga har jag läst om och sett bilderresultat ifrån med en D7/7i, förutom hama hr5.5x.

vad ska det tjäna till? länkarna och infon om konvertrarna syns väl bra som det är?
eller tänkte du hålla på och flytta och skriva om inläggen hela tiden? vad menar du?
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
aha! du menar så..säg det då ;-)
japp..låter kanonbra!

man skulle kunna göra en lista över de konvertrar som INTE fungerar oxå.

mvh
/Kim
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
japp, det var den sidan jag länkade till på "intressanta länkar"
det verkar dock inte som om den uppgraderas så ofta..har varit samma info där länge nu.
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tycker att det är trist att man är låst till fullt tele och att man inte kan använda filter. Jag tycker att Minolta får se till att fixa nått som funkar fullt ut!
 

sagan

Avslutat medlemskap
jag raderade de 2 testbilderna (med och utan B300)..dåliga..ska fixa bättre imorgon så ni får se..japp..dåligt av Minolta att inte fixa konverters!
 

wheeler

Medlem
Macro gräns.

Hej!

Jag har ganska nyligen inköpt en 7i, vilken jag till stor del är nöjd med.
(Så nu får ni en ny frågvis medlem i detta forum??)
Macro möjligheten är väl inte i topp, men det visste jag ju då jag köpte kameran.
Kan man förbättra denna med vanliga närbildslins(close_up). T ex skulle ju en +2 eller +4 lins förbättra närbildsmöjligheten. Är det någon som testat?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Hej Tomas!

I detta forum får alla vara frågvisa. Här frågar alla och alla svarar och tipsar. Välkommen!

Såg att Kim gav dig länken till tråden där jag testat MCON-40 och Close-Up. Vad tror du om detta?
 
ANNONS