Annons

Pentax AF220T

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Har en bebis i magen och eftersom vi vill plåta järnet när den kommer ut så är jag på jakt efter en blixt.

Beg.marknaden för blixtar till min *ist DS är ju inte jättestor så nu börjar jag kolla på nya grejer. Har dock ett problem, eftersom att det är en bebis på väg ut så har jag inte jättemkt pengar att lägga så tyvärr har jag inte råd med Pentax AF500FTZ som jag egentligen vill ha. Så jag undrar om denna Pentax AF 220 T kan duga?
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/cPath/353_354_93/products_id/407


Vill alltså kunna ta mjuka och varma inomhusbilder... det är mitt enda krav (finns det några andra?) Behöver alltså kunna rikta blixten lite, men frågan är hur mkt man behöver kunna rikta den? Räcker det med 90 grader uppåt??

Har kollat om någon använt denna blixt för foton här på Fotosidan, men hittar ingen...
 

interpix

Aktiv medlem
Grattis till bebben, vi har också en på gång!

90 grader uppåt tror jag räcker för de flesta tillfällen. Mer synd att den inte går att rikta i sidled. Men med en blixtkabel och löst hållen kan man väl slå den i taket även med kameran på högkant.

Jag funderar på att byta min Pentax 500 till deras senaste modell eller en sigma för att få exponeringskompenstaion eller PTTL, vilket jag saknar lite. Om du vill köpa min för samma pengar som 220:an är den till salu.

Vi köpte en billig barnvagn i stället :)
 

Gatufoten

Aktiv medlem
snysop skrev:
inte jättemkt pengar att lägga så tyvärr har jag inte råd med Pentax AF500FTZ som jag egentligen vill ha.
Vad ska du med den till?


Kutade och gjorde en närmast värdelös exempelserie med 220, men vad gör man inte för havande mödrar som vill shoppa.

VARNING - DS är lite dr Jäkel och Mr Hyde, halvdant objektiv och auto ger ingen höjdarteknik. Men med primes och RAW så blir den en riktig vass sak. 16-45 och inbyggda blixten gav mig ett stort aha i fjol för j...r (censur) vad skarpt det blev.

Nu hade jag bara en Sigma 24 - 2,8 inne och jpeg direkt, hade inte tid med att RAW-pyssla .
Först en utan blixt - sex sekunders exponering utan stativ, bara stöd för armbågen.
 

Bilagor

Gatufoten

Aktiv medlem
Inbyggda blixten - den har ju allt juh. Den räcker fint till porträtten om du tar bilderna själv på den nyfödde.--) För det gör väl en sann fotoentusiast ;-)
 

Bilagor

snysop

Aktiv medlem
Sven,
Helt ovärderligt test!!! STORT TACK!! 220T verkar m.a.o räcka till för mina behov! Får smälta på detta under natten... Än en gång, stort tack!! :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu kan jag inte Pentax alls - men är det inte med dem som med alla andra, att man måste ha nyare blixtar för att få ttl-mätning med digitalkameror?

Om jag har fel, sluta då läsa här.

I så fall är ju den där 220-blixten likvärdig med en dum autoblixt från åttiotalet, och dessutom med nackdelen att man inte kan ta vertikalbilder med takstuds. Jag skulle undvika den.

Kolla begagnat. T ex en Nikon SB-24/SB-26 kan du hitta för ungefär samma pengar som den där Pentaxen. Men den går att vrida åt alla håll och är som bonus lite starkare. Och doseringsmetoden blir ju densamma som med Pentaxblixten - blixtens egen fotocell.
 

snysop

Aktiv medlem
Man kan väl bara köra Pentax egna blixtar till Pentax-kameror? Och 220T och 500FTZ fungerar väl utmärkt (med automatik) till en *ist DS?

Tror inte ens att Sigmas blixtar passar till Pentaxen, någon Fotoquick-försäljare sa till mig att Pentax är luriga och att det bara är deras egna grejer som passar...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ok, jag kollade Pentax hemsida nu och inser att 220 är en blixt som säljs idag. Jag trodde med ledning av priset att det var en äldre blixt.

Ignorera i så fall mitt ovanstående inlägg.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
jimh skrev:
Nu kan jag inte Pentax alls - men är det inte med dem som med alla andra, att man måste ha nyare blixtar för att få ttl-mätning med digitalkameror?

Om jag har fel, sluta då läsa här.
.
Nu sncakar Jim i nattmössan. Nästan alla Pentax blixtar ger TTL på såväl analoga som digitala. 220 ger det definitivt.

Ahh ser att du korrigerat dig själv
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Men förresten. Jag vill ändå sätta ett avtryck i tråden.

Om det vore jag skulle jag hellre vara utan blixt än att ha en som inte går att vinkla åt sidan.

Jag skulle bli enormt frustrerad av att ha betalat för en blixt - och ändå enbart kunna fotografera horisontellt. Då skulle jag nog fortsätta med den inbyggda blixten tills jag fick råd eller hittade ett begagnat kap.

Jag tror att 90% av mina blixtbilder är vertikala. Det är ju ofta den typen av motiv man fotograferar inomhus.

Inte säkert att du funkar likadant. Men tänk över det noga. Har du dåligt med deg är det ju ännu tristare att göra ett felköp även om modellen är billigare.
 

interpix

Aktiv medlem
Visst finns det Sigmablixtar för Pentax! Igen, ledbar i sidled är en rätt stor fördel. Har ingen aning om ttl funkar med 220 men om inte blir det rätt krångligt.
 

snysop

Aktiv medlem
*puh* Tur att Jim hade "fel" för jag kände hur paniken växte i mig... om jag fattat allt fel, nåja, gravidhjärnan är inte så himla skärpt men nått från tiden innan minns jag iaf... ;-)
 

snysop

Aktiv medlem
Jim,
När jag tänker efter så ja, vertikala bilder blir det nog oftast inomhus på personer... *HMMMM* Verkligen något att sova på.....
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Just nu är jag ute på ett tio veckors projekt där jag fotar tre dagar i veckan.Senast i dag har jag tagit ett tjugofemtal vertikalt tagna porträtt till en tidning, "fill in ljus med en 220. Tyvärr får jag absolut inte visa dessa bilder, men det fungerar. 220 är låg och ligger nära objektivet, inte så mycket högre än den inbygda -ungefär dubbelt så högt som den inbyggda

Fasen, har jag tid ska jag dra en blixt på någon okänd i morgon,bara för att visa att det visst går


En ny 220 går väl på dryga 500 kr och det säljs en del begagnade Den duger jäkligt långt Men klart en 360 FGZ har P-TTL och strobskop men då kostar det ett par tusen till.
 

interpix

Aktiv medlem
Tror säkert att den fungerar utmärkt för detta men det hälper ju inte om man vill studsa en vertikal bild.

Men man kanske borde komplettera med en lätt 220 för "fill in" ...
 

Gatufoten

Aktiv medlem
papi skrev:
Tror säkert att den fungerar utmärkt för detta men det hälper ju inte om man vill studsa en vertikal bild.

Jorå det går det med, :--) fast det blir överkurs . Har en gammal specialare för det, men de säljs kanske inte nu. I blixtuttaget kan man sätta en "kula" som gör att man kan vrida blixten bäst man vill. Har den kvar sedan tiden med en K 1000 och de förta blixtarna som fanns till den - helmanuella små saker. Fast som sagt det blir överkurs.
 
ANNONS